Är vargen feg
Jag har fått höra att vargen är feg och att dom inte anfallere människor. Nu hörde jag att det under 2002-2003 blev dödad inte minre enn 10 persoer i Litauen ( officiella sifror).
Efter det hittade jag den bifogade videon/länk från youtube.
http://www.youtube.com/watch?v=ID1CNsdw4NA
Vad tror ni - är det stora risker för att vi i Sverige kommer att se varganfall på människor om inte lång tid?
Nej, jag tror inte att det är någon större risk för att varg skulle anfalla människor i Sverige, för vargstammen är så pass liten att den har både mat och plats.
Sedan kan man ju aldrig garantera det, för det kan ju slå slint hos vissa individer.

#1. Har redan skett när en fårägare försökte jaga bort varg från hägn, hur liten är vår vargstamm. Kan du vara vänlig o tala om hur många individer vi har vår natur du lär vara välinformerad. Kan bara tala om att i denna vecka45, så har det varit 5 iaktagna vargar på 900 hektar, två vuxna o tre valpar. Slå slint för vissa individer, det behövs en förklaring tror jag lite närmare. Är det när de går in i hägn o nöjesdödar tamboskap menar du? Om vargen är feg, så tror jag inte det utan det är en väl utstuderad jaktmetod att anfalla i grupp o dela på bytet, o inte jaga skälv med klent resultat o behöva gå hungrig, så ordet feg är nog fel, men taktik är det rätta tror jag. NORE jägare
#2 Att man ser så många vargar på ett litet område är inte så lustigt, de är ju faktiskt flockdjur.
Jag skrev bara vad jag tror, och jag tror på rapporterna om att vargstammen ligger på 150-200 individer ungefär. Sen kan jag ha fel men då vill jag ha ordentliga motbivis, tills dess håller jag fast vid min åsikt.
När jag säger "slår slint" menar jag individer som inte visar rädsla för människan och på så sätt utgör ett hot. Jag misstänker att det du kallar "nöjesdödar tamboskap" triggas av att vargen finns på ett ställe där byterna inte kommer undan (dvs en hage) och då sätter jaktinstinkten igång på högvarv. (detta är rena spekulationer)
Observera att hela det här inlägget är baserad på mina kunskaper och erfarenheter, och jag vet definitivt inte allt eller ens mycket: "Allt jag inte kan, kan fylla flera bibliotek"

#3. Myndigheterna o vissa personer trodde att vi hadde ett tusentals björnar, som sen visar sig vara betydligt flera, det visar sig att det fins fler vargar än myndigheter o vissa personer vill höas talas om. Jag med flera lever i naturen mer än sex månader om året o är ett med den, vi iaktar o noterar men det vill inte de styrande i vårt land ta upp, de måste jämka lite på varje håll för att de ska ha sina välgare kvar. Vi såg hur det gick i valet för sossarna när de inte ville ge markägare rätt att försvara sina tamdjur, det gick åt h….te för dem. Så trycket blir större o den grupp som är starkast vinner, det är mindre som vill ha rovdjuren kvar o fler som vill ha bort dem. Hur blir det då tror du? NORE jägare
#4 Nore, du som lever i vargmarker och vet mycket om vår natur. Hur många vargar har vi i vårt land? Jag vet själv inte, men tror säkert att det är ett lite flytande tal med tanke på närheten till vargrika grannländer. Som jag fått lära mig rör sig också vargen över stora revir, vilket innebär att ett revir säkert kan ligga i två länder om det råkat hamna på gränsen. Dock vet jag inte - jag har inte ens sett en varg. Jag skulle vilja att någon som kan mycket om vargarna lär mig - hitills har jag fått läsa myndighetssidor, samt varghatare, vargälskare, jägare och andra naturintresserade och försöka dra lärdom av dem. Alla har olika siffror vilket gör att man får försöka uppskatta trovärdigheten i dem. Därför är all input viktig, och än viktigare blir det om den som ger mig information även skriver vad man baserar det på.
Sen trodde jag valet om vem som skulle styra Sverige under innevarande mandatperiod rörde mer än frågan om rätten att försvara sin tamboskap, åtminstone hade jag andra preferenser när jag lade min röst. Som dock inte föll på S, oavsett det. 
mvh Martin
#5 Jag vågar påstå att inte en enda person har koll på hur många rovdjur det fins i Sverige. Ex.pl. Myndigheterna sejer ca 3000 björn, anra siffror som man ser i tidningar etc sejer inntill 5000 och baserar detta på at myndigheterna systematisk underrapporterar i det syfte att inte reta upp folk. Många indikationer styrker det siste påståendet till exempel.
Antall hittade spillningar i somras i Jämtland är ca 7000.Hur många hittades inte. Forskarna har inga staistiska metoder till at progostisera ut från det hittade. Metoden spåring kan inte användas på björn (sover)
Tittar man på avskutningskvoterna så hitter man i Jämtland at avskutningen i år är 40 men blev sålångt 44 mot förra året 26. Kvoten blev ökad med formidable ca 30% och det måste tolkas som att myndigheterna värderar det som at björnstammarna har ökat betydligt utan at man officiellt vill ärkänna det.
Vargexempel
Varg: Ed flokken . Forskarna sejer att flokken har revir från söder om Munkedal i Bohuslän till områden där Sjöen Stora- Le går inn i Norge( gränsen värmland/VG). Grövt Vänern i ôster och havet i väst. Vid årsskiftet sa man at flokken var på 4 djur. tidlig på våren sa man att där inte fans valpar i år och flokken var på 4-5. Senare upptäckte naturintresserade at där möjligvis var 5 valpar i våras. I områden använder forskarna märkning med sendare, peil via flygplan osv. Observationer har ökat sista året. När myndigheterna håller siffror hemmligt så blir förtroendet därefter. Det är svårt att hålla koll på flokken när det inte är spårsnö. ut från detta utgår jag från att du fattar att det är inte lätt att veta, men man borde vara nära sanningen när man en sellan gång sejer nåt. Med så mycket ressursar som forskarna spiller så borde publiken få mera information enn vad som kommer ut.
#6 Självklart vet ingen det exakta antalet. Men det skulle vara intressant att se siffror.
I samband med en av björnattackerna gick någon myndighet (minns inte vilken och trots googling hittar jag inte artikeln igen) ut i Aftonbladet eller Expressen och sade att man håller på att se över björninventeringen då det verkar finnas avsevärt mer björn, framförallt lokalt i t.ex. Jämtland än vad man tidigare räknat med samt att kvoten för hur många som fick skjutas kanske skulle ses över då vissa områden i björntäta områden inte hann skjuta någon innan länet skjutit fullt.
I samband med vargar är jag "säker", så säker jag nu kan vara utan att veta 100% säker på att vi har mer än Edflocken så det säger ingenting att den är 4-10 djur. Jag tror som Johanna att vi har upp mot 200 vargar och tidvis kanske även avsevärt mer. Tror dock inte att det är frågan om tusentals vargar. Skulle vara intressant att höra siffror från de som ifrågasätter myndigheternas siffror med kommentarer som "det visar sig att det fins fler vargar än myndigheter o vissa personer vill höas talas om". Vad är myndigheternas officiella siffror (dvs vilka siffror är det som ifrågasätts)? Hur många fler ggr vargar anser man att de finns?
Jag tror att det finns ca 150-300 vargar i landet. Detta bygger jag på uppgifter från Jägareförbundet, De5Stora och SNF som rapporterar att det år 2005/2006 fanns ca 120-155 vargar i Sverige/Norge (då flera revir sträcker sig över båda länderna räknar de ovanstående sidorna vargar gemensamt för Sverige och Norge). Jag tror då inte att man missat mer än häften av stammen och en viss förökning och därmed också kanske fler som trafikdödas mm samt viss invandring kanske från Finland så borde vi hamna på 150-300, troligen runt 200-250. Det är de beräkningar jag gör utifrån ovanstående siffror, kanske någon annan gör andra beräkningar?
mvh Martin

#7. Jag tror att du ligger rätt nära, men något under är vad jag tror. På de markerna jag jagar runt tived har det konstaterat att det fins 5-8djur enligt viltspårare, men vi får också räkna att en varg rör sig på stora områden, så det kan vara flera. NORE jägare
# 6 och #7 Intressanta estimater ni framför här.
Sverige och Norge forskar tillsamans på varg i Skandinavien. Dom siffrorna jag har är från detta felles prosjekt. Divergensen mellan eran sifffror och forskarna sejer ju precis vad Ola Normann och Medel Svensson själva tror. Officiella siffror är en underrapportering och det leder till missförtroende för myndigheter
Officiella siffror från detta är (min-max):
- 1991: 8 vargar
- 2004 : 89-100 vargar
- 2005 : 119-125 vargar
- 2007: 136-169 vargar
- Valpar i 2007 rapporterast till 16 kull
Siffrorna gäller totalt för båda länder.
Konklution antall varg i Sverge är <100 stk i 2007 enligt forskarnas inventeringar.
Feg+ Grym? Vilken åsikt jag än har, så existerar ju inte de begreppen i djurvärlden…..
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

#10. Håller med. En icke tänkande varelse kan ju knappast vara varken feg eller grym.
Det går så bra att "hetsa" folk mot vargen. Det har gjorts i långa tider och gör så än idag. Igår hade våran lokala tidning en jättestor bild på en död hund där det med fet rubrik stod att de lokala vargarna hade dödat den. Med vilket syfte gör man en sån braskande nyhet? Vad är vi så rädda för?
Ser att ett par jägare i tråden som riktigt beskriver hur de själva jagar och prijicerar det på vargen, precis som om vargen sitter där och funderar ut hur den ska göra. De går på instikt rätt och slätt.
Anser dock inte, att djur är icketänkande varelser. Däremot så saknar de exempelvis tidsperspektiv, vilket kan vara både bra och dåligt. Det är ju därför en vovve är precis lika glad om du har varit borta i 5 minuter eller 5 dagar.

#12. När jag skriver att djuren inte tänker……..så menar jag självklart inte att det är totalt svart inne i deras hjärnor. Men hur vi än vrider och vänder på det så kan inte djuren tänka som vi och alltså utföra någon slags "nöjesjakt" eller vara elaka och planera in en attack osv. Det är vi människor som förmänskligar djuren och därav blir det så fel.
#10-#13
Fastnade vid denna äldre tråd i innläggen från #10-13. Min lille cell började darra. Det ni ifrågasätter är ju om vilda djur tänker, och har känslor. Intressanta reflektioner.
Vid en kanin eller en katt är det svårt att uppfatta känslor, men i en hund tycker jag det är mycket.
Slänger du en sticka så rasar hunden och uppviser glädje när han återvänder. Osv
Titta på denne video där djuret har nöje av lek med mus. Eller är dette en lustmördar
Tänker rovdjur eller är all beteende instinkt?

Vargen är ett vilt djur. Det går efter sina instinkter. Instinkten att överleva är det viktigaste för ett vilt djur. Så också för vargen.
Om ett vilt djur känner sig trängt eller hotat kan det få ödestigna konsekvenser. Om en människa blir attackerad av ett vilt djur och säger att det absolut inte gjort något hotfullt behöver det inte stämma med verkligheten. Det vilda djuret kan ha känt sig hotat i alla fall och då handlar det rent instinktivt.
De flesta rovdjur försöker hålla sig undan från människor då de vet att vi inte är så trevliga, eller så vet de inget om oss och således så har de inte lust att kolla ut hur vi fungerar. Dock kan jag förstå att det är svårt att motstå ett uppdukat smörgåsbord för ett vilt rovdjur. För det är vad en hage med djur är för dem. Ett smörgsbord. De förstår inte att de inte får ta dessa djur, de förstår inte att de är tama och att det ger dem problem om de dödar dessa.
De passar på att döda så många de bara kan för att lagra upp mat så alla i flocken får vara mätta en längre tid. Ren instinkt.
Om dumhet gjorde ont skulle vissa skrika för jämnan. Som dessa killar till exempel. Satt och höll på vargstackaren när han attackerade. Tyvärr sparade han denna killes liv. Vilket jag personligen tycker var fel. För att leka med en skadad varg istället för att avsluta dess lidande det är djurplågeri. Och sådant lockar fram min sämsta sida.
http://www.youtube.com/watch?v=G2m2_NlWwMs&NR=1
Själv har jag blivit attackerad av både rovdjur (ej varg) och icke rovdjur men vilda djur. Och i båda fallen får jag nog erkänna att när jag tänker på det så har jag gjort intrång på dessa djurs område även om det i ena fallet råkade vara min egen altan.
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars
Som dom flesta djur anfaller dom inte om dom inte känner sig hotade. men många människor har ingen respekt för dom, och då dör man helt enkelt.

Vargar är smarta. Dom samarbetar under jakt och hittar på nya sätt att ta sej in när det kommer nya stängsel tex. Våra hundar går ju inte enbart på instinkt. Dom hittar på olika lösningar att komma åt godis och likadant gör vargen
#16 När en flock på l.s 5 djur anfaller en människa så är det nog inte hotet som driver attacken. Om du inte lägger i det att det uppfattas som hot när man inte har mat.
Där har man skillnaden mellan det stora kattdjuret lon och vargen. Lon jagar ensam, tar ett rådjur, bra med det. Ligger och knaprar på det tills det är slut. Vargen jagar i flock och dödar fler djur än de orkar äta upp på en gång. Varför spekulerar jag inte i, de har inte människors känslor och är således inte grymma, då de inte ens vet vad det är. Skadan bilr alltså större, hur vi än vrider och vänder på det.

Ett lodjur jagar ensam. Men blir den störd i middagen lämnar även lodjuret sin middag och slår ett nytt byte.
Under snökaoset som var för några år sedan då var det lodjur som tog hundar och katter och det var inne i stan.
Här har vi sett dem smyga runt stallet på jakt efter lätta byten (läs stallkatter).
Vi har rävar som jag jagat ut ur stallet då katten kommit först och räven efter. Så visst finns det vilsna indivder av alla de sorter.
Att vargen jagar i flock, precis som lejon gör är för att de ska få tag på tillräckligt mycket mat på en gång så det räcker till hela flocken. Om man då stör vargen eller lejonet eller vad det nu är för djur i deras middag. Då fixar de en ny.
Audiatur et altera pars
Jag har inte läst vad ni andra skrivit så det här kan va en upprepning.
Men inga djur är fega.
Varje djur/insekt tar en kalkyl om bytet ger mer än det kräver.
Det enda djur som är fegt är vi.
För att vi gör kalkyler som kanske faktikst inte är rellevanta.
Vi har en fantasi som gör oss farliga mot andra däremot.
Vilket gör människan till det mest oberäkneliga djur som finns.
Och jag skulle vilja påstå att vi också är det mest fega djur som funnits.
Alla djur som drar sig undan gör det inte av feghet utan av en kalkyl av energi kontra farlighet/energislöseri eller av det inte räknas som mat eller av någon annan vesäntlig anledning för dess eget liv.
Vi har sällan en bra anledning och den kommer alltid att vara disskuterbar.
-Anders
Abraur, stämmer. Feghet är en egenskap som djur inte har alls, enligt min åsikt p g a att den sortens dödsångest, som vi kan ha, det har inte djur. JAg tvivlar på, att djur kan sluttänka, dvs räkna ut konsekvenser av sitt handlande. OK Trial and Error, det är en sak, men det är ju inlärning.

Men de kan lära sig o akta sig för mäniskan, o inte gå för nära tätbebygda områden.

#23: Jadå det kan lära sig att hålla sig borta. Men sådant tar tid. Och det är inte genom att döda vi lär dem.
Audiatur et altera pars

#24 Kanske dresyr, o lydnasprov.
Då är vi inne på just trial and error. Dvs försök och misslyckas. Men jag tror inte det funkar på rovdjur på det viset.

#25: Ja du kan ju försöka den metoden om du tror på det.
Jag tror mer på att skjuta i luften eller nära dem. Skrämma en flock genom att döda en. Och i de fallen inte döda alfa tiken eller alfa hanen utan en äldre individ. För det är alfa paret som får valpar och håller ihop gruppen. De är också dessa som kommer lära ut faror med människor till kommande valpar.
Men massdödandet som vissa håller på med, det tror jag inte ett dugg på.
Men du! Hojta till när du ger dig ut och börjar med dressyr på vargarna. Jag vill gärna se det.
Audiatur et altera pars
Haha, jag tror nog at både Nore och Åsa var lite skämtare här, med en stor portion ironi i sina inlägg!

Uppe i Nora var det vissa som ville skrämma närgångna vargar med gummikulor o knallskott, de blev inte ett dugg rädda utan gick undan till granskapet o innan kvällen var de tillbaks på samma plats, vid flera försök med denna metod så tycker myndigheterna kommit fram till att dessa skall skjutas, för den lindriga skrämmseltaktiken fungerade ej.

Vargarna i Nora är tydligen bara 10 månader gamla. Den ene är inte ett smack rädd av sej utan gått in på tomten och satt i sej både hundar och katter och ska nu skjutas. Läste det i dag i tidningen. Det gör för…at ont. Var finns alfa paret som ska uppfostra och fixa mat till dom? Har dom blivit tjuvskjutna eller råkat ut för någon olycka?

#30: Exakt vart är alfa paret. Vad har hänt med dom? De är de som lär de små hur man ska sköta sig för att överleva.
#29: Ja det fallet är tragiskt. Där har vi det ypperliga beviset på vad som händer när slynglar släpps lös utan ansvarsfulla vuxna som lär dem hur världen fungerar.
Audiatur et altera pars

Det kan också vara så att de blivit utstötta från gruppen, eller de varit så klena så föräldrarna lämnat dem för sitt öde, ja så går det till i djurlivet, grymt o tråkigt, så det att de blivit tjuvskjutna tror jag inte på, men de kan blivit trafikdödade o järnvägen skördar sina offer, o ett kadaver försvinner fort i naturen.

#32 Absolut. Något måste ha hänt. Hanarna brukar väl börja röra sej bort från flocken, men inte så här tidigt. Här i det här reviret har jag aldrig hört att det pågott något olagligt. Har faktiskt inte hört något negativt om vargen förutom att dom trycker ner alla älgarna till oss, som får skogen full av älg. Sånt som att de inte vågar släppa ut djuren och sånt hör man ju, men ingen grymhet så som att dom vill skjuta varenda varg och sånt. Det hör man inte. Dom har en sund inställning. Ingen sjuk.
det är vandrings vargar hörde jag igår från en som bor i Karlskoga, men de är säkert utstötta de har säkert löpt en gång och visat sig "svaga" och då får de gå?!

Den är skjuten nu hörde jag.
#0 Vargen är inte feg. Däremot så har den ingen myndighet som kan ställas till svars när allt går åt pipsvängen. Den har enbart sin instinkt och sitt personliga ansvar till skydd för sin säkerhet. Om inte vi vore så överbeskyddade av alla idiotsäkra anordningar här i samhället, så är jag övertygad om att även vi fick lära oss att tänka till lite extra noga, innan vi tar beslut som direkt kan avgöra vårt fortsatta öde också. Försiktighet, instinkt, intuition, överlevnadsstrategi har inget med feghet att göra.
"Att många tycker samma, betyder inte att dom har rätt.."

#36 Du har så rätt i mångt och mycket. Människan har ingen instinkt kvar. Inte dom som bor i stor städerna i alla fall. Utanför stan tänker man annorlunda. Lyssnar mer på sej själv och sin intuition.