Svensk natur iFokus

Svensk natur

Etikett22-ute-i-naturen
Läst 5344 ggr
bjorsa
2

Nyckelpiga

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

En nyckelpiga från igår en 7 prickig och den gick omkring på mossan antagligen hade den vaknat av den värmande solen men den gömde sig snabbt igen under mossan men fick en bild på den

mvh/bjorsa

heliotropes
0

Ett bra sätt att fånga insekter på:)Snyggt fotat:) Att den tordes fram redan!?

Eva // medarbetare på Perser

Puma77
0

Å en efterlängtad liten vän. Underbar bild som vanligt.

//Pia

nobsan
0

Hon heter inte Harlekin?Skrattande

bjorsa
0

#3 Nä hon heter 7 prickig nyckelpiga ( Coccinella septempunctata)  

Här finns den du tänkte på å som folk tydligen inte vill ha efter att ha varit i människan tjänst men nu så sprider den sig å då börjas de å höjas röster för utrotnig å bekämpning som vanligt tråkigt nog http://sv.wikipedia.org/wiki/Harlekinnyckelpiga

mvh/bjorsa

Hawknestgrove
0

Haha, Bjorsa, nu får vi ett litet h***e att räkna prickar på nyckelpigorna, så vi inte har ihjäl fel piga! Förut så var det enkelt, då mördade man ju bara liljebaggarna, de hade ju inga prickar. Hm… kommer ihåg den andra lilla pigan, som vad jag kommer ihåg, kallades för "kaffepiga". Den var svart och gul…. Nån mer, som känner igen den? Vacker bild, som sagt! Och ett trevligt vårtecken! Tack!

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

Puma77
0

Va??????????????? Gunilla vad säger du????????????? Ha ihjäl????????????? Fy på digFlört

//Pia

Puma77
0

Jag har bara bilder från förra året. Väntar med spänning på årets första nyckelpiga också. Men Bjorsa bjuder på underbara bilder som vanligt.

//Pia

Hawknestgrove
0

Jo, liljebaggarna åt upp mina vackra liljor. De är skadedjur….http://svensknatur.ifokus.se/ShowFile.aspx?BinaryId=db2cb7f3-ef09-4b94-8c23-8d67fdef78d2&Filename=liljebagge.jpg

bjorsa
0

Jämt detta dödande av sånt som inte passar suck ! Visst du får döda hur mkt insekter å annat du vill men du kan väl starta ett eget inlägg om det då

mvh/bjorsa

Faxlin
0

Som vanligt är det en glädje att titta på dina kort bjorsa. Tack för den glädjen.

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

Hawknestgrove
0

Jo, men liljebaggar förordras inte bara av mig att man tar kål på! Innan jag visste, att de var farliga för blomstern, så trodde faktiskt jag att den var en totalt ofarlig variant av nyckelpiga, som jag annars välkomnar. De äter ju bladlöss…..Men hej, vad jag bedrog mig. Kanske fler, som just genom denna tråd, får veta, varför deras fina liljor ser sönderätna ut? För de ser ju precis ut som nyckelpigor utan prickar!

nobsan
0

Är det någon som har nåt knep att hålla borta liljebaggarna? Dom är vackra och jag avskyr att döda, men dom totalförstör mina liljor. Jag har en hel del av dom.

Hawknestgrove
0

Ja, det är klart hade det gått utan, men det är ju samma sak med mördarsniglarna. Är det ingen som tycker synd om dem?  Men nu gör jag som Bjorsa, väntar på att få se de små gulliga nyckelpigorna.

nobsan
0

Det är ju något visst med nyckelpigor. När man var liten sammlade man på dom. Hade handen full. Sen var handen alldeles gul efteråt. Jag är väldigt rädd om alla insekter. Många eldar ju gammalt gräs på våren. Det gör jag aldrig pga att det finns så mycket insekter som går åt. Men ibland blir man villrådig.

På ett naturbruksgymnasium här på orten använder dom biologisk bekämpning i växthusen. Och har humlor som polinera rmm. Ganska intressant faktiskt.

Puma77
0

Tyvärr hittade inga insekter alls idag:( Får njuta av bjorsas så länge men det är inte fy skam det hellerFlört

//Pia

Hawknestgrove
0

Ja, undrar varför man gillar de små skalbaggarna… Kommer ni ihåg, hur man sa. man räknade prickarna och fick fram hur många år den var, trodde man som liten…..Ingen som kommer ihåg de små svartgula pigorna, kaffepigorna?

nobsan
0

Jo då. Och så skulle man säga en ramsa och låta jungfru maria nycelpiga flyga i väg. Nånting om att hon skulle få nya kläder.

#9 Hur ser man skillnad på hona och hane på nyckelpigan? (den vanliga) Och varför ska man döda harlekin? Det varnas ju för den. Det låter ju som när colorado skalbaggen dök upp. Panik och katastrof. Men hur är det igentligen?

Hawknestgrove
0

Ja just det… Hur gick den ramsan? Nån som kommer ihåg? Finns en tråd här inne om just harlekin. Sök på ordet i sökfunktionen!

Martin
0
nobsan
0

Flyg,Flyg Maria nyckel piga så får du vackert väder. Skrattande (Inte nya kläder.) Tror det var så.

Puma77
0

Vi sa bara "flyg flyg fula nyckelpiga" Vet inte varför men fula är de ju inte.Fundersam

//Pia

Hawknestgrove
0

Hm… jag kommer också ihåg det där med vackert väder, mend et var nåt med kläder också……

Martin
0

Flyg, flyg Maria nyckelpiga
Imorgon blir det vackert väder
Då får du nya kläder

mvh Martin