Svensk natur iFokus

Svensk natur

Etikett22-ute-i-naturen
Läst 6421 ggr
nobsan
1

Ny mossa

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

I dag har jag krypit omkring på dom mossiga berghällarna och tagit lite bilder medan vi väntat på upptag från stövaren. Kan man ha sån tur att man får reda på vad dessa heter?

nobsan
0

En del bilder kanske är lite okärpa på.

nobsan
0

En till.

nobsan
0

En till.

nobsan
0

Nr 3 satt på en sten.

nobsan
0

En till.

nobsan
0

En till.

nobsan
0

En till.

nobsan
0

Den här var två färgad.

Coturnix
0

På den översta svarar jag björnmossa.;) Heja! Jag älskar också mossa!…och lav!

Hawknestgrove
1

Vackra bilder! Tog mig friheten att lägga in den första direkt i inlägget också

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

Coturnix
0

#10 Det är bra att Du har den "friheten"! ;) En mindre bild i tråden och möjlighet att se den större på egen sida…toppen!;)

nobsan
0

Får känslan av att det är 10 000 kronors frågan eller vi i femman. Tack för ditt svar. man blir bara klokare och klokare på den här sidan.

Hawknestgrove
0

Skulle gärna göra det med de andra, men jag är lat…..

Beskriver i stället, för dem som inte kan, hur man lägger in bilder direkt:

1. Lägg först in bilden som bifogad fil, som vanligt.
  2. Publicera inlägget
  3. Gå tillbaka till inlägget och öppna bilden
  4. Välj kopiera
  5. Gå tillbaka till inlägget igen och välj "hantera inlägg"
  6. Välj Klistra in bild.Publicera
  7. Nu är bilden inne i inlägget. Är bilden stor, så får du klicka på bilden och dra i de små handtagen i hören för att krympa. Naturligtvis kan du göra det innan di publicerar igen. Kräver lite träning, men det går!
  8.  OBs! Kraver IE för att funka1 Firefox vill inte!

Coturnix
0

#12 Jo jag skojade litet!;) Det var så jag kände det när jag skrev…tänkte på ett "lek"program som gick ut på att svara tvärtom eller hur det nu var. Men det blev för komplicerat.

Det är inte mkt jag kan om mossor och lavar men just björnmossa hade jag läst lite om!;)

Sehvrin
0

Fina bilder =)

(2-6 är för övrigt lavar =)

//Johanna, medarbetare på miljö.ifokus, svensknatur.ifokus och studier.ifokus

nobsan
0

Tack för hjälpen! Fler som kan något?

Bjornen
0

Den första kan vara björnmossa och övriga är olika lavar. En är kanske islandslav men för att artbestämma arterna krävs flera bilder.

Sehvrin
0

#1 Skulle kunna vara en stjärnmossa (Mnium spp) 

#2 en Cladina (ren-/fönsterlav) eller en Cladonia (bägar- och trumpetlavar)

#3 Skrynkellav (Parmelia sulcata) 

#4 en Cladonia (bägar- eller trumpetlav) 

#5 Gissar jag på islandslav (Cetraria islandica)

#7 Skulle jag nog säga är husmossa (Hylocomium splendens)

#8  Är björnmossa (Polytrichium spp) (dom bruna är döda) och en liten vitmossa (Sphagnum spp) ser det även ut som (det ljusgröna)

Sukram
0

Jag är för lat för att gå till bokhyllan just nu och kolla av med bestämningslitteraturen så det blir lite svävande svar nu….. Fina bilder !!! fast för artbestämning behöver man ibland se hela "individen" för at tse hur de växer o på vilket underlag, macro bilder kan vara knepigt ibland.

Första inlägget- björnmossa

#1 troligen björnmossa med, Polytrichum sp (är väl samma som ovan va?)

#2 får jag till renlav Cladonia rangiferina sp(den växer på marken va?)

#3 näverlav Platismatia glauca

#4 (den du kallar nr 3) någon bägarlav Cladonia sp….. besvärligt släkteSkrikandes

#5 växer den på marken, upprätt ? i hedskog? skulle säga islandslav i så fall, Cretaria islandica.

#6 hmmm…? något skrufs som inte ser mkt ut, flarnlav var en tanke men kan vara bålen hos någon cladonia (bägarlav) kanske ????

#7 så var det frågan Thuja- eller husmossa ? Man ser inte om den växer upprätt i våningar och så har jag glömt vilken som hade röd stam? Husmossa säger jag så länge….

#8 björnmossa

Sukram
0

#18 stjärnmossa går jag intemed på, tyvärr. Om det är samma som i första inlägget så är det en björnmossa men jag tycker att vissa blad har en antydan till att vara lite krusade ? Kan vara Atrichum undulatum vilket står nära björnmossorna (kan förväxlas med Mnium undulatum). Men så tycker jag att bladen är lite böjda oxå, för att göra det riktigt klurigt för ossSkrikandes 

skulle behöva se en bättre bild på den. Kan vara en Dicranum sp, kvastmossa kanske????

Sehvrin
0

#20 Ok, jag kan gå med på att det inte är det, men jag tycker inte att det riktigt ser ut som björnmossa.

Jag är dock inte så bevandrad i mossornas och lavarnas värld ännu, så jag litar på dig =)

Sukram
0

#21 ju mer jag tittar på den första bilden och den i inlägg #1 ju mer osäker blir jag. Stammen är grov och färgen för ljus för björnmossa, men bladen är inte vända åt ett håll, det brukar de vara på kvastmossor (Dicranum).

nobsan
0

Herregud, vad duktiga ni är.

Hawknestgrove
0

Ja, här sitter jag och ser ut som en fågelholk. Sum av beundran! Jättetack för en intressant tråd…..

Nore
0

Är det några av dessa som är fridlysta, har för mej att jag hört något om det.                  Har varit ut för folk som hämtat säckvis o jag undrar om det är lagligt, om det ingår i allemansrätten.

Sukram
0

Nej ingen av de är fridlysta. Däremot ingår mossor och lavar inte i allemansrätten. Man får inte samal in det i skogen utan markägarens tillstånd.

Nore
0

#26. Det var bra att du talade om det, för vid varge allhegonahelg kommer det blomserafärer o plåckar säckvis med mossa o skägglav,

Hawknestgrove
0

Se där! Det visste inte jag!

Bjornen
0

Allemansrätten tillåter inte någon att plocka mossa och lavar i större mängder. Däremot anses det vara tillåtet i mindre mängder för sitt egna pyntande. På mark som ska avverkas gör en mossplockning ingen större skada eftersom mossan och lavarna till stor del kommer att dö efter avverkningen. Men även där krävs markägarens tillstånd.

Nore
0

Har varit i kontakt med dessa blomsteraffärer o talat med dem, men inte fått något gehör för det. Måste säga det också jag har inte något i mot att de plockar till adventstakar o för eget bruk, men när det går för försäljning då är jag imot det,

Hawknestgrove
0

Ja, som Nore säger, det är väl inte meningen att man ska tjäna på det? Men, folk plockar ju bär och säljer…. Men det är lite skillnad ändå. NAturen blir ju väldigt förfulad av att folk river mossa i stora mängder. OCh får man inte för allemansrätten, då får man inte.

nobsan
0

Den här är väl fridlyst? I vissa län i alla fall har jag för mej.

Hawknestgrove
0

det är väl skogslummer, om jag inte har fel?

nobsan
0

Jag tror det heter så. Det säljer dom stora revor av till jul. I massor.

Hawknestgrove
0

Får kolla……Ja, jag vet, dt liksom erätter Mistel i norra bohuslän

Hawknestgrove
0

http://www.c.lst.se/templates/Page.aspx?id=592

Lummer är fridlyst i Sverige. Det innebär att det är förbjudet att gräva eller dra upp vilt levande exemplar av lummer med rötterna. Det är också förbjudet att plocka eller på annat sätt insamla exemplar av lummer för försäljning eller andra kommersiella ändamål.

Hm…. ännu ett exempel på, hur man skövlar saker!

Bjornen
0

På bilden är det troligen revlummer (Lycopodium annotinum ssp. annotinum) som är den vanligaste lummerarten i Sverige. Det kan dock inte uteslutas att det är lopplummer (Huperzia selago ssp. selago) som har ett kompaktare växtsätt och mera upprättväxande blad. Bilden ger inte helt säkert upplysning vilken art dt är.

Alla lummerarter är fridlysta för försäljning, men det är fortfarande tillåtet att plocka som prydnad åt sig själv t.ex. i fönstervadden mellan fönsten. Fortfarande är de flesta lumerarter inte så ovanliga men de är i minskande. Det är det moderna skogsbruket som är deras största fiende. Ev. plockning bör göras med förstånd där det är gott om dem och minst skada gör man om man plockar på mark som är avverkad eller ska avverkas. Efter avverkningen dör de oftast bort av torka och i bästa fall återkommer de när skogen åter växt upp.

Det borde vara tillåtet att skörda odlade lummer, men det är nog knappast möjligt att odla dem eftersom de växer så långsamt. De går att föröka med större rotsticklingar men behöver ett antal år för att bli större.

Inga växter får grävas upp utan markägarens tillstånd. Men en fridlysning gäller även för markägaren. En växt som är totalt fridlyst får inte plockas men en grävmaskin får utan vidare ta bort hela beståndet.

Bjornen
0

Egentligen borde vi låta bli att införa annat än vad rubriken säger eftersom ingen vet att det också handlar om lummerväxter när rubriken är mossa. Visserligen tillhör lummerväxter också kryptogamerna liksom mossa. Men lummer tillhör kärlkryptogamerna. En ny läsare letar inte efter lummer bland mossa.

Som en ursäkt för mig var det någon annan som började.

nobsan
0

Jag hittade något på en mossig sten i dag.

heliotropes
0

Tycker också mycket om mossor och lavar.Jag har kunnat namnen på de flesta mossor och lavor en gång i tiden…..men som med mycket annat, fastnar bara vissa "saker" ett längre tag och annat  bara om det hålls i träning:/

Fick ta och visa detta foto som en av mina söner tagit med sin mobil,när han besökte Fulufjället……..vad vore detta om inte mossan funnits:)

Eva // medarbetare på Perser

Hawknestgrove
0

Kul tråd! Puttar upp för dem som är duktiga på mossa!

nobsan
0

#40 Vilken härlig bild.

Martin
0

Instämmer, verkligen läcker miljö i ¤40.

mvh Martin