Svensk natur iFokus

Svensk natur

Etikett: 21-jakt
Läst 1430 ggr
nobsan
0

Jakten är värd miljoner

Läste en artikel i Jakt Journalen som ser ut så här.

En forskningsrapport från Sveriges Lantbruks universitet visar att jaktens värde i dag överskriver 3 miljarder kronor och värdet ökar hela tiden. Sveriges jägare jagar ca 7 miljoner dagar. I snitt jagar varje jägare 26 dagar per år. Älgjakten dominerar bland landets 280 jägare följt av rådjur, hare och skogs fågel. Jägarna vill enligt rapporten ha mer kronvilt och skogs fågel, mindre räv,varg,lo och björn.

aase-andersson
0

vi har en vän som åt länstyrelsen och stora markägare räknar vilt från  helicopter.  mer skogsfågel och skogshare får man i längden om man inriktar sig på att jaga predatorer som grävling och räv. Ja jakten är större än någonsin.

Coturnix
0

Nu kommer jag inte ihåg var jag har fått detta ifrån, alltså ingen källa att ange, Men det får mig att tänka på följande historia:

Beståndet av fasaner hade minskat så drastisk så det bestämdes att göra något konstruktivt åt saken. Man kom fram till att det var skator eller möjligen kråkor som var orsaken för de tog alla äggen från fasanerna.

Så nu var rövarna undanröjda och man väntade med stor förhoppning på att fasanerna kvickt skulle öka i antal. Så blev dock inte fallet. Fasanpopulationen blev mindre och mindre.

Eftersom äggen som lades alldeles för tidigt hade blivit rövade hade detta drivit fasanerna till att lägga nya ägg senare på säsongen, när växtligheten skyddade bättre och det blivit varmare. Detta hade då utgjort möjligheten för att fasanbesåndet skulle öka överhuvudtaget.

En tanke bara.;)

Nore
0

Den stora boven för våra skogsfåglar är korpen som plundrar bon o tar även kycklingarna när de är små, likadant med haren där stryker många harungar med för korpen, sen att räven tar sitt o lon är hård också mot skogshönsen som har sina reden på backen.

Hawknestgrove
0

Noe, icka att förglömma mården! Den tar massa ägg och ungar. ÄVen vår söta lilla ekorre tar en betydande del av detta.

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

Nore
0

Men den största boven är nog detta mordena skogsbruk med alla kalhyggen, o så mården som du nämde. Blev lite fundersamm när jag talade med din hälft gunilla att ni både har mård o eckorre i skogen, det brukar sägas att fins det mård så inte några tallefjantar.

Hawknestgrove
0

Jasså? Ja, här får du i såna fall se motsatsen….Vi har en hel del ekorre, alltså tallefjantar, hahahah! OChmård, det talade ju du och Janne om….

Brurn-Brurn
0

#2  så talar vi kanske om en implotion., nästan paralell til hur det gick med silverräven..

En av dom få värkligen utrotningshotade djuren i skandinavien.

I dag sprutas pengar inn i projektet för att få den till att leva. Inte bare fodras dom på kykling, men om jag kommer i håg rätt så har man anstäld personal med enda uppgiften att jaga rödräv. Pga situationen har det varit svårt att få silverräven att föda.

#0 När du sejer att jakten är värd miljoner, så kann jag  inte tveka på detta. Men det är inget i förhållanden till vad priset på att hålla stora rovdjurstammar är.

Vad kostar en forskare pr år ?  500 000 och vi har kanske hundre

Vad kostar anstälda i kommun och län till att förvalta? 2-300.000 varje år

Vad kostar helikopterflygingar ? 5000 pr timme? 2-3000 timmar pr år?

Vad kostar dom förluster djurägare får ärsatt  ? många mill

Vad kostar 16000- 25000(?)  älgar som vargen tar (ca 95% av födan är älg)

Vad kostar dom älgar som björnar tar (3-4000 björnar) (Riksdagen bestämde 1000stk

Vat kostar import av ärsättningskött  som följd av att älgkött dras undan marknaden

Vad kostar ?

Vad koatar?

Osv.

Jag tycker inte det skall bli kemiskt renad för rovdjur, men det fins en middelväg där kostnad och innkomster får mötast. Denna middelväg är korsad när medborgare får riskera sina liv.

Jag tror dej på det du skriver om tre milliarder i innkomster på jakt , men kom i håg att på ca 10 år så tar man ut nu knappast hälvten (kvotereduktion) av vad man kunne hösta då av älg.

Det vil seja att man går miste om ytligare 3 milliarder om älgkötet fick gå till människoföda

Om man vågar att utvigda listan och räkna på detaljer så skulle svenska folke bli förvånad över hur många milliarder dagens rovdjurförvaltning kostar  i summa.

Kanske nog till att alla på ålders och sjukhem fick duscha en gång extra i veckan.

Kom i håg detta är spetsad men som överslag ger det en ide om priset. Skulle man gå i detal så får man budgetera oxå med kostnader til begravningar som kan komma.

Politikna har det privilegium att dom får prioritera, men jag tycker inte dom har rätt att riskera liv varken till tamboskap eller människor. (Ei hellre för glesbygden) Den ena i Jämtland som björnen dödade är redan en för mycket tycker jag

Nore
0

#7. man skulle kunna ha mycke roligare för de penningarna, o de skulle kunna hjälpa många som verkligen behöver den hjälpen.    Men o andra sidan skulle det bli många forskare o konsulter arbetslösa, men de skulle kanske komma in i något beredskapsarbete o göra lite nytta.

Hawknestgrove
0

JAg undrar bara, vad de egentligen baserar siffrorna på……Butikspris på kött?

heliotropes
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#5 *asg* tallefjantar!!…….den har jag inte hört förrSkrattandemen dom är söta,våra fjantar….Skrattande

Eva // medarbetare på Perser

Sukram
0

#8 härlig inställning till forskning och ökad kunskap om våra rovdjurCool

Sukram
0

#8 härlig inställning till forskning och ökad kunskap om våra rovdjurCool

Nore
0

#12. Jag har varit på många viltmötten med forskare om älgen o skogfåglarna o man kan gå på flera möten med olika forskare o ingen har samma budskap utan helt skilda osikter, o jag konstaterat att var o en blir salig av sin övertygelse.   Men forskningen är också bra många gånger, men dessa sitter för mycke inne i kontorslandskap o slår i uppslagsverk, de skulle mer ut i naturen där fasit fins.   Nu talar jag inte om rovdjuren, för det talas mycke om dem ändå, men det vore bra om dessa forskare kunde prata med jägarkåren lite mer o inte bara säga mot dem som vistas ute o ser förändringar i vår fauna.  Vi jägare varnade för många år sedan att räven skulle bli sjuk o försvinna eller något när de tog bort skottpengar på räv, på grund utav motstånd till pälshandeln. vad fick vi utav detta, jo en rävstam där över nitto prosent är smittad av rävskabb, inte nog med det vad kostar foskningen för att hitta vackcin för denna smitta som växer sig starkare o mer svårbekämpad, med också svåra plågor för dessa djur som blir drabbade av detta.

aase-andersson
0

I dalarna ja i lima och malung får man betalt för öronen på räv och grävling och det är ju bra för då skjuter faktiskt folk räven så att skabben hålls nere och grävlingen för annars fanns ingen skogsfågel kvar. vi hade det här nere med men det togs bort vet inte men det snackas om att det ska komma tillbaka.

Hawknestgrove
0

Ja, som du sa i ett annat forum, NOre, vilket är mycket viktig info angående skabben, rävskabben smittar på katt. Hur är det med hund?

aase-andersson
0

jo rävskabben går allt på hund och är oturen sen framme på människan, vi har haft några tillbud under vintern med skabb vår ryss stövare jagar rävar som hon nu ska och fått fram några skabbisar som vi skjutit och sen bränt upp men hunden kan ju inte tas in i flocken utan har fått åkt till vet för spruta. det fungerar jättebra med en sådan. nu slipper man bada dom. men det finns hundraser tex collie som inte tål de medlen och kan dö av sprutan. för mycket räv så blir det skabb och då ger sig skabben på Lodjuren och vargen och sen är det svårt att få stopp på det.

Hawknestgrove
0

Tack. Bra att veta.

nobsan
0

#16 Är det ivomec hunden får?

copilot
0

#9 Som alt annat i samhälle fins mängder med officiell statistik.

#7 mycket bra reflektioner, men jag tror nog inte att myndigheterna vill tappa någon människliv. Vi måste tro att dom gör vad dom kann så att så inte händer.

aase-andersson
0

#18 ja det är det men det finns en till som jag aldrig kommer ihåg namnet på. för 15 år sedan fick jag skabb av att hunden hade det och det var inte roligt eller lätt att bli av med.

Abraur
0

Mården går upp och ner utan vår påverkan det kan jag intyga där jag jagar på väldigt stora områden.
När jag jagade mård så fanns skogsfågel.
Tjänade ca 30-40000 kr varje år på mårdskinn  (80-talet).
Nu när ingen jagar mård här så finns skogsfågel och det går upp och ner.
Och tillgången på mård går upp och ner.
Räv går upp och ner.
Finns ingen anledning för oss att lägga sig igentligen.
Men vi kan ju försöka Och låtsas tro att vi gör nytta:)
(för vem, kan man sen undra)
För oss i slutändan vill många påstå.
Pengar, som riktas till i rubriken.
Men för naturen.. NOLL.
Det går i vågor varken vi vill eller ej.
En ohämmad tillväxt finns inte..utan en konstnat vågrörelse om inte vi lägger oss i.
Tillväxt finns bara i vårt samhälle som ett insturment.
Inte i naturen som enbart kan bärga det antal den kan bärga.
Tillväxt är inte ett naurligt fenomen utan ett fenomen uppfunnet av de som vill styra oss.
Enda sättet att naturen skulle tillföra något till vår tillväxt är att den utnyttjas i penningsyfte att visas upp eftersom den kan vara i det närmaste konstant vid en ytlig syn.
Alltså att man får fler människor att se den.
Vilket i slutändan kan vara slutet:) Åtminstone om alla ska flyga för att se en naturbit.
Om man ska hårddra det.
Så…varför inte äta gröt och gifta sig med grannens dotter..odla och älska.
Nix det är för sent redan innan det ens upptäcktes.
-Anders

Hawknestgrove
0

Ja, det ska bli intressant att se, hur det kommer att bli hos oss nu, Sambon har tagit sju mårdar, vi har inte haft vare sig hare eller tjäder i skogen. Ok, haren kan jag vara förutan, men tjäder tycker jag är gott.

aase-andersson
0

Grävlingen är den som tar ännu mer fågel än mården. mården är på framfart överallt verkar det som.

ska på jaktmässa på Tullgarns slott 23-25 maj.. någon mer?

Hawknestgrove
0

Ja, , men han tar inga ägg ur bona, såvida det inte är bon som är på marken… Alltså lärka t ex, eller hur? Mården däremot, den är ju en utmärkt trädklättrare