Skyddsjakt på varg
I Jangenreviret i Värmland har man fattat beslut om skyddsjakt på två vargar då det är mycket varg i området och de har orsakat en del skada. Det är ett bra beslut. Skall vi kunna ha en stark rovdjursstam utan inavel i landet måste vi också kunna ta bort djuren där de blir ett problem - annars kommer motståndet troligen att vara för kompakt för att det skall gå vägen.
I måndags föll den första vargen för skyddsjägarnas kulor.
Det visar sig vid undersökning att tjuvjakt har förekommet i området - vilket man också har misstänkt tidigare. Vargen hade tre hagel inborrade i kroppen, två i huvdet och ett i frambenen.
Jägarkåren borde - om de vill bli tagna på allvar i rovdjurs- och övriga jaktdiskussioner - satsa hårt på att resna upp bland de kriminella i de egna leden.
Tjuvjakt är kriminellt, därmed begår man också ett allvarligt brott om man skjuter ett djur man inte har rätt att skjuta, oavsett om det är älgar som man nu upptäckte att det tjuvjagats i veckan, eller om det är rovdjur.
De få jägare jag själv känner är kanske inte guds bästa barn, men de skjuter inte med hagel på djur som inte kan dödas av hagel (t.ex. på för långa avstånd mot större djur osv) och de skjuter inte djur på olovlig tid.
Länk till Expressens Karlstadavdelning om den påskjutna vargen som föll för skyddsjägarna i måndags.
mvh Martin

marnyman. Det är riktigt som du säger att det är förbjudet att tjuvjaga, o det håller jag med om. Men tror du inte det kan vara så att just denna varg varit in i något hägn o ägaren försökt skrämma den o det kommit något stänkhagel på vargen. för om det varit så att de hadde velat ha dö på den hadde de nog siktat bätre, det är regeringen som sakt att det skall skrämmas innan o försöka att avbryta ett angrepp innan man skjuter för att döda. O det fins andra saker också som är olagligt när det gäller djur o farmare, där går djuren en säker plågsam död till mötes. Och angående dina bekanta som jagar att de inte är guds bästa barn, det får stå för dej o dina vänner. Ett hagelvapen är ett mycke farligt vapen, o har stor verkan på viltet. Men håller med att det är många som skjuter för långa håll, tillexsempel gåsjägarna på skåneslätten, resultatet blir skadeskjutna gäss o annat vilt. MVH NORE
Det är förbjudet att köra för fort, det är förbjudet att stjäla, det är förbjudet att misshandla människor.
Nore - det är mycket som är förbjudet. Skall vi prata om allt det i denna tråden? Nej, det skall vi inte.
Jag är väl medveten om att det finns djur som far illa hos våra farmare, men det var inte det jag ville vi skulle prata om i den här tråden. Jag ville prata om vargar.
Om man skall skrämma, så skall man väl (som jag förstått det) inte rikta vapnet mot djuret? Då bör inte "stänkhagel" träffa djuret vid ett skrämselskott?
Det jag har sett av hagelvapen (jo, jag har provat dem) så är de som du säger fruktansvärda vapen på nära håll men på långt håll gör de ingen större skada, även om jag kan tänka mig att hagel ändå skulle fastna i ett djur. På långt håll kan man även bättre förklara varför bara ett fåtal hagelkulor återfanns på vargen, för det blir ju större spridning av haglet ju längre ifrån målet man är.
Vad det gäller att sikta bättre, så är jag väl medveten om hur lätt det är att missa det mål man har tänkt sig, framförallt rörliga mål är lätt att hålla lite för långt fram eller bak på (det är min erfarenhet i alla fall, jag skjuter hellre på stillastående mål än rörliga). Det jag menar är att även om någon har haft för avsikt att döda vargen har de kanske inte varit tillräckligt nära för att få full verkan eller så har de ändå missat, trots att de inte hade för avsikt att missa.
Jag ser nu att jag skrev att tjuvjakt förekommit. Det borde jag inte gjort - jag borde refererat till artikeln att man misstänkt att det förekommit. Säkra bevis har vi ju inte, och angående om jag "inte tror att det är ett skrämselskott", så är det ju svårt att tro något också. Antingen är det misslyckad tjuvjakt, eller så är det skrämselskottstänk och vilket jag än gissar på så är det bara en ren gissning.
mvh Martin
Ja, bättre en kontrollerad jakt, än det djurplågeri som blir föjden av tjuvjakt!
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

Om man sprider information om vargarna skulle många slippa vara rädda. Tror mycket av tjuvjakten kommer sig av rädsla. Att man bedriver skyddsjakt i vissa områden kan jag förstå även om jag helst vill ha rovdjuren kvar. Men det främjar inte stammen att de blir för många på ett litet område heller.
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

#4. Det sprids redan för mycke om vargen, tillexsempel 19 hundar dödade av vargen, 12 hundar svårt sarjade av varg under året som gått. Tjuvjakten beror inte på rädsla utan spänning att skjuta detta djur som är fridlyst, så jag håller på en licensjakt o helt lagligt då kommer debatten att dö ut, ett exsempel lojakten o små artiklar i dagspressen. Och något som retar många är när det står vargkramare försökte störa jakt på varg. Jag håller med dej på den punkten där du skriver om för många djur på litet område. MVH NORE
Ja, för de djurplågarna som håller på med tjyvjakt, dem vill vi inte ha.Där är de bara ute efter att göra illa och sk***r i etiken!

#5: haha, var nog inte riktigt det jag menade när det gäller att sprida information om vargen. Även om jag självklart inte vill hyscha ner den biten heller. Men i detta fall menar jag inte sådan information.
Audiatur et altera pars

#7. Jag förstår presis vad du menar, men fasit visar något helt annat i naturen o i tryck. För det kan väl inte vara lögner de skriver, bara för ett hat mot rovdjur ska bli aktuellt. Har sett en ökning av vargspår på skogen o det tyder på att stammen blivit starkare i år. NORE

#8: Tar det som skrivs i tidningar med några nypor salt. Sanningen sitter ofta i betraktarens ögon. Inte alltid lätt att vara neutral.
Audiatur et altera pars
Är väl inte helt sugen på att dra upp rovdjursdebatten igen, men jag såg ett så jättebra program idag på svt (ett UR-program) Programmet hette "Farlig Fritid" och just det avsnittet jag lyckades snubbla över idag handlade om vargen. [Varför måste det dyka upp så här intressanta program mitt i tenta-p?]
Det som var så bra med programmet var att de lyckades få med så många olika sidor av "problemet": Jägare, djurhållare, vargfoskare, polisen, rovdjursförespråkare mfl.
De hade med lite olika repotage: Ett om de två flickorna som var ute och red och då blev jagade av vargar, ett om tjuvjakt, ett om vargjakt i Ryssland och ett om en jakt som slutade i en vargdödad hund (jag har säkert missat nåt nu)
Det värsta i programmet var nog vargjakten i Ryssland (detta tyckte jägaren som filmat det också var vidrigt, det var inte så han hade velat uppleva sin vargjakt) och att det faktiskt är så illa ställt idag att man inte kan jobba med rovdjur/rovdjursfrågor i Sverige idag utan att bli hotad.
Jag har tyvärr inte hittat om programmet kommer att gå i repris (och det verkar som om man inte kan se det över nätet) , men om det gör det så rekommenderar jag verkligen er att kolla på det.
(Ni får ursäkta om inlägget hamnade i lite fel tråd, men jag tog första bästa rovdjurstråd, eftersom de liknar varandra rätt mycket….)
Ingen fara Johanna. MAn bör se detta problem ur många aspekter. all tjuvjakt är hänsynslös, då den inte är seriös. Den utgår från hat och när det kommer med i spelet, då släpper ofta de sista spärrarna.
En bra sak som polisen (eller nån utredare som jobbade för polisen) sa var att de ville göra skillnad på straffen för illegal jakt och illegal skyddsjakt (dvs djurägaren som skjuter varg för att skydda sina djur, även om inte alla krav i lagen är uppfyllda) Jag hoppas verkligen att de kommer få igenom en ändring, för visst är det stor skillnad på dem båda (Man har ju rätt att skydda sina djur)
I programmet sa de också att den illegala jakt som dominerar är den där man söker upp rovdjuren, inte den illegala skyddsjakten. Detta gör mig lite ledsen och det skadar ju de som vill ha liscensjakt på varg, för ju fler individer som skjuts, ju längre ifrån en stabil stam kommer vi.

#12. Vi har debaterat Johannao inte varit överen, men nu håller jag med dej, det är mycke vicktigt att tamboskapsägare får freda sina djur utan att bli tagen som bråttsling.
Ja, som Johanna säger i det sista stycket, en sådan jakt är falsk och feg. Det är i princip som att ge sig på och straffa varje människa av hankön, bara för att just män begår våldtäkter. Men man borde ha större friheter att skydda sin tamboskap och sina husdjur. Ingen varg går väl bort till ett fårhägn för att få lite trevlig social samvaro.
DNA-resultat har visat att den tjuvjagade vargen, alltså en varg som skjutits innan beslut togs (därefter togs ett beslut att en varg skulle få skjutas - och när man hittade den dödade vargen upphörde det beslutet igen) har visat att den dödade vargen var identisk med den som orsakat skadan. Så även om det var en illegal jakt så var det rätt varg som dödades. Lite dumt att göra sig skyldig till jaktbrott och riskera ganska kännbara straff, när det ändå blev beslut på att skjuta vargen.
I det andra reviret, där en av två vargar tidigare skjutits (det skall skjutas två enligt beslut om skyddsjakt) har tiden för den andra nu gått ut. Flera instanser har begärt förlängd tid då man ej har kunnat hitta vargen. Det är oklart om fler skador har inträffat under tiden - men har det inte inträffat fler skador kan jag personligen tycka att man bör fundera på att inte förlänga skyddsjakten. Då är vargen ju antagligen borta på ett eller annat sätt. Har den stuckit till marker där den hittar "vilda djur" att äta och slipper ge sig på tamdjur är det ju bra, och är den trafikdödad eller tjuvjagad så skall ingen annan varg få sätta livet till för det (kan jag tycka).
mvh Martin

Ja håller med dej, det vore mycke värt att slippa jaga tjyvskyttar o kunna lägga ner resursserna på något viktigare i sammhället. Så det är som jag sakt tidigare, se till att få vargjakt på licens så det blir slut på diskutionen om dessa illegala jakter. Vi väntar på spårsnö så vi kan göra en inventering av rovdjuren, o för min del så söker jag spår även av andra djur i nysnö, det kan vara bra att inventera vad som rör sig på skogen. Jag är ganska nyfiken om jag fått någon föryngring på både lo o varg, på de marker jag jagar, eller se hur många valpar som överlevt sen i våras.
Ja helt befängt, att avsluta skyddsjakten. Men….. är det inte p g a valpar? Då är det ju en helt annan sak. Frågar, för att jag inte vet.

#17. Vid det här laget är valparna ganska skälvständiga, men de hänger med tiken än. Men kan göra sina egna utflyckter, o rent utav hitta något lämpligt byte.

Förlängd skyddsjakt till ut Januari
Naturvårdsvärket tycker givetvis att varg är en problem i några områden efter att ha hördt dom som har problemen på nacken och har förlängd skyddsjakten till ut Januari.
http://www.dalarnastidningar.se/nyheter/dalarna/article263853.ece
Ja, och så är det väl som lodjursjakten i Norge, man får inte skjuta hondjur
#19 Tack för länken. Ett ganska väntat resultat.
mvh Martin
tror ni att om ingen hade tjuvjagat vargar i sverige, så hade vi hat en kontrollerad jakt som för björn och lo?
Nej, aase det tror jag inte. Men vi måste få till det, då tjuvjakten enbart är grym och utan all etik.
#22 Jag tror att när man bedömmer vargstammen som genetiskt stark och livskraftig i Sverige, och när den övergår ett visst antal (vet inte hur stort det skulle vara) så skulle man kunna ha sådan jakt (är väl det som kallas licensjakt)?
mvh Martin
klart det är grymt när de bara blir lämnade, menade inte att jag stödjer tjuvjakt utan att , resultatet blev ingen licensjakt. för det är det vi behöver. bor i värmland och är uppväxt med vargen runt hörnet, hos farmor och farfar i norra värmland i medskogen där såg jag varg som liten. har flera vänner vars hundar jakt och sällskap blivit vargföda och det är grymmare än tjuvjakt.med ett skott försöker man ju åtminstone döda snabbt.men att bli levande uppäten bakifrån är avskyvärt.

#25. tack det är vad jag framhållit hela tiden, så jag vet att vi jägare är humanare än rovdjuren.
Ja, jag är enig. Hellere en kontrollerad jakt, som kan hållas under uppsikt, än det som förkommer nu. Då är det bara hat och hämnd som kommer fram och grymhet.

En bekant till mej hade varit i estland och tittat på en gård. Dom kom att prata om vargen. Den var så hatad, att om dom fick tag på den levande så torterade dom ihjäl den. FRUKTANSVÄRT! Men när man talar om varg så säger folk att "titta på andra länder, där har dom inga problem".
Ja, och varför tro, att vi svenskar är bättre? Även om jag itne gillar lo, så nästan grät jag, när jag såg vad de hade gjort förra året, kört ihjäl en stackars lo med snöskoter! det är ju samma tortyr…. Nä, fy faderne för sånt!

Det är så många som menar på att i öststaterna har dom mycket varg, men inga problem. Och då ska inte vi heller ha det , menar dom på. Men problem finns det . Både här och där. Men plåga djur är så lågt en människa kan sänka sej.
Så kan man inte säga.
Att jämföra oss på det sättet med andra rovdjur går inte och är direkt fel i en diskussion.
Dessutom om man nu ska göra det vilket jag tycker är fel..så finns det så oerhört mycket obegriplig råhet och barbari hos människan i jämförelse med rovdjur så det inte ens får plats att räknas upp i en ordinär bok.
-Anders

Vi människor kan planera en plågsam död på ett djur. Vargen dödar för maten. Men plågar i alla fall. Såg bilden på älgkalven med ett öra, tre ben och på äten i bakdelen. Han släpade efter kon i ett par dygn innan jägaren lyckades hitta och avliva den.
Är faktist med Abraur här. Djur har inga känslor för grymhet, eftersom det är något som de inte ens vet om. Att medvetet plåga någon, bara för sitt höga nöjes skull, det är enbart människan som kan. JAg håller med mitt X, även om han var ett as, på ren svenska, han sa en ska som är sann. Djur saknar slutledningsförmåga, dvs de kan inte räkna ut vad som sker om jag gör en viss sak. De har visserligen trial and error, men att tänka i lustfyllt syfte att nu ska jag plåga den här musen/fågelön/rådjuret, det kan de inte. Likväl är de befriade , som små barn av tidsbegrepp. på gott och ont. 5 minuter, eller en vecka, ingen skillnad. Det ser ju bara en hundägare, eller hur? Lika glad jycke efter 5 minuter som efter en vecka.
Bara människor vet och inte vet, vad etik och moral är.

Men nu är vi inte sådana som går ut på jakt o sen om det kommer djur som inte har rena skotthål så skjuter vi inte . Ja det har väl förekommit sådana skjut galningar också inom jägarkåren också, tråkigt nog o är bara att beklaga.
Nä, rötägg finns ju överallt. OCh filmen "Jägarna" spädde väl på myterna ordentligt. Vi sitter ju alla asberusade och skjuter hej vilt på allt som rör sig och har ingen medkänsla. Det är tyvärr den bilden som många har….
ja tyvärr är det nog mycket av det gamla som sitter i och att skryta under fylla innan och efter jakt runt brasan kan få många som inte har jakten som sitt liv att tro det händer under påverkan. och jakt skrönor finns det gott om. jag vet att jag skulle inte tänka stackars varg nu skjuter jag dig om han står där med min tyska jakt terrier i munnen. visst skulle jag skrika det finns ju inget annat att göra för han måste ju släppa bytet innan. känslan efteråt att jag inte gjorde allt jag kunde för att rädda min hund skulle vara värre än att ta sitt straff. och då spelar det ingen roll vad som tar min hund lo, järv örn, björn varg eller grannens rottweiler. eller grävlingen i grytet. men man måste också som jägare ha i huvudet att varje gång jag släpper min hund lös i jakt så finns risken att den inte kommer tillbaka. men den rädslan ska ju inte ta överhand. här i byn vet man alltid vad som kommer och går så då väljer man om man vill släppa. i julas när izza ståndade sista älgen och gubben bakspårade efter skottet så såg han spår som jagat hare i snön som aldrig kunde bara hund de klorna gick inte att ta fel på. strövar varg på ägorna. ringde grannlaget och de kallade in hundarna, så var den dagen till ända kl 11. inte var det någon som gick efter för vi vet att de stannar inte det finns inte nog med mat här. samma dag tog vargen en stövare i Kil 3 mil fågelvägen från oss.
ja tyvärr är det nog mycket av det gamla som sitter i och att skryta under fylla innan och efter jakt runt brasan kan få många som inte har jakten som sitt liv att tro det händer under påverkan. och jakt skrönor finns det gott om. jag vet att jag skulle inte tänka stackars varg nu skjuter jag dig om han står där med min tyska jakt terrier i munnen. visst skulle jag skrika det finns ju inget annat att göra för han måste ju släppa bytet innan. känslan efteråt att jag inte gjorde allt jag kunde för att rädda min hund skulle vara värre än att ta sitt straff. och då spelar det ingen roll vad som tar min hund lo, järv örn, björn varg eller grannens rottweiler. eller grävlingen i grytet. men man måste också som jägare ha i huvudet att varje gång jag släpper min hund lös i jakt så finns risken att den inte kommer tillbaka. men den rädslan ska ju inte ta överhand. här i byn vet man alltid vad som kommer och går så då väljer man om man vill släppa. i julas när izza ståndade sista älgen och gubben bakspårade efter skottet så såg han spår som jagat hare i snön som aldrig kunde bara hund de klorna gick inte att ta fel på. strövar varg på ägorna. ringde grannlaget och de kallade in hundarna, så var den dagen till ända kl 11. inte var det någon som gick efter för vi vet att de stannar inte det finns inte nog med mat här. samma dag tog vargen en stövare i Kil 3 mil fågelvägen från oss.
oj då dubbel..inte meningen!!!!
heh, aase, händer oss alla!

Ja det kan jag säga såg jag ett angrepp på min hund skulle jag inte tänka utan handla direkt, men att se angreppet är nog ingen stor risk, det sker när vi minst anar det.
Ja de här med den lyckade jakten som man får höra i jaktstugerna på kvällarna, det ligger nog mycke i det, men den lilla älgen har växt till skoveltjur, o drevet har inte buktat så bra som då. Men det är väl inom alla områden, storfiskare o loppiskunder som hittade det där antika vasen o fisken som kämpade i timtals. Eftersom jag som liten var med gubbarna o tjyvlysnade o försökte snappa upp saker o ting, sådant som man inte skulle höra igentligen.
Men jag kan konstatera att det har blivit nycktrare i jaktstugorna nu för tiden, o jakthistorierna mindre, men det är bra tycker jag att det blivit så.

Dax för lite jämvikt i diskussionen kanske :-)
Som det är nu känns det som om det är enbart jägare som pratar här och ni alla har samma mål. Skjut vargen som tar våra hundar.
Jag är för varg i skogen. Och jag är också för att man ska kunna diskutera vargens vara eller inte vara på ett bra sätt. Tyvärr brukar det vara svårt, även om vi oftast håller en bra nivå här inne ;-)
Att det är problematiskt med rovdjur i skogen sticker jag inte under stolen med. Det kan hända olyckor och man kan bli anfallen om man hamnar på fel ställe vid fel tidpunkt. Detta gör dock inte att jag traskar i skogen mindre. Om man inte vill stöta ihop med rovdjur så sjunger jag en trudelutt så hör de när jag kommer. Fast ärligt talat, jag sjunger sällan då jag verkligen vill se dem. Jag var rätt ung när jag såg döden i vitögat för första gången med ett av våra större rovdjur. Jag hamnade för nära en björnmamma och hennes två ungar. Det är en upplevelse jag aldrig glömmer. Och som jag vid tillfället var säker på att jag aldrig skulle kunna berätta för någon. Nu kan jag det. Och jag är inte rädd för våra rovdjur i skogen för det. Jag valde att läsa på mer om hur djuren fungerar för att ha bättre koll på hur jag ska bete mig i en farlig situation.
Jag kan i alla fall säga att jag är mer oroad för att gå på stan en en sen kväll än vad jag är för att gå i skogen. Det värsta rovdjuret finns oftast inte i skogen. De drar omkring i vårat samhälle på två ben och är allt annat än lätt beräknande. Det går inte att läsa sig till hur man gör med de tvåbenta rovdjuren som härjar omkring. De brottslingar vi har, de psykopater vi har.
Så där ser jag som ett större problem än rovdjuren i skogen.
Jag är för jakt på licens när det finns en bra grund för det. Jag är också för att söva och flytta vilda djur för att få en bredare population och en friskare stam.
Själv är det närmate jag kommit varg i vilt tillstånd att stå och sukta över spåren i snön på tomten då gubben träffade på varg när han skottade snö. Men självklart var vargen borta när jag sprang ut. Kvar var bara spåren. Varför berättar jag detta? Jo för att i många diskussioner får man höra att det är enbart stadsbor som ändå inte har vargar i sin närhet som vill ha dem kvar.
Audiatur et altera pars
Jag har valt att bo i skogen på landet för att staden inte lockar mig alls. mycket pga av all skit som är i stan och att jag inte vill att mina söner ska växa upp i gäng mm. Men att jag nu skulle börja jämföra det med varg i skogen…….. alla djur har rätt att leva i harmoni med varandra, men det är när de vilda rovdjuren bryter sitt mönster och börjar dra sig till bebyggelse då är det inte det vilda djuret vi ser utan det orädda vilddjuret som gör mer skada än nytta. jag är uppväxt med detta och har stor vördnad för våra rovdjur men det är väl inte meningen att vi i värmland, dalarna mm ska ha hela långa 200mil rovdjursbestånd. jag skulle fundera på om vargen var skadad eller dum på något vis som går så nära mitt hus när vi är ute. något måste ju hänt när de misst respekten för sina rädslor. för alltid har man hört de är räddare för DIG än vad du är för DOM. Detta gör väl inte mig till en skjutglad kärring med gamla bettan under armen. men det är ju bedrövligt att man kanske tiislut måste ha med sig bettan på skogsrundan när man motionerar hundarna för att det till och med tar dem i koppel. något fel måste ha blivit ett stort sådant också. man ska inte behöva vara rädd någonstans där man bor.

#42 Håller med dej. Jag tycker det ska finnas rovdjur. Vi är ju de värsta. Men det ska fungera. Det är inte alla vargar som tar hundar. Det är dom som är så smarta att dom kommit på att det är lättfångat byte. Vid Hasselfors reviret läste jag att det tagits flera hundar senaste året. Men under alla andra år har det aldrig hänt. troligaste orsaken är att alfa paret är borta, tror dom.

#41. Jag måste faktis svara dej på detta om att jägare bara är ute för skjuta varg som anfaller våra hundar, det är helt riktigt o vi har laglig rätt o försvara våra hundar o tamdjur vid anngrepp.
Sen att det är mycke jägare på tråden som ytrar sig, det kan hända att det är några som ventilerar sina tankar. den förra regeringen slog dövörat till när vi jägare talade om problem med rovdjur, det är väl känt hur det gick för en viss fårägare o tillika jägare när han försvarade sina får.
Sen att det skulle vara så att det bara är stadsbor som vill ha rovdjur det är alldeles fel, det fins även sådana på landet också.

#42: Jag vet inte om du syftar på mitt inlägg med vargen på tomten när du skrev det om att man borde fundera på om vargen var skadad eller dum på något vis.
Men du får gärna upplysa mig på den frågan. Så har jag självklart ett svar på den funderingen med. Men känns onödigt att dra den om du inte syftade på mitt inlägg.
Mvh Åsa
Audiatur et altera pars

#45. Den kanske lärt sig där det fins mäniskor fins det mat på bestämda tider, så han väntade på utfodring

#46: Eller så hade han inte räknat med att jag skulle bo inne i hans skog. Inte helt lätt för en varg att räkna med att det bor idioter i skogen med 3 kilometer till brevlådan och ytterligare grannar. Så i det här fallet bodde jag inne i hans territorium. Så det kan inte gärna skyllas på vargen. Efter att han såg oss den gången och jag kan berätta att han vart lika rädd som sambon när de krockade runt granhäcken så såg vi aldrig till honom igen. Han lärde sig nog att det fanns folk där och vi är läskiga tyvärr.
Audiatur et altera pars
#45 inte menade jag dig inte.. vi har allt vargar som stryker här nattetid tyvärr och de går runt kråkfällor och foderbord för där serveras maten!!! men jag tror att strykar eller vandringsvargen är den som är mest rastlös och svårt att hitta mat för han är ensam.

Jo det kan vara en hane som letar revir, o sen stannar till för att äta upp sig för sin fortsätta färd. Här har vi tre vargar som stryker runt, o det är hona med valp o möjligen en liten hane, så länge de håller sig ur våra beteshagar o inte går fram på gårdana så är det ok o då får de gå i fred, för mej.
Ja, som sagt, så länge man får ha sina husdjur ifred, så bryr jag mig inte heller. Tar de av det vilda, så är det helt ok för mig. De kan ju knappast gå in på ICA och köpa sig sin mat, vilket vi kan…
Efter att ha kollat 25 fall av dödsfall har naturvårdsverket inte konstatera ett enda fall i 2007 som är olaglig jakt.
Trådstartar som insinuerar tjuvjakt sprider osann information tyvärr även om han söker kamuflera sina avsikter.

Har varit in o läst på många inlägg, jovist vi vill ha rovdjur i skogen, men inte i närheten där jag bor, de som bor i tätorter säger nästan lika dant, ja gärna i skogen men inte här. Så jag undrar var kan dessa djur vara utan att bli undanfösta, jag säger som alla andra de får gärna vara i andra skogar men inte i mina skogar.