Har den vårkänslor?
Både igår kväll och även i kväll hörde jag från bron, pärlugglans hoande i mörkret.
Ja..det är precis det dom har.
Dom har hållit på ett par veckor nu riktigt bra.
Precis vid mörkrets inbrott brukar vara en bra tids för ugglelysning.
Mvh/-Anders
Vi har tänkt sätta upp några holkar, så att kanske någon pärluggla känner att den vill häcka här. Har du någon aning om hur fort om de bör komma upp, för att ha en chans att fylla sitt syfte.
Om någon sjöfågel tar plats i någon av dem, så är det ju inte att förakta. Det kan ju också vara trevligt.
En gammal fågelholk har suttit upp i en gran bredvid stigen ner till sjön, men den föll ner förra året. Där bodde det för något år sedan, en pärlugglefamilj. De var så söta när de satt i öppningen och nyfiket vred på sina huvuden och kollade på oss som gick förbi.
Du måste upp med holken helst i går.
Men i dag går nog det också.:)
-Anders
HAh ingen stress här inte!
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....
Aha, då vet man! Det gäller att ta sig tid och få upp den fortast möjligt. Tack, det gäller att vara stresstålig.
Hej ! Jo jag har bytt användarnamn:)
Fick talat om för mig att jag störde sökmotrorer när man sökte på ortsnamnet.
Och det är naturligtvis sant och något jag inte tänkte på då.
Man ska naturligtvis inte ha användarnamn med ett ortsnamn.
Nåja..
Men oavsett om du hinner få en fågel i holken i år (vilket det fortfarande finns tid till) så är det ju alltid bra att sätta upp en holk i våra hålträdsfattiga marker.
Så fram med snickargrejerna:)
Mvh/-Anders
Så bra då gick det! Hej Chano!
Jepp.
Tog en bild i dag.
Om nu holkuppsätare året efter ska rensa holken och ser den här uppsynen betyder det att holken är upptagen.:)
MvH/-Anders

Åh en sån mysig bild! Att du kan……
Vilken bild! Den måste jag få måla av!
Ja den var ju för söt….. Här kan jag med glädje konstatera, att jag såg vår kära ormvråk i dag. Den gillar jag skarpt. Han tar ormar, så vi slipper dem i hundgården.