Svensk natur iFokus

Svensk natur

Etikett: 07-faunan-alla-våra-djur
Läst 1261 ggr
Cristine
0

God Morgon!Nu fick...

jag så jag teg. Jag klagade över leran och ville hellre skotta snö. Nu har det snöat sedan igår här i Ljustorp så det verkar som jag får leta fram skyffeln.Det som oroar mej är alla fåglar som kommit hem. Många äter på marken och det man kastar ut försvinner snabbt under snön.Vad gör man då`?

Cris sajtvärd på Livskvalitet & Utomjordiskt.

Hemsida www.livskvalitet-2.se  kliv in!

Varför står mina fötter på jorden när resten av min kropp är ute i rymden.

Nore
0

Godmoron snödrottning, här nere är det dimma o fyra grader varmt, o snöskyffel är instäld i säkert förvar till nästa vinter, oj vad skönt att åka på sommardäck på bilen, men aprill är en lurig månad.  Hörde på lokalradion att de sett en trana som de tror är den älsta vid hornborgasjön, 18 år sedan den kläcktes där.

Hawknestgrove
0

Du får väl lägga ut i allafall och hooas att de hittar käket ändå. Kan du inte strö ut lite mat på ställen, där det är skyddat från snö?

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

Cristine
0

Grannens katt är en fena på fåglar,jag har lagt mat på taket och han klättrar upp på brandstegen och ut på taket. Sonens sambo höll på att hoppa ur byxorna för hon trodde det var spöken.Skrattande

skogstrolletbarbro
0

Det är synd att katter har en så otrevlig ovana! Men söta är de, ändå. Grannen får väl hålla lite koll på den?

Javisst, det är svårt för vårfåglarna att hitta fågelfröna när det snöar ut. När de behöver tillskottet som bäst?! Du får sopa, och lägga ut det på flera ställen, lite skyddat.

Men Nore, att en trana kan bli så gammal. Det var intressant!

Hawknestgrove
0

Ja, Barbro, katter har inget sinne för gullighetsfaktor. Mus eller insekt eller pippi, kvittar lika…. Men jag förlåter dem så gärna….

Cristine
0

8 år är mycket för en fågel. Men arorna blir ju över 60 tror jag.

Hawknestgrove
0

Ja och vad jag vet, så blir kakaduorna och jakopapegojorna ännu äldre. Aran är egentligen, om man ska hårddra det, ingen äkta papegoja. Den är släkt med parakiterna, vilket även undulaten tillhör. komiskt va? Den lilla, lilla undulaten och den jättestora aran, släktingar……

Faxlin
0

Häng upp en fågelmatare som hänger så att det inte finns något för katten att klättra på för att ta sig dit. Då kan små fåglarna äta i lugn och ro.

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

skogstrolletbarbro
0

Ungefär som vi gör för att slippa mata ekorrarna.