Svensk natur iFokus

Svensk natur

Etikett: 07-faunan-alla-våra-djur
Läst 1114 ggr
Cristine
0

God Morgon!Det har kommmit....

en flock röda fåglar till min trädgård som jag aldrig sett förut,dom ser nästan ut som små pappegoyor(jag hann tyvärr inte hitta kameran)och kan inte hitta dem i min fågelbok. Vilken sorts fågel kan det vara?

Cris sajtvärd på Livskvalitet & Utomjordiskt.

Hemsida www.livskvalitet-2.se  kliv in!

Varför står mina fötter på jorden när resten av min kropp är ute i rymden.

karins
0

Sidensvans kanske…

Hawknestgrove
0

Någon mer som vet????Inte domherrar, alltså?

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

Cristine
0

Jag har en bok på 318 sidor om Europas fåglar och kan inte finna dem där, vilken gåta!! Det är varken sidensvans eller domherre, som är vanliga här i mellannorrland.Dom såg ut som mörkröda undulater ungefär.

skogstrolletbarbro
0

Kan det vara Tallbiten? Är en släkting till korsnäbben men är lite större än den och den har inte näbben i kors. Annars i kroppen är den väldigt lik den.

När vi flyttade till vårt hus, i början av 80-talet så hade vi några jordhögar utanför huset. En morgon satt det fullt av Tallbitar och åt, antagligen var det maskar som fanns i jorden. De var så vackra.

Det är bara herrarna som är röda. Honorna och ungfåglar är mera åt grått.

Cristine
0

Tack!Det är säkert Tallbiten Barbro. Jag undrade över korsnäbben som var så lik men inte stämde.

Den finns inte med i min bok men det måste vara den,din beskrivning passar exakt in. Det var en upplevelse att se dessa vackra fåglar.Jag hoppas verkligen jag får se mer av dem.

Cristine
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hawknestgrove
0

Sån fin pippi… I går morse, så såg jag en liten gärdsmyg inne i kattgården. Tur att inga kissar var ute. Då hade det varit go frukost.

Cristine
0

Jo dom är snabbt framme. Katterna menar jag. Jag körde med visselpipa när dom var små. Varje gång dom smög efter en fågel så visslade jag så hårt jag kunde och skrek åt dem. När dom tog en mus fick dom klappar och något gott. Dom drar in mössen för att visa upp men jag har inte sett någon fågel( dom kanske gömmer dem) men när vi sitter på bron på sommrarna kan katterna sitta på trappen och fåglarna hoppar framför och äter,så inte vet jag. Det är väldigt lydiga katter i alla fall.Glad

heliotropes
0

Åhh! En sån fin pippi,jag har aldrig sett en sån..tror jag,inte på nära håll iallafall.

Eva // medarbetare på Perser

Hawknestgrove
0

Nä, tror inte jag har sett någon sådan heller på riktigt