Svensk natur iFokus

Svensk natur

Etikett04-sjöar-och-vattendrag
Läst 4409 ggr
heliotropes
1

brun groda

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag visar dom även här (har redan visat dom på fotoIfokus)

Det är några foton tagna på natten..det är på "mina" bruna grodor som just nu leker i min damm…:)

Eva // medarbetare på Perser

heliotropes
0

och..

heliotropes
0

sedan….

heliotropes
0

sista….:)

Maria
0

Grodor är så fina. Dina bilder var underbara…

/Maria

Cristine
0

Vilken tur du har som har så fräna grodor.. dom är ju jättevackra!!

Cris sajtvärd på Livskvalitet & Utomjordiskt.

Hemsida www.livskvalitet-2.se  kliv in!

Varför står mina fötter på jorden när resten av min kropp är ute i rymden.

skogstrolletbarbro
0

Jättefina bilder. Visst är det roligt med grodor och man får komma dem så nära när dom är i ens egen damm.

heliotropes
0

Tack! ..:)

Jag tycker att det är roligt med djurlivet som kommer pga. dammen. Förutom det härliga porlande ljudet av fontänen kan man få se många fåglar som tar ett svalkande bad på sommaren..och flera olikfärgade trollsländor…..

Men i år måste dammen grävas om och förnyas,jag ska anlägga den på ett annat ställe,inte långt ifrån den gamla. Tjälen hade gått särskilt hårt åt dammduken i år,den läcker……vatten nivån är alldeles för grund.

På något vis ska jag rädda grodyngelen som kommer,och de andra krypen som bor där..skräddare..virvelbaggar..trollsländelarver…….och naturligtvis min gamla guldfiskhane Nemo….:)

aase-andersson
0

Här vid oss har vi en damm som grodorna vallfärdar till de är på vägen i trädgården överallt. De sjunger och kvackar så man blir alldeles lyrisk. Jag överdriver inte när jag säger att det är tusen och åter tusen. De ligger döda efter vår grusväg och vägen ovanför. Har man riktig otur så smyger det grönklädda snubbar med kamera och mät intstrument i skogen. Det är en av de största parningsplatserna i värmland säger de som vet. Damm kanske är att ta i djupa diken som går åt alla håll mellan åkrarna. urdikat för 200 år sedan för att det bar sjö här. så traditionen går många år bakåt. Paddor, gröna, bruna och någon väldigt ljusgroda kan man se.

Vattnadal
0

Här hemma dräller det av paddor. De kommer och hälsar på och leker i vår damm. Hade massor av yngel i den i somras, så karparna fick nästan inte flytta ut! Är dock så van att folk kallar dem grodor, så när folk säger att de ser en groda, tar jag för givet att det är en padda! Flört

Går jag 10 min länge skogsvägen finns en plats där grodorna leker. Jag älskar att stå och lyssna på dem! Det är urhärligt!

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

heliotropes
0

#8 Jotack!! jag vet att det finns många grodor i Värmland och i Örebrolän :)

Åkte från Karlstad till Kopparberg….det regnade och grodorna var i massor PÅ VÄGEN naturligtvis..det är inte konstigt om grodorna minskar drastiskt i antal.

Visst låter de för härliga..:) 

#9 Jag är glad att jag har grodor här och inte paddor..:)främst med tanke på hundarna och giftet som paddorna har.

Vattnadal
0

Jag stannar bilen, kliver ur och hjälper paddorna över vägen här hemma. Visst dräller det av dem, men jag kan inte hjälpa det! ;-) Jag älskar grodor och paddor, och kan inte med att de ska bli platta!

Om paddgift, så testade vår Piro en vår. Han bet över en stor gammal madam, och dreglade en del. Då det var kvällskissen, somnade ju vi en kort stund efter. Vaknade vid 5-tiden på morgonen. Då hade han varit och flåsat bedvid mig nån gång. Trött som jag var försökte jag bara erbjuda honom vatten ur mitt glas. När han väl fick oss att fatta att ahn mådde riktigt dåligt hade han spytt nån gång och haft diarré, 2-3 pölar. Jag gick ut med honom och han fick ur sig det sista medan krister skurade golvet. Sen var han piggare.

De andra hundarna har inte alls varit lika känsliga. Bara insett att det smakar apa och dreglat lite. Sen har de förstått att paddor biter man inte i, man får sparka på dem istället!
Jag brukar vara med och passa, för här ska inte sparkas och krafsas på några paddor alls! de får gärna roa sig med att göra fler istället!The image “http://svensknatur.ifokus.se/ShowFile.aspx?BinaryId=6b797c26-24fa-4b4e-9e8a-c14269bdb128&Filename=k%C3%A4rlekskranka.jpg” cannot be displayed, because it contains errors.

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

heliotropes
0

#11 Skrattanderena porrisbilden.Coolhehe!

nobsan
0

Väldigt vad kramiga dom var.

Själv har jag nog missat allt i år. Bilen är inte att lita på så jag har inte vågat ge mej i väg till lekplatsen.

heliotropes
0

Med en sådan präktig donna gäller det att hålla i sig och hålla fast  henne så att ingen annan tar na´ Skrattande

Hawknestgrove
0

Ja, snart så börjar väl de små gå över vägen. Jag hjälper dem också om jag hinner. Undviker att köra på dem i allafall. De små dummingarna… Jätehärliga bilder!

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

heliotropes
0

Ja!! att vara barnvakt är ett tufft jobb..;)