Svensk natur iFokus

Svensk natur

Etikett: 01-floran-alla-våra-växter
Läst 1269 ggr
skogstrolletbarbro
0

Är det här också en vårblomma?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hurra! Jag kunde också fånga något som liknar blommor, även om det är i pytteformat.

Uppe på den vindpinade fjällheden, på Storberget, hade snön blåst bort på några små fläckar. När jag gick där uppe, upptäckte jag dessa små mossväxter. Bara någon millimeter höga. Är det någon som kan säga vad växten heter?

heliotropes
0

Är inte säker,men kan det vara en mussellav?? Kanske inte hör till vårblommor men är ju ett säkert vårtecken bara genom att komma fram ur snön…:)

Eva // medarbetare på Perser

skogstrolletbarbro
0

Ja, jag tänkte detsamma! Snön brukar blåsa bort däruppe men i år när vi har sådana massor i omgivningen så är det ett vårtecken.

Bara det att fara dit upp är ett vårteckan i sig. Att sedan få upptäcka så färgrika under, även om de är i miniformat, är värt mycket.

Sukram
0

Barbro har fotograferat en bägarlav, släktet Cladonia(art kan jag inte säga).

Mussellav har inte röda fruktkroppar, växer på ädellövträd och är rödlistad, signalart för skyddsvärda skogsmiljöer och relativt ovanlig.

nobsan
0

Gå in och läs på GRÅMOSSA som jag puttade upp. Du och jag har nog hittat likadana "blommor"

Hawknestgrove
0

Kul att ni hittar så mycket fint!

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

skogstrolletbarbro
0

Mycket roligt att få ett namn på mossan. Tack, för den kunskapen Markus.

Nog är det samma växt som vi hittat, Nobsan. De är rätt lika men med skillnad om att dina objekt är en aning större och vilka vackra bilder du komponerat. Roligt att vi har hittat samma motiv, jag var ut i höstas och tog många kort på mossor och lavar.

Jag ska försöka leta reda på de bilderna, har dem inte i datorn. Få se om jag kan lägga in någon av dem.

nobsan
0

Kryper man omkring lite kan man hitta allt möjligt.

Bjornen
0

Det är ingen mossa utan en lav.

skogstrolletbarbro
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Bra Björnen att du rättar mig!

Jag fick leta bra länge, men letar man så finner man, till slut.

Detta måste vara en mossa i alla fall. Den växer i massor ute på myrarna här uppe. Lite olika i färgen men om höstarna blir de på sina ställen så här färggranna.

Bjornen
0

Det är purpurvitmossa (Sphagnum warnstorfi) och möjligen nordlig vitmossa (S. lindbergii) i nederkanten av bilden samt kanske ytterligare en vitmosseart..

Hawknestgrove
0

Åh, era kunskaper här inne och era bilder är ovärderliga…..

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

nobsan
0

Vilka härliga färger.