Stödmatning av vilda djur
Nu är det bråda tider här.. Rådjuren kommer och de behöver stödmatas för att killingar i magen ska växa och de vuxna djuren må bra, vi lägger ut vårt köksavfall tex skal av morötter potatis mm och lök som de älskar och även stöd foder som havre och annan säd med lite ensilage och hö. lägger på olika ställen för de har en stark flockkänsla och ledar djuret tar allt om man inte delar upp det i småhögar överallt. även småfåglarna behöver mera fett och mat nu de brukar ju sitta och picka på högarna vi lägger ut. men vi ger dom aldrig bröd som många gör för de måste dricka mycket vatten för att det inte svälla i magen på dom.
Så gulligt av dig! Här blir så lite potatisskal, så jag eldar upp det. Skall vara bra för skorstene, sägs det…..
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

I år har det funnits mat till djuren under hela vintern. Dom betar på höstsådden. Men små fåglarna matar vi som vanligt. Andra år ställer vi ut ensilage balar på flera ställen i skogen. Och lägger ut hö och morötter till hararna i deras utfodrings koja.
Hm… jag slutade mata småfåglar, när mina enkla solrosfrön ratades för grannen 300 meter bort bara utfodrade med talgbollar och fläsksvålar. De enda som käkade mina solrosfrön var mössen och de gick in i mitt motorrum på bilen och åt.

Småfåglarna äter som aldrig förr. Det går åt mycket mer nu än under hela vintern.
Mutter, mutter, jo jag vet, Hos Nicke är det full fart på fåglarna…..men det är klart, med talgbollar fläsksvålar och även hemkokta talgbollar av kokosfett och jordnötter….Fnys…. Avundsjuk…..
Jag vet faktiskt inte om jag tycker att man ska stödutfodra vilda djur i någon större omfattning.
Visst, jag hänger ut talgbollar till småfåglarn här, om vi får snötäcke och många minusgrader. Fast det är nog mer för att jag gillar att kika på fåglarna än för att de behöver det - våra nedrans lönnar är så fulla med frön så de kan nog med råge livnära sig på det!
Sen har jag lite ofrivillig utfodring av harar, då de går ut i hästarnas hagar på nätterna och äter av eventuellt kvarlämnat hö. Men jag skulle inte lägga ut speciellt till dem.
Och att mata rådjur förstår jag ärligt talat inte alls, för åtminstone här är det alldeles för mycket av den sorten. De är värddjur för fästingar och orsakar många skador i trafiken. För rådjuren är jag så krass att jag anser att naturen bör få ha sin gång om det blir dåligt med mat åt dem.
#6 Det kallas viltvård. så du tycker att de ska dö av svält i skogen som det många gånger hänt under jan-mars. det hör till det som markägare gör för att få en bättre vilt stam och ur synpunkten att det handlar om liv.. trodde aldrig jag skulle få läsa om uppmanelse till vanvård här på svensk natur. ursäkta mitt skrivande men jag är chokad.

# Så talar en sann djurvänn, men vi jägare är bara inte jägare utan mån om naturens djur.
När det gäller småfåglar, så har jag bara hört en sak. Antingen matar man hela vintern igenom, eller så matar man inte alls. MAn sk inte bara mata sporadiskt, för då tror pippina att här finns det mat och så finns det inget och de har gjort av med massa energi till ingen nytta.
Jo matar man fåglar får man nog mata in i maj så man ser att alla insäkter kommer. . här hemma på gården kan jag inte mata fåglarna det blir som att duka upp ett smörgåsbord till mina katter…

Klart man stöd utfodrar till djuren. Inte i år, som sagt. Men andra år när det varit mycket snö och skare. Bara kylan gör att det går åt massor av energi till att leta mat. Haren kanske klarar sej, men det är roligt att se att dom kommer till har automaten och äter. Min grabb tog ett kort på en liten,liten harunge igår. Så hararna måste fått en kull redan.
Även om man är jägare så månar man ju om djuren.
#10 Ingen fara, egentligen med katter. de tar bara såna som ändå inte skulle klara sig. Har förut haft fågelbord, och det var itne många som Arne knep.

Mitt fågelbord sitter på en metallstolpe. Så ska katten klättra kommer han på glid, så att säga.
Ja , sen hade jag en liten gullig snyltgäst vid bordet, som var supersnabb. En sparvhök! Swisch, så var en pippi borta! Kunde inte ens tro att de var så snabba som de var….
Tack för rådet om metall stång ska genast upp till nästa säsong..
Hah, om man inte är som Lelle Arne! Han HOPPADE upp från marken på fågelbordet! Det måste se kul ut när kissen åker kan nerför metallstången…..