Döda djur efter vägen
Var till Bankeryd på tysk jaktterrier möte igår och efter mariestad så tyckte jag att det var hemskt många döda harar efter vägen, räknade dom och kom upp i över 20 st. snart kommer grävlingarna också, de har med vaknat ur sömnen och är ute och letar mat och villiga suggor tidigare än normalt.

Det är mycket harungar i farten nu. Otäckt när man ser alla djur längs med vägkanten. Det drar ju även dit andra djur också som kan stryka med.
Usch, blir alltid så illa till mods, vad det än är för djur… En sak, som alla kan göra, är att ligger det något som är dött, så kan man åtminstone dra det bort från själva vägen.
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....
Vi bilade en vår till Tyskland. Tog färjan över till Danmark från Helsingborg.
Hela vägen till Helsingborg satt jag och räknade döda djur. Grävlingar, igelkottar, harar, någon räv och katt.
Efter att vi kommit till Danmark tog det däremot stopp. Började undra om det inte fanns några djur i Danmark, haha.
Jag läste sedan att man är tydligen ganska ordentliga i Danmark med att dagligen köra omkring på dessa vägsträckor som är så trafikerade och plocka upp döda djur.
Självklart borde gemene man se till att dra djuret åt sidan och kontrollera att det verkligen är dött om man haft oturen att köra på något.
/Maria
beror ju på vart man kör på det inte vill jag stanna på motorvägen och kolla efter om grävlingen är död.. då kanske jag dör om någon kör på mig. sen får man inte stanna på mororvägen heller,, böter blir det då.
Får man verkligen inte stanna på motorvägen om det hänt något…?
/Maria
jo för älg och rådjur om man kör på det.och punka naturligtvis men man får ju inte ens åka fordon som är långsamma där och gå är absolut förbjudet. man ska som bilist vara säker på att inte möta sådana saker på vägen på motorväg som man på vanlig väg kan möta. varav hastigheten på en del 120 hinner man se nått då? visseligen ska man inte köra fortare än man kan stanna.
Givetvis kan man stanna om det har hänt något. Dundrar man på ett djur, oavsett om det är en lite hare i dryga 100 km/h så kan faktiskt bilen gå sönder, kylare osv.
Viktigt är såklart att man inte stannar hur som helst, och är det rusningstrafik får man ju fundera på om det är en bra idé att stanna (beroende på hur vägen och väggrenen ser ut) eller om man skall köra av på nästa avfart och kolla bilen där.
Jag har svårt att se att någon polis skulle ge böter om man stannar på ett ansvarsfullt sätt efter en viltolycka, oavsett vilket vilt det är. Men man skall aldrig säga aldrig…
Håller man 120 km/h och inte ser längre fram än att man kan stanna, så bör man ju såklart sakta ner. Det är för mig helt självklart.
mvh Martin
Håller med Marny här….. Bara för att det händelsevis står 120 km på skylten, så behöver man inte köra i 120….Då är dessutom risken att köra på något mindre. För att inte tala om miljövinsten(sidospår, förlåt)
det gäller rådjur och uppåt om ni förstår vad jag menar. det är ju den som stannar som är utsatt det är väl inte konstigt? många är ju inte ansvarsfulla ens och sätter upp en triangel när något hänt. lagar är ju till för de som inte följer dom, de andra tar ju ansvar. som lås på en dörr det är för ärligt folk, tjuven tar sig ju in ändå.
Jo visst. Tanken var, att även de som kör skall få sig en tankeställare. Men jag tvekar inte, om jag är ensam i bilen, även på en motorväg och skulle se exempelvis grävling eller katt ligga mitt på vägen. MAn kan alltid stanna någonstans, sätta på varningsblinkers och sätta ut triangel och invänta en lucka så man kan dra bort djuret. för även ett dött djur kan förorsaka skador på en bil. Under förutsättning att det arma djuret inte redan är en pizza, förstås.
jo men alla tänker inte som vi tyvärr.. många skyndar mellan a och b. jag kör ju på lansväg så jag stannar och lägger åt sidan.
Jag med. Så fort det är större djur än ekorre.