Hundlagen
Den nya hundlagen som kom här är väldigt tydlig på det här med koppeltvång under 30mars-20aug och det gäller i hela landet stad som i skogen som på stigen i byn.
Sen kom det en ny lag som ger tamboskaps bönder rätt att skjuta hunden som är i hagen och jagar djuren. Den är ny, och det hoppas jag väl att man håller ordning på sina hundar så det inte händer. Har en får bonde här som har problem med grannens hund och grannen eftersom den inte kopplar hunden fast de haft ett antal dialog timmar. synd om hunden men den blir skjuten snart för lammen har redan dött av stress och bett. och polisen kan inget göra mer än prata. Och jag skulle inte tveka att skjuta om jag stod i den situtionen. Och fast jag har jakthundar så skulle jag bli ledsen och arg om det hände mig MEN den hunden skulle aldrig gå att få fason på i skogen om den bitit tamdjur i hage då är den nog bättre död. Alla hundar kan slita sig och rymma, men ansvaret ligger på mig som ägare. Det enda som jag inte kan hindra en jakthund från är att bli tagen i jakten av ett annat djur. tyvärr är det att man överväger hur man ska göra. Alla pratar om att vargen inte får skjutas i hagen utan varnings skott. Men grannens hund får jag skjuta utan det om han jagar fåren.. ja hur man än vänder sig är baken bak..

Det är tråkigt att man inte kan sammarbeta när man bor grannar. Jag brukar försöka skrämma mina hundar så dom tycker att får oc andra boskap är lika läskiga som rådjur. När jag kommer i närheten av djuren hemma brukar jag spela skitskraj och rusa därifrån. Unghunden ser alldeles förskräckt ut. Blir ledaren rädd så måste det vara något riktigt farligt som man ska hålla sej ifrån.
Det är mycket mycket sällan jag ser en kopplad hund härute. Dom kommer från stan och släpper ut hunden direkt från bilen och sen är det fullt race över gärdena. Ibland får jag tag på ägaren. men dom har ju ingen aaaniiing om att hunden ska hållas kopplad. Då frågar jag om dom inte är rädda att hunden ska få ett huggorms bett eftersom det finns massor med orm just där. Då kommer kopplet fram.
ja man slutar aldrig förvåna sig över människor, vi har så här med. svärfar mötte en hund i skogen kopplade den och väntade 1 tim på ägaren hörde den inte ens. och tog med den hem och ringde polisen. sen blev det fart de hade varit ute och plockat murklor och hunde hade ju lekt hos dom……. och precis då vet vi att 2 rådjurs getter fått tvillingkid ovanför svärfar för där är de inte i skogen men bakom ladugården. De får tidigt i år!!
Ja att folk inte fattar, att skogen är en jättebarnkammare några månader framöver. Det är väl ytterst få som kan ha sån stenkoll på sina vovvar, att de inte springer överallt. Sen tyvärr, så är det många, som speciellt kommer från storstäderna, som tror och tycker, att deras hundar ska få springa fritt, för de bor ju på landet nu….
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....
ett par grannar som har två små ulltussar mötte jag lös i skogen igår, jätte vänliga inga problem men de morrade åt mig när jag bad dem gå. mötte grannen sen och vi pratade och sen frågade jag om det inte var koppeltvång på hans hundar…och att ha gick där jag mötte lodjuret dagen innan..du kan tro att han kopplade fort och tackade mig för hjälpen….
Ja, det kan behövas att få folk att tänka i andra banor…Själv är ju alltid närmast!
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....