Snälla jägare
Träffade ett par snälla jägare i går. De hade skjutit sig ett vildsvin och jag frågade om de hade lite godsaker som jag kunde få till illrarna. De plockade ihop en hel kasse med godis till ala pälsarna här hemma. De var jätte trevliga. Och inte ens fundersam över varför jag vart glad över hjärtan, lever och sdåant. då de hörde det var till illrarna plockade de fram allt de kunde som var av nytta och riktigt bra för mina pälsar.
Så nu vet jag, nästa gång dörren står öppen där de slaktar dem, då kan jag fråga om mer godis till dem :-)
Kan berätta att illrarna hade fest igår kväll.
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars
Roligt att du var på rätt plats och på rätt tid. Ofta är lagandan hos jägare mycket god även om det säkert finns avarter.
Tur för illrarna i alla fall.

Det verkar ju som de lämnat det godaste åt dig. Det är synd att använda lever och hjärta som djurmat.

Ja om jägarna är hygliga beror nog pådej skälv, är du trevlig så får du trevligt bemötande. Men att klanka på vad de gör när andan faller på för jakt det är inte faller dej i smaken o om du inte fått något slakträster till dina minkar, hadde de då varit snälla? En jägare som försöker vara hygglig, men det är mycke svårt i mellan åt.

Vad kul att du skriver att jägarna är snälla. Det värmer. Jag för min del känner bara såna.
Sånt här blir man glad av. Tack ÅsaF.

#1: De är bra dessa jägare som vi har här. Jag har inte stött ihop med någon som är dum. Vi pratar mycket med dem för att vi ska få en fungerande relation eftersom ingen av oss vill förstöra för den andra. Jag vill inte bli skjuten när jag är ute och rider, och de vill inte skjuta mig. Jag vill inte skrämma iväg vilt de suttit och väntat på i fem timmar, och de vill inte att jag skrämmer dem heller. Så då har vi fixat ett system där jag direkt vet om de är ute i skogen och de vet om jag är ute i skogen innan de kommer. Fungerar suveränt och har gjort i flera år.
#2: Jag vet inte om det är delikatesser. Men det var i alla fall saker de grävde upp bland tarmar och sådant i slask hinken. Så om jag inte tagit dem hade de blivit fågel mat.
#3: Japp jag har faktiskt tidigare sagt att jag tycker jägarna här omkring är snälla. Vi har som jag sagt tidigare hästarna i närheten där de skjuter. Och vi har haft ett jättebra samarbete med dem angående hur vi gör upp om när vi kan rida uppåt på våra vanliga ridvägar och när vi bör ta hästarna till ängen hemma och låta skogen vara till jägarna.
Men de var verkligen jättegulligt av dem att hjälpa mig med detta trotts att de såg att jag mådde illa av dem. Inte som vissa gör och börjar retas och sådant för att man är känslig för blod då de inte är det.
Så snälla är de, men nu tycker jag de var lite extra snälla och gulliga. Fast kanske var det fel att skriva det.
#4: Finns alltid de som förstör inom alla grupper. Men man kan inte anklaga en hel kår för det. Jag har aldrig haft problem med mina jägare. Eller mina och mina :-)
Jaja, de är snälla i alla fall :-)
Audiatur et altera pars
Så kul1 Då kanske du kan få hålla dig framme, när det vankas älgslafs också!
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

#6: Ja jag planerar att gå och tigga lite då med. Erbjöd mig faktiskt att betala och hade med glädje gjort det också. Så det är vad jag kommer göra när de har även andra djur där. Sedan att de just denna gång inte ville ta emot pengar tar jag inte som att de inte vill ha det nästa gång. Jag tycker det är snällt av dem vilket som. För det är väldigt bra mat för mina illrar. Ja åtminstone de som äter kött :-)
Audiatur et altera pars
#0 Ja..det gäller nog att vara framme i rätt tid:) -jag vet…..utbilda dej till slaktare….då får dina illrar fest alla dagar :)
#3 Jag kan trösta dej Nore,med att tala om att jag är uppväxt med jägare omkring mej,och ALLA varit trevligt och hyggligt folk
Bla.har jag en morbror-även anlitad i skyddsjakt- och en lillebror som jagar främst älg….men tyvärr är jag ju sällan framme i rätt tid,för att få mej någon gobit..hehe!! Skulle själv kunna tänka mej att utbilda mej i främst älgjakt,men det svåra är väl att få plats i något jaktlag.

#8: haha, utbilda mig till slaktare? Jag som höll på att svimma av blodet. Jag är verkligen usel matte som mår så dåligt av att hålla på med rått kött. Jag älskar att äta kött själv, men tycker verkligen inte om att hantera det råa köttet. Så som slaktare vore jag en vandrande kattastrof är jag rädd.
Audiatur et altera pars
#9 Hehe!!…ja då var det ju inte så lätt..:) men det mesta går att övervinna..;) Förr klarade jag av att se andras sår,men sedan jag fick barn har jag blivit otroligt känslig för det,iallafall på mina nära och kära. Lite pardox så bekommer inte kattförlossningar och allt däromkring mej någonting,fast jag ser mina katter som mina andra barn.
Heliotropes, gå jägarskolan! det brukar vara studieförbundet som håller i de kurserna. Då är du i all fall klar och kan hoppa in som gästjägare någon gång om det är nån som vill! Smöra din morbror!
Gör det! Själva jägarskolan koistade här i Strömstad 1700 kr för 17 lektioner teorin, alltså. Nu vet jag inte om det praktiska provet kostar också, men det kan inte vara så farligt. Sen kan du be att få låna ett vapen av någon med lånelicens, du är alltså inte tvungen att köpa dig en massa dyra vapen.
HAha, jag kan nästan höra hur det knakar hos dig…….Hum, hum,,, ska jag…. gör det!