Hallå, fiskarvänner!
Ser att de flesta av våra rubriker är någotsånär besökta, men fiskespalten, där händer inget. JAg själv är inte duktig eller ens riktigt intresserad, mitt sportfiske sträcker sig inte längre än att dra gädda på wobbler i Älgsjön eller Lången eller att ligga ute en vacker dag och meta makrill, som jag sen ger bort. Klarar tyvärr inte av att äta den läckra fisken längre, har förätit mig… Men det måste väl finnas mer att prata om? Skriv så tangenterna glöder om fiske, ni som kan!
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

hmm, jag har lite kunskap. Men det beror inte på att jag är intresserad bara påtvingad kunskap då jag vart tvingad att följa med och fiska under uppväxten.
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars
Jag fiskade ganska mycket förr, men har slutat. Dels är jag inte lika intresserad längre dels har jag inte riktigt tiden.
Mest fiskade jag efter plattfisk, torsk och horngädda. Horngädda kan det fortfarande bli någon enstaka gång i maj när de kommer in mot kusten, för det är en rätt kul fisk att fiska efter.
Annars var det flugfiske efter regnbåge som lockade, och när jag var norrut öring.
mvh Martin

Jag vart mest utdragen på att fiska regnbåge, öring och så faktiskt den enda fisketur som jag uppskattade riktigt. Att pilka havstorsk. De var helt makalöst stora. ;-) Tänk att vara i tio års åldern och få napp av en fisk större än en själv. Det är fiskarminnen det. hihi
Audiatur et altera pars
Meta makrill????
/Maria
Jo, torsken kunde vara rätt så rejält stora. Har själv en på runt 8 kilo som största jag fått. Men sett en på närmre 20, groteskt stor. :o)
Fast med rådande situation i torskbeståndet så fiskar jag som sagt inte torsk alls (och skulle inte gjort även om jag fiskat heller).
mvh Martin
Ja, det heter meta makrill här. Man har en makrillmeta, som man agnar med småsill. Sen får man bara vänta och dra……
Gunilla.H, hur gör man när man "metar makrill"?
Bror min, fick en torsk en gång på 16,8 kilo. Jisses vilken fisk men den var träig i köttet.
Horngädda är kul fiske. Ganska god om jag inte minns fel med sina "gröna ben"
/Maria
#7 Stekt horngädda med smält smör och kokt potatis. mums. :o)
mvh Martin

#5: För 25 år sedan var det inte lika illa med tosken. Då fanns det gott om den, och de var abnorma. Eller åtminstone kändes de abnorma för en själv som inte var så stor :-)
Audiatur et altera pars

Bästa fisket är att meta bäcköring i småbäckar där man smyger med ett litet för tillfället tillyxat spö.
#10 Det fisket har jag alltid varit sugen på, och läst mycket om. Men aldrig haft möjligheten att göra. Det närmsta jag kommit det, är öringfiske i Skottland.
mvh Martin
MAn har en sån där trägrej, men lina på. Inget spö alltså. Sen så agnar man kroken med agnsill och/eller råräka. MAn får ha ett speciellt sänke, så man känner när det hugger. Det är en blyklump med en böjd stark ståltråd, som inte böjer sig… Sen sänker man bara ner den och väntar…..Båten skall ligga still. Man kan ju även dörja makrill, då med båt som går. Så gör jag också när jag drar gädda. Samma sorts träställning, men en annan lina och tafs, förstås och wobbler.Men makrill kan vara jättekul att fiska. Ibland så hinner man knappt få ner metan, förrän det hugger igen. MEn ibland, så händer inget alls. Tyvärr, speciellt när det kommer söta sälar på besök. Då kan man dra upp draggen och metan och slänga agnet i sjön och åka hem.

#12: Men blysänken är väl olagliga?
Audiatur et altera pars
#13 Vet inte hur det är nuförtiden, men för 5-6 år (?) sedan var det fortfarande helt ok. Jag undvek det sågott det gick, och sågs med skepsis av vissa torskfiskare när jag gick på stålbeten. Några år senare så var stålpilkarna dominerande…
Hagelsänken säljs fortfarande, de var förr av bly. Idag vet jag inte riktigt vad de är av, men de ser på bilderna likadana ut som förr.
mvh Martin

#14: Okej jag är som sagt var inte så aktiv inom fisket. Men vet att det i slutet av den tid jag fiskade alltid stod i bestämmelserna när vi löste fiskekort att blysänken inte fick användas. Det fanns andra sänken redan då, utseende mässigt lika men det skiljer en hel del i tyngd.
Audiatur et altera pars
Ja, våra är gamla…. HAr väl gått i arv, nästan…..det är de där som ser ut som ett halvt G, liksom…..Äh, så svårt att förklara…..
Gunilla.H På västkusten är det tabu att säga att man "metar" framförallt inte makrill. Den fiskar man.
(Jag var bara tvungen att märka ord så inte farfar ska "snurra runt" där nere…Haha)
/Maria
Jag kanske ska tillägga "på min del av Västkusten" runt Göteborgs skärgård.
/Maria
HAha, jag är inflyttad här i Strömstad…. Från Stockholm… därav det måhända felaktiga ordvalet… Men själva redskapet heter makrillmeta i alla fall här! Eller??????? Skäms för att fråga sambon, som är äkta nôlhott…..
Får väl pilla in en bild på hur vi gör i Lappland.
-Anders

#15 I många sjöar och framförallt sk "put-and-take"-vatten med regnbåge osv är det förbjudet, men det är dammägaren som reglerat det snarare än att det är lagen. Så var det i alla fall här nere.
mvh Martin
#20 Alltså, jag tyckte han som står på land var en riktig fräsching……Strunt i fisken…….

#22: Håller med dig. En sådan gång kan till och med jag vara villig att följa med ut och fiska. hihi
Audiatur et altera pars
Trodde ni skulle falla för Piteälvens fina vatten.:)
Ska hällsa kompisen att det finns fiskeintresse bland damerna.
Eller åtminstone intresse för den vackra utsikten vid älven:)
-Anders
Ja, synd bara, att han inte var lika läckert brun på benen!

#20. Du får akta dej o sätta ut sådana bilder nu när vissa damer börgat få vårkänslor. Har varit ut på vänern o fiskat o fått lax o aborre o slemgädda, laxen var rätt skaplig drykt 7kg, sen blirdet lite fiske i sjöarna i tiveden o det blir det någon öring o mörtt, som blir bra agn till kräftmjärdana.

Här hemma har vi SM i mormyrska 1 mars, så vi passar på att ha lite annat skoj för att marknadsföra orten.
Kanske en idé att be fiskarna att klä sig så, för att locka fler besökare!
Då kanske både Gunilla och Åsa kommer i alla fall! 
MVH Elin
Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter
#27 Då skulle jag verkligen vilja ta en bild.
Hundra nakna fiskare:) Garanterat en atraktion. Skulle ge gensvar över världen.
Man kan ju ha en diskret liten fiskeväska hängandes där fram om man nu ska vara lite mer.. vågad men pryd.
-Anders

En liten väska räcker nog oxå, eftersom det troligen är kallt!
Fast media skulle garanterat komma, inte bara journalitser, utan TV. Det är inte bara 100 utan över 200 fiskare på isen. De får väl ställa upp för vår hotade bygd vettja!
MVH Elin

*Asg* Ja då skulle nog jag komma i alla fall. hihi
Audiatur et altera pars

Du har ju inte ens särskilt långt hit. Jag ska se vad jag kan göra, men kan nog lova att ni blir besvikna, tyvärr!
MVH Elin

#31: Exakt, det är ju inte alls långt. ;-)
Men att stå och frysa annars låter inte så lockande. Hmm, kanske ska vara glad att gubben inte är inne och läser här. ;-)
Audiatur et altera pars

Själv ska jag inte ens titta på fiskarna, eller vara ute och frysa. Jag ska jobba i stationshuset, där vi är ett gäng lajvare som ska hålla 40-talscafé. Vi kommer att ha skoj som tusan.
Maken ska stå ute och visa hundarna och prata drag. Gissar att det inte blir nån snö, så släden får stå som visningsex bara.
MVH Elin
Nore, slemgädda, vad är det för fisk? Haha, ÅSa, vi får väl dåndimpen, om vi får se hundra så snygga Näckar(häckar)! Hoho…. nypa, nypa……

#34: Risken fanns väl att man fick hjärtattack och dog. Men det är klart, man dör lycklig i alla fall :-)
Audiatur et altera pars
Ja, en annan är ju inte bortskämd…. Den jag har, har inbyggda kärlekshandtag och inbyggd airbag… Men, men, nya kvastar sopar bra, men de gamla känner alla hörnen…..

#36: 
Audiatur et altera pars
Idag satt jag i solen nere vid havet, och njöt av vind, vågornas brus och att det äntligen är vår.
Om ett par månader kommer horngäddan in, då kanske jag dammar av fiskeutrustningen. Det är ett kul fiske, och god fisk.
mvh Martin