Gråmossa?

Nobsan du har fotograferat 2 lavar och en mossa. Bild ett är en bägarlav, släktet Cladonia. Kan inte utifrånb bilden säga vilken art det är, för det finns många snarlika. De röda fruktkropparna är typiska för släktet, finns även de med bruna.
Bild två är någon Usnea, skägglav.
bild 3 är en vitmossa trots den vackra frgen. Växer den i gran elelr tallskog? skulle kunna vara tallvitmossa.

Tack snälla för hjälpen. Vitmossan växer i tallskog. Vad glad jag blev att få namnen på allt.

Världen mossor och lav är fantastisk! Roligt att se dina "fynd"!:) Och bra med en moss och lav kännare!:)
"Fram- för mera mossa"

Tänk jag som går i skogen så mycke o inte vet mer än skägglav o grönmossa vitmossa, men det fins hur mycke som helst.
O det verkar bli mera i naturen nu än tidigare, är det någon som kan tala om varför.
Åh, tack för de vackra bilderna och tack för upplysningarna! Det är sånt som den här sajten är till för!
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

Vilken vacker vitmossa! Det är en av mina favoriter.

Det är ett äventyr om man tittar närmare i backen. Om man tar sej tid och sitter en stund kan man se hur mycket som helst. Roligt att ni tycker om bilderna.

Oj vad kul att se dessa bilder visste inte att de kunde bli röda snyggt

Hej bapsan Jag tycker det är spännande med mossa och lavar. Och jätte roligt att det finns så kunnigt folk här att man får reda på namnen också. Det peppar en .

putt.