rädda hundar i påsk
Det finns en cd skiva att köpa med smäll ljud och andra saker som man kan spela en tid innan smällare skjuts. har lyssnat på den och den är bra. sen är det väl bra om man som matte eller husse inte bryr sig om hunden när den blir rädd. klappar man den då så förstärker man deras oro, precis som man förstärker deras trygghet när de kommer och är goa när man klappar dom. vi som har jakthundar och skjuter för dom, vi måste ju vänja dom på alla konstiga ljud som finns som tjutande och vinande och smällande ljud. en del är känsligare än andra. Men som människa kan vi bara hjälpa dom genom att ignorera dom precis som hund mamman gör. hon finns men visar det inte för den rädda valpen. Nu vet jag att jag får på pälsen av många men det här är hur jag har gjort och det har visat sig fungera till 100% för mig.
Aase, alla sätt är bra utom de dåliga. Funkar det för dig, så funkar det säkert för andra också. Självklart är, att ens egen oro smittar av sig på djuret, så din metod är säkert bra. Men man bör väl börja ganska tidigt? KAnske du kunde delge oss här inne vad skivan heter och var man kan få köpa den?
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....
Visst "smittar" dom av våra reaktioner. Blev och tänka på våra Lhasa Apsos. Helt plötsligt var dammsugaren jätteotäck för dom,en av dom kissade tom.på sig när den gick igång. Det gick över ganska så snart efter lite lek i samband med att dammsugaren gick,samt lite attityd..asch!:)
Det är ju jättebra att det finns CD på olika ljud som de kan vara rädda för,så man kan jobba bort den.
cd skivan finns på djuraffären och gör den inte det så be dom beställa. i en viss ålder är ju allt farligt som de sett dagligen.. 7 mån brukar kalla det för spökåldern..

Jag ska gå en dressyr kurs med lilla stövar tiken. Där har dom skott träning. Funderar på att gå dit dessa dagar.
Det vi är rädda för är även hunden rädd för. Brukar få stå och klappa om brunnar och andra prylar för att vovven ska se att inte brunnen äter upp oss. Det där beteendet går utmärkt att använda omvänt också. När vi går förbi ungdjuren låtsas jag bli jätte rädd och springer därifrån. Valpen går gärna omvägar förbi dom nu. Så gör vi också när vi ska få stövarna rådjurs rena.
Den där skivan var lite intressant.
Ja, Aase, vi vill veta!!!
jycke tryck ab-swp.. fyrverkerier & åska ljud för hundträning kom ut 2003
det med omvänt på ungdjuren ska vi allt prova om vi nu får hem en karelartik i aug. men den rasen brukar inte vara rädd för fn själv..och inte allt för jobbig på rådjur, men bra att veta.
Åh går det att googla på detta alltså?

#7 Luzernern är ju ganska mjuk och följsam.
Här hittar man info om skivan…