Svensk natur iFokus

Svensk natur

Etikett27-konst-djur-natur
Läst 2929 ggr
Erla
0

Vad ärsätter älgköttet.

Svenska köttmarknaden. Kommer Belgisk blå öka tilfånget och redusera priserna

Rovdjurspolitik och lantbrukkspoliik griper inn i enannan.  Dom sista 10-12 åren har det från den svenska köttmarknaden försvunnit ca 11 000 tonn älgkött. Den svenska marknaden efterfrågar minst lika  mycket kött nu som förr.

Så kann man fundera - vad ärsätter detta. Ju i oficiell statistik så ser man att köttimporten är vesentligt ökad, men en annan intressant fråga är att andra köttsorter kommer inn. En slik framväkst är rasen av Belgisk blå som synast ha etablerad sej i Sverige. Enligt tidningarna blev 150 tonn såld på den svenska marknaden i fjor.

Nu i höstas har EU gitt grönt lys till att produktionen kann ökas. kann detta kött vara skadligt för människan som det påstås i rapporten från Tyskland? Vad tycker ni.  Kommer vi att se en eksplotionsartad växt nu. Till köttprodusenten är detta en lukrativ ras som gir mycket i kassan.

http://www.gp.se/gp/jsp/Crosslink.jsp?d=671&a=381412

http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?a=668433

http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?a=584304

http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?a=281538

Hawknestgrove
0

Tack för inlägget. KAn bara säga USch!!!!!!Personligen så köper jag aldrig nötkött, speciellt inte eeftr den debatten som har blivit nu. INgen hemlighet det där med ompackning och fusk, finns överallt. Under min studietid på Komvux knäckte jag extra på en köttaffär som städare. Vad jag fick se, var inte kul! No more köpekött av mig i alla fall! Köper jag gris, så köper jag hel eller halv och inte bitar som är förpackade.  OCh som när det gäller Belgisk Blå, nä, fy faderen! Snart manipulerar de väl fram fyrbenta innerfileer också…..

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

skogstrolletbarbro
0

Nej. Jag köper helst inte nötkött. Jag försöker att leva på älg och ren istället.

Annars ska det vara kött som jag vet varifrån det kommer.

Julskinkan kommer från en halv gris, köpt på affären men den var uppfödd på en gård här i Norrland.

Julegott!

Nore
0

Här i familjen äts det mycke vilt o fisk o fläsk från frigående gris. Så nötkött är väl inte så ofta man äter, har väl varit någon gång man fått någon stek eller part när man fått avliva någon tjur hoss grannbonden.        

#2. Jaha du skall läska oss med renkött du, brukar få köpa av svågern när han kommer ner, så brukar det komma torkat imellanåt. Men du äter väl mycke fisk o fågel också antar jag?

Rökt rådjursbog o rökt älghjärta är julgodis för min familj.

Hawknestgrove
0

JA, rökt älghjärta är mums1 Jag har bara en massa i frysen, som väntar från några år tullbak, hittar inget rökeri…. MEn tunga, det har jag gjort själv!Kokt, alltså Hemrimmat och sedan kokt.-Urgott!

bjorsa
0

De ju vi konsumenter som bestämmer vilket kött som skall finnas i butiken då det är bara att låta bli att köpa belgien blue för de e ju ingen handlare som vill stå med osålda varor så det är bara att sätta press på handlaren å tala om det för han/hon vilket kött man vill ha i butiken .

Antar att du Erla  menar att rovdjuren ätit upp dessa 11 000 ton älgkött som vi nu får importera som belgien blue istället å att om vi bara fick bort rovdjuren så skulle vi slippa belgien blue å få 11 000 ton älgkött istället :-)men tror det är en allt förenklad beskrivning av älgstammens minskande å för mig får dom gärna kalas på älgkött :-)rovdjuren alltså

mvh/bjorsa

Erla
0

#5 Jag tycker "Callemann" att man skall redovisa egna åsikter  och det saken gäller och försöka visa att man är såpass vuxen att man inte anfaller person.

Saken är at det från svenska köttmarknaden har försvunnit 11000 tonn svenskproduserad älgkött ( enligt svensk officiell statistikk) och då är min poäng att marknaden fylls med ärsättningsprodukter. Detta är ett faktum om man gillar det eller ej)

Marknaden efterfrågar kött  och frågan blir då vad för kött kommer och ärsätter detta hål

Som jag skrivit. Sverige är redan i dag beroende av att importera kött ,  som är en alternativ.  Men anra alternativer till detta dycker upp. Nisjer som kann komma att växa betydligt.  

En av dessa nisjer är Belgisk blå, och när nu EU har tänd det gröna ljuset så vill produktionen öka betydligt fördi det gir pengar i kassan till dom som produserar. Jag tycker inte detta är bra när vi vet att Belgisk blå omtalast som en degenerert ras.

Importen är hellre inte bra fördi det blir en kedjeverknad på världsmarknaden där dom fattiga i siste sväng måste betala mera för sitt kött-  om dom kan köpa.

Sverige har stäld om sin produksjon från att produsera älgkött för människor  till att produsera predatorkött (rovdjurskött) som människor inte borde äta.  Det är ett politisk val som i tillägg troligen är "spiken i kistan" för den samiske kulturarven.  När så nisje produkter som Belgisk blå dyk fram så skall man inte ropa 3x3, men varna. Om belgisk blå är fodrat på anabola steroider eller liknande vet man inte , men vi vet att en kropp påvärkas av vad för foder vi äter. Kanske syns inte detta för i 3. -4. generation.?? varför bebisen i Tysklan nemdes

Vilka andra ärsätningsprodukter kann man tänka sej kann komma på marknaden som följd av detta ?

Hawknestgrove
0

Ja, att älgen försvunnit, lastar inte jag rovdjuren för, trots att jag inte är vargvän. Tyvärr, så är det Vi människor, som tullat för mycket på kapitalet, då minskar ju räntan. För tjurar får inga älgbebbar, eller hur? Men jag tror, att de som normalt äter älgkött, de köper inte nöt. Då festar vi hellre runt på "stegefläsk". JAg får inte ens köpa oxkött ,även om det skulle vara tomt på älg i frysen. Hårda bud.

bjorsa
0

#6 Jag vet inte vad calleman är för något så jag fattar kanske din mening fel men du hänvisar till mitt inlägg och tycker tydligen att jag inte är vuxen och att jag anfaller med mitt inlägg varför förstår jag dock inte och de var inte avsikten heller att attackera eller att angripa och som du ser så använde jag :-) smiletecken för att visa att jag var/är vänligt sinnad men något fel gjorde jag tydligen .

mvh/bjorsa

Nore
0

#6. Om nu svenska folket inte vill ha prepparerat kött så köp det inte, ( ICA kanske gör färs på det då, o det har ju minskat försäljningen) .      

Att vi inte äter rovdjur, vem har sakt att rävkött till exsempel är dåligt, de äter rotter i Indien men inte Nötboskap, så det är vi konsumenter som bestämmer vad vi skall äta o inte.

Under kriksåren åts det på finare krogar kråka, men det var ransonering på vanligt kött då.

Erla
0

En av grunderna till att vi inte äter predator kött är bl.a. att när vi äter så blir några miljögifter igen i kroppen. Predatorer har mera gifter i sej enn anra djur.

Hawknestgrove
0

UUUURRRRK! Nä fy fasiken! Köttätare kan man ju ine äta! JAg blir grön i ansiktet bara av att tänka på det. Trots, att jag faktiskt har ätit chokladdoppade getingar och gräshoppor. INgen hit.Smakade som unken kexchoklad.

Nore
0

#11. HIHIHI Vildsvin är allätare lilla vän, o du som bor på kusten med den goda makrillen o torsk o krabban, mums vad gott det är. Har faktis ätit skallerorm, smakade som kyckling, man har nog ätit allt möjligt fast man inte vetat om det. Du äter väl grisfötter till julen nu, inte jag, vet inte vad de har trampat i.

Hawknestgrove
0

Jo, jag vet, att risen äter allt. Nä, grisfötter äter jag itne, har inget emot det, men jag gav faktiskt bort mina som jag fick med, när jag köpte gris nu. Men, lite synd att jag itne fick med huvet, jag är en hejare på att göra pressylta! Orm skulle jag itne kunna äta av etiska skäl. JAg gillar nämligen de djuren. Tyvärr, så kan jag inte äta makrill mer. Som dum stockholmska så föråt jag mig för några år sedan. Så nu spyr jag, bara jag känner lukten av stekt makrill, tyvärr. MEn inlagd och i tomat går bra!

copilot
0

Snubblade över siffran som visar import av kött till Sverige

• 1993 - 1.184 tonn
  • 2006 - 7.620 tonn  

Tyker det var myket och undrar varför denne formidable växt

någon som vet?

Hawknestgrove
0

Ingen aning… Men med tanke på, hur många djurbönder, som lägger ner, så är det inte konstigt……

copilot
0

Regnskogen betaler priset

Varfrån svensk köttimport kommer vet inte jag, men oxå från Brasilien

http://www.gp.se/gp/jsp/Crosslink.jsp?d=281&a=409396

aase-andersson
0

här är det en kille som storsatsar endast 20 år gammal på kött produktion i lösdrift. tycker sådant är beundransvärt.. och då blir det genast bättre med hagar och marker.

pyromanen
0

Den ökade import av kött beror till största delen på att varje svensk i genomsnitt äter betydligt mer kött nu än för 10-15 år sedan.  Kött har länge varit orimligt billigt. Att älgstammen minskat hänger ihop med både jakt och rovdjur.  Lokalt påverkar självklart rovdjurstammen mängden älg, på andra ställen kanske det mer handlar om hur det jagas.  Men många menar att den rekordstora älgstammen på 1980-talet var onaturlig (brist på naturliga fiender) och framförallt för skogsbruket är det ju på sina ställen stora problem med älgskador på skogen…   Så att älgstammen minskat jämfört med rekordåren kanske inte är negativt utan tvärtom önskvärd.

Hoppas folk låter bli köpa kött från Belgian Blue.  Jag tänker definitivt inte äta det.

nobsan
0

Köper jag någon gång kött, så ska det vara svenskt och närodlat.Skrattande. Det där stämde inte så bra va? Äsch, djuren ska komma härifrån nånstans.

Hawknestgrove
0

Ja, jag får inte köpa nötkött här i huset. Om det ska vara köpekött, så är det gris som gäller. Men nedgången på älg, tror vi har att göra med tvåbeningarna här. Du kan inte få något på banken, om du hela tiden tar av både kapital och ränta. Så är det bara.

skogstrolletbarbro
0

Alltså bara en undran:  om älgen minskar i antal, ett djurslag med kött från den sundaste mathållning som vi kan och vet. Varför ska den minska och utvekla den näring som går i motsatt rikning, till att stödja utvecklingen av bl.a. beligien blue.

Är inte samhället inte snedvridet då? Ser den till allas vårt bästa? Jag kan tycka att då behövs det lite mer av sunt förnuft?

Är det inte allas vår angelägenhet, att det  satsas på rätt saker,  i vårt samhälle?

aase-andersson
0

Vilt köttet är det naturligaste vi har helt utan antibiotica och skit. om man inte bor i gävle området så det blir skit i efter tjernobyl. vi köper aldrig nötkött för det smakar inte gott men gris köper vi ibland av bonden men det är sällan. så vi äter väl lyxmat i huset så att säga. och jag vet att jag kommer att sakna det när det inte blir tillgängligt längre. här i vårt jaktområde eller rättare sagt på egen mark skjuter vi nog inte älg till hösten. och kanske inte nästa heller. men det finns alltid någon sniken markägare som har sålt jakten för dyar pengar till norska gäster och då får de jaga till varje pris..

skogstrolletbarbro
0

Ja #22. håller med dig helt. Tjernobyl fick vi alla en del av, mer eller mindre men vem är det som har orsakat det då. Människan! Inte djuren då!

nobsan
0

En läkare skickade in 2 påsar med hjortron. Ena påsen var plockad året innan tjernobyl och den andra, samma år. Den som var plockad året innan var det mer bekerell i Förvånad. Då kan man ju undra.

skogstrolletbarbro
0

Samma sak, du nobsan, hände vid becureltestningen av renar, inför höstslakten åren efter Tjernobyl.

Jag tror att det berodde mycket på var renarna stod, ifall mätutrustningen gav reslutat eller inte.

En gammal same stod vid  ett tillfälle vid en plats och hade då långt över risknivån radioaktivitet i kroppen. Vid nästa tillfälle samma år, stod han på en annan plats och mätutrustningen gav då nästan inget utslag. Samma sak var det med renarna. En del blev klassade som otjänliga som människoföda, de blev slaktade och åts upp som hundmat till företag inom slädhundsbranschen. För de fick inte säljas som människoföda.

I frysarna hos folk här uppe låg hos en del, renkött från 70-talet, väl förpackade. För skojs skull blev det köttet testat och mycket av det hade en radioaktivitet, högt över medelvärdet. Det hade  vi häruppe, ätit i decennier och var nog för höga på grund av atomproverna som testades ovan jord på 60 och 70 talen, bl.a. i Sovjet.

Så visst blir man skeptisk på alla förståsig påare. Vem är det som

Hawknestgrove
0

Är det någon, som vet, hur det är med svamp och bär och kött idag på de platserna? KAnske hela snacket då för många år sedan var lika uppblåst som fågelinfluensasnacket var för ett par år sedan. MAssa liv och tjindarattabombombom och sen….. Ingenting…….