Vilket är "Ditt" största träd?
-En liten idé om privatinventering av stora träd. Jag har aldrig tagit med mig måttband när jag har gått i skogen. Men det skulle man ju kunna göra!;)
-Eller vad tycker ni? Bilder, berättelser och omkrets …träd och plats?
-En tråd med stora träd?
Jättebra idé, för jag jobbar med sådant! 
Vi på Naturcentrum AB i Stenungsund har gjort ett register över jätteträd i Sverige, men säkert finns det många träd kvar som inte är med. Vi blir väldigt glada om ni rapporterar era träd till oss! Alla träd med omkrets över tre meter är intressanta. Det största trädet här i Stenungsunds kommun är en ek på Stenungsön som är 4,47 m i omkrets, tätt följd av en ek vid Ödsmåls hembygdsgård Humlebråten på 4,44 m. På Långelanda prästgård utanför Svanesund på Orust finns en mäktig ek med omkrets på över fem meter.
http://www.naturcentrum.se/jattetrad/index.html
Olle
Åh, puttar upp! Ut med måttbandet i fickan, tjejer och killar!
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

#1: Jobbar du med träd? Kan jag pma dig om lite fakta angående träd?
Mvh Åsa
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars
Måste fara ut med skoter till Laisdalen. Där finns en tall med imponerande mått.

Från 1837 års Markegångstaxa kan läsa följande: 1 st. Wändstock om 15 alnar 4 qwarter i lilla ändan värd 5:12 Rdr B:c (alltså 9 meter lång stock med toppdiameter 60 cm) 1 st. 24 alnars Wase 2½ qwarter i dito är också vär 5:12 Rdr. (alltså nästan 13½ meter lång stock med en toppdiameter på 38 cm)
Jag har ett gigantiskt träd på vår egen mark, jag ska försöka ta mig dit och mäta omkretsen, som jag skulle gissa ligger nånstans mellan 2-3 m….

I danska Hörsholm ligger ett jättebra museum, Jagt och Skovmuseum. Där finns stammen av ett över 42 m högt träd och allt möjligt annat intressant som har med skog och jakt att göra. Träden finns i byggnaden Ladan om man nu inte hamnar rätt i denna länk.

Då får jag ge mig ut i skogen. Vet ekar som är breda, men en de har idioter till "människor" bränt ner. Ekarna planerades i samband med att de sågade ner ekar till Vasaskeppet. Så de är ju 500 år eller så. Tycker om den tanken, ta ner ett träd, plantera ett nytt. /Vanessa
Kata(rina), f.d. Vanessa som är mitt mellannamn.
#3 Du får gärna PM:a om du vill.
Olle

Igår var det vandring till Ekskogen
och barnen mätte omkretsen på sin ihåliga Ek.
Det var enligt dem 4,39 m!;)

Oj! Vilka vackra bilder, dessutom!
Hmm… Min gissning i #6 var komplett åt skogen. Idag har jag haft med mig måttbandet ut och konstaterat att den ask vi har på vår egen mark är hela 4.70 i omkrets (drygt en meter ovan marken)!
Jag tyckte ju att den var stor….
2-3 meter är det nog runt våra träd längs vägen, i min "nästan-allé"…

Helt underbart #12!!! Vilken prakt-Ask!!! :D Och Din "nästan" allé låter fantastisk!!! Hoppas Du har möjlighet att fotografera och delge bilder?!:D

Jag önskar att fler nu har lust att söka efter de stora träden! Glad vår allihop!;)
Ska göra det, bara det blir lite kallare om nätterna. Så det går att åka skoter överallt.
Här finns inga stora träd kvar, vad jag vet… Vi hade tre st gamla lamar och lönnar mitt framför huset, men de skuggade så hemskt, så de är borta nu
Jag ska försöka mäta mina "nästan-allé"-träd nån dag och sen plåtografera när det börjar bli lite kuligare färger ute…
Skulle tro att mina träd längs vägen räknas som en allé per definition, men för mig som alltid velat ha en "äkta" allé med jämna trädrader på båda sidor om vägen så blir det bara nästan när det är som vi har det här.
Ja gärna… Vi ser fram mot det….
#1 Så nostalgisk jag blev. Jag har lekt vid eken på Humlebråten massor som barn. Jag minns den som gigantisk men jag visste inte att den var ett "rekordträd"
/Maria