ETANOL
nu har jag läst flera rapporter oberoende av varandra om forskning och hur de gör för att framställa den. Och med det så tänker inte jag köra med det inte. De skövlar regnskog för att kunna odla vete. Vete som vi skulle kunna mata 3 världen med. Man kan tycka att fossila bränsle är miljö förstöring för hur det tas upp och vad det ger ut. En kompis som jobbar på bilprovningen säger att Diesel släpper ut mindre avgaser än vad Etanol någonsin kan göra. Och etanol då drar bilen 1,1 liter milen mot diesel 0,4-0,5 och bensin 0,7-0,9. Regeringen har fått rapporterna men fortsätter ge miljöbidrag till etanol. Lägg undan bidrags pengarna till forskning istället så flera alternativa bränslen kan komma fram.
Just att man skövlar regnskog och dyl för etanolen anser jag är fel, men man kan ju även göra etanol av flis/skogsrester som blir över när man avverkar här i Sverige.
Sen så smörjer ju inte etanolen motorerna på samma sätt som oljebaserade drivmedel gör.
Men det är skillnad på utsläpp från disel och utsläpp från etanol. För när man förbränner disel (eller annat fosilt bränsle) släpper man ut kol som inte varit i kretsloppet på miljontals år medan om man förbränner etanol så tillför man inget nytt kol, så att ha just det anser jag är ett dåligt argument mot etanol.
Jag förstår fortfarande inte varför man inte satsar mer på Rapsoljan, som vi kan odla här i sverige. Och nu när man dessutom har fått såpass bra avgasrening på dieselmotorerna.
Ja och varför man ska straffbeskatta dieselbilarna så till den ilda grad…..Håller med Anna här, vi kan odla raps, varför tar vi inte och utökar detta, så att det blir ett fullvärdigt bränsle som är lättillgängligt?
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....
Eftersom jag periodvis arbetar inom biltestindustrin så kan jag säga att det pågår mycket prov med rappsolja.
Riktigt vilka problem man har är jag inte säker på.
Sen blandar man olika bränslen och diverse saker.
När jag frågade om jag skulle kunna tanka min L200 diesel från 99 med rapsolja sa en tekninker.
-Inte med den bild du har. Men en gammal motor går bra. Sen kommer den inte att starta här uppe när det är kallt.
Du skulle kunna blanda ut dieseln med den lite kanske. Sa han.
Sen kör dom ju också på rapsolja men det är naturligtvis hemliga saker man håller på med och blandar.
Sen är det gas man håller på med.
Så nog håller man på alltid.
Mvh/-Anders
Ja, vi har höprt tvärtom… Vi har en gammal veteranlastbil, en HAnomag. När vi tankar den här i Sverige, då får man sån där tyvärr, värdelös miljödiesel. Dålig ork. Skillnad blev det, då vi för ett par år sedan tankade i NOrge, där dieseln då på det stället, var av helt annan kvalitet. Den gamla skrutten fick ork som en unghingst. Sedan, så har vi råkat ut för bakterier i dieseln en gång också. Väldigt kul.
Biogas är ju ett bra alternativ, problemet med det är att man måste ha något att röta, vanligtvis avfall, och man vill att bönderna ska ta hand om "slammet" som blir (dvs det som är över från rötningsprocessen) så man måste se till att man vet exakt vad det är man rötar så att man inte står där flertal tusen kubikmeter som ingen vill ha för att de inte litar på vad som finns i det. Detta innebär att det är osäkert att använda det hushållsavfall som går att röta, då man inte kan lita på att folk gör rätt.
Här i Linköping jobbar de rätt mycket med biogas, tror att det var ca 5% av stadens fordon som gick på det, bla alla bussar och ordinarie sopbilar. Men man använder inte hushållsavfall, utan slaktavfall och avfall från storkök, bara för att kunna garantera innehållet. Men även om man skulle använda hushållsavfallet också skulle det ändå inte räcka till alla fordon. Det är alltså inte en perfekt lösning, även om det är ett bra alternativt bränsle i viss mån.
#5 Vad händer om man får bakterier i diesel?
Angående rapsolja och biodiesel baserad på rapsolja så är det alltid sämre än etanol oavsett hur etanolen har producerats. Rapsoljan ger väldigt liten koldioxidreduktion.
När det gäller etanol så kan man konstatera att vi bara har potential för att försörja en tredjedel alla svenska fordon med etanol. Ökad import ser man inte som en lösning då även efterfrågan utomlands på etanol kommer öka.
Etanol kan fungera som ett "övergångsbränsle" tills vi hittar någon bättre teknik eftersom det relativt lätt går att konvertera bensinbilar till etanol.
Biogas är troligen det bästa alternativet och vätgas, fast båda kräver mer teknikutveckling för det är ont om både bilar och tankstationer idag.
Ja, vi skakade på huvudet, nrä vi fick höra det. det är ju inte bakterier tror jag i egentlig mening, men nåt sjukt är det som kommer i dieseln. Bilen gick helt enkelt inte på låga varv. OCh det min sambo inte vet om dieselmotorer, är inte värt att veta. Så han fick rensa alla spridarrör och bränslepump och han fick ett hels**e, rent ut sagt.

Hej Gunilla.
Det finns ju ett sätt att få Hanomagen att gå som en skållat råtta med svensk diesel med.
/Lars
JAg vet, Largo, men jag kan inte få honom at prova!