Svensk natur iFokus

Svensk natur

Etikett: 21-jakt
Läst 4353 ggr
aase-andersson
0

Hundpejl

Vad använder ni jägare för pejl till hunden? någon som provat garmin astro? vet att den är förbjuden! vilka mera krav har ni än att veta vart hunden är? vad skulle ni vilja ha för funktioner som kanske inte finns idag?

Nore
0

Jag har två Edinspejlar o de är helt ok, lätta o byta baterier o god servis på dem, bara ringa knut o han ordnar det, men det har inte varit något fel som uppstått på den, merän jag bröt av en antänn.   Var ute o provade en gpspejl de som har gått med mobil o försökt få kontakt i skogen vet hur det fungerar, så fungerar gps på många ställen.        Det skulle vara bra framöver om det kom en pejl med en kamera så man kan se vad hunden har haft för kontakter i skogen

aase-andersson
0

Kamera det vore en hit.. på hunden kanske på ryggen i sele för stövaren har ju huvudet mot marken hela tiden…

nobsan
0

Vi har 2 Knut eden pejlar.En med och en utan skallindikator. Bra grejor. När inte jag hanterar dom. Jag kan ta mej sjutton inte lära mej dom. Varje gång jag tror att jag lyckats så kommer hunden bakom mej. Men dom är bra och även servicen till dom. Har en kompis som har en swedpoint. Den kommer jag mer överens med. Funderar på att skaffa en sådan.

Varför är Garmin Astro förbjuden?

nobsan
0

Det skulle finnas högtalare på pejlen, så hunden hör när jag visslar in den.

Nore
0

Det är något med frekvännsen som det har med att göra, de går in o stör något statlig sändare har jag hört.

aase-andersson
0

den går på militärens extra frekvens, den ligger väl under utredning tror jag, med den ser man precis vilka löpor hunden haft vart han fick sina upptag och man kan lägga in i datorn och kolla sen vart generalpassen finns! ja hunden skulle höra oss vissla vore perfekt.

Hawknestgrove
0

Här har vi en Edenpejl, utan skallindikator till hundarna. Till katten så har jag en Petcom från Reperto. Jättebra den med.Nu blev ni snopna va? Kattpejl!!!!>Men använder den inte så mycket, sedan vi byggde rastgård.

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

aase-andersson
0

Kattpejl?! när jag bodde i stan hade jag halsband till katten som öppnade luckan utan att grannens katt kom in… vi väntar med spändhet på vår pejl nu, gubben köpte en telefon gps pejl som inte fungerade alls som de utlovat så den åkte tillbaka. vi har en liknande knut eden pejl nu som väl fungerar, men sambon är väl lite elektro-freak

Nore
0

#8. Då får du ha bätre tur än jag, här fungerade det inte, så det blev att använda den gammla edinspejlen.

Hawknestgrove
0

Ja, gpspejlar funkar även dåligt här. Edenpejlen är bra, likaså den jag har till kissen. Men när terrängen är kuperad, eller som vi har, med mycket gamla stenbrott, då är det till att leta och det rejält.

aase-andersson
0

astron fungerar över förväntan har jag hörtFlört där ser man vilka löpor hunden gör under sök och hur lång tid och man kan ha flera hundar på den.

Nore
0

Varför måste vi igentligen ha pejl på våra hundar, jag har jagat sedan 65 o inte haft pejl på hundarna för o inga hundar försvann utan kom alltid tillbaks.         Är det så att vi har fått sämre jakthundar eftersom de inte hittar tillbaks.   Jag skaffade pejl för att man var nästan tvungen till det, eftersom det har blivit hårdare regler i skogarna.   Jag har min bestämda uppfattning till varför det blivit sådan affär av att sälja pejlar, o det är fler än jag som förstår det.

nobsan
0

#12 Jag förstår.

Vi har pejl på våra. Men åker aldrig och plockar upp hunden. Den får snällt komma tillbaka själv. Men jag har sett många"missbruka" pejlen genom att söka hunden och sen åka och plocka upp den.

Men skulle olyckan vara framme kan man lättare och fortare hitta hunden.

nobsan
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Det enda dumma med pejlen är att den är i vägen när jag fotar hundarna och det blir konstigt när man klonar bort den på photo chop. Man får liksom göra om bilden.

Hawknestgrove
0

Ja, det är klart, du har en poäng Nore, men det är väl samma sak med mobiltelefoner? Vi överlevde även utan dem….. Men ärligt talat, av oss som har mobil idag, vem går ut utan? Urknäppt, egentligen, för många gånger varken ringer vi själva eller blir uppringda….

aase-andersson
0

Här där vargen gör sitt emellanåt vill jag kunna hitta hunden och även om den skulle råka fastna i gryt som vår karelare tycker är roligt. sen är det en säkerhet. nej inte letar vi reda på dom inte utan de får att göra som de alltid gjort leta efter oss..