Svensk natur iFokus

Svensk natur

Etikett06-nära-staden
Läst 2649 ggr
SallyB
0

Grävling

Ja, en grävling traskade (i godan ro) förbi häromkvällen! Inte så konstigt kanske ni säger, men jag bor i ett helt vanligt bostadsområde i en storstad. Visserligen i utkanten av staden (och med en liten skogsdunge utanför balkongen) och med ganska mycket skog och natur nära, men ändå! Kanske 50 m bortanför balkongen går en ganska stor trafikerad väg.

Eg var det min katt som upptäckte den så nu väntar hon varje kväll på att den ska komma förbi, vilket den kanske gör, svårt att se i mörkret, men katten hör/märker den iaf har jag förstått. Trots att hon är inne och balkongen bara har en vädringsglipa på kvällen, då det är ganska kallt ff.

Maria
0

Spännande. Trots att jag bott en del på landet så såg jag min första grävling i Göteborg för många år sedan.

Tänk vad katter kan uppfatta…

/Maria

aase-andersson
0

De bor överallt och det är inte ett dugg konstigt att se dom i staden för de rotar sig där maten finns. därför ser man dom oftast döda på motorvägarna vid städerna. Den enda naturliga fiende de har är trafiken och människan inget rovdjur ger sig på grävlingen. Vargen tänker innan och beslutar sig för att grävlingen inte är värd hans energi, för grävlingen gör kraftigt motstånd och vargen kan bli skadad. Sen kan allt grävlingen äta räv valpar..

Wiizy
0

#1 - Nää… finns det grävlingar här?! *S* (gbg)

// Wizy.

Bjornen
0

Förut hade jag en katt som försökta ge sig på grävlingungarna i ett gryt, men hon blev skinnflådd på ett ben, när mamma grävling upptäckte henne. Nu var katten en extrem jägare som tog, fiskmåsar, änder, skatar, kråkor, lekattar, ormar och även en rörhöna som egentligen inte fanns här,men hon hittade en i alla fall som nu finns i uppstoppat skick.

SallyB
0

Ja, det finns faktiskt en hel del att se av vår fauna i "stadsmiljö". T ex så ser jag ganska ofta igelkottar i mitt bostadsområde, på kvällarna om sommaren. Och tyvärr en och annan "plattis" som blvit ihjälkörd.

Hawknestgrove
0

Ja, grävlingar hittar mycket gott  hos oss , även om vi bor i tätbebyggda om råden. OCh katter är suveräna på att hålla koll. Här har vi världens bästa älgvarnare, trots stängda fönster på jakten. Så fort det kommer en älg , så hoppar Arne upp i fönstret och morrar.

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....