Vår fåglar
Vilka vår fåglar har dykt upp hos er nu? Här har Lärkan, svanen och koltrasten kommit. Har själv bara hört Lärkan och svanarna. Sen hör man ju talgoxarna och några andra som jag inte vet namnet på.
Bra tråd!!
Som skådare så är det kul att se fåglarnas färd upp genom sverige.
Återkommer troligen i slutet av mars med första vårfågeln:)
-Anders

Gässen har kommit o några strötranor det är väl förtruppen antar jag lärkan o staren är här i små mängder, svanarna har nog inte flyttat i år, såg dem vid jul här hoss oss.
Jag hade ett svanpar på den översvämmande åkern här i januari och tyckte det var tidigt nu igår såg jag ett tiotal av dom. i vintras såg jag en stare och blev väldigt förvånad det är väl ett vårtecken om något vad gjorde den kvar?
Icvke en pippi än, som jag ser och hör. Däremot, så börjar jag skönja liter bulor i marken av min backsippa….
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

Jag såg sträck med gäss i dag.

Tittade ut på gräsmattan i dag, o fick se en sädesärla o gå o vippa med skärten.
Men Nore, stackars liten pipppiplutt! Det var väl i tidigaste laget….. Arma lilla pippi……

Jösses, nu!

Svanarna börjar komma nu. Det låter så härligt när dom kommer susandes på himlen. Man hör riktigt hur det svischar om vingarna . Dom är mäktiga.

Sjukt mycket liv vid Rosenkälla-sjön (en ganska så nyanlaggd sjö här i Linköping). Rena orgien kan man nästan säga, lockljud överallt i hela sjön. Riktigt härligt att höra
//Olle
Sajtvärd för svensknatur.ifokus, miljö.ifokus och studier.ifokus

Såg ett transtreck i går lördag, o vi har svanar på gärdena ser ut som snöhögar på håll, gässen är inte lönt o räkna dem räknar vi flockar, så här sätts det upp gasolkanoner på varge gård som har höstsäden på växt, annars lär det bli leråker av allt.
Har inte sett något ännu, men det bvörjar låta lite mer på mornarna…..

Såg en stare alldeles nyss!

Vårfågel?!
Det blev vinter i sydöstra Västergötland nu, så för första gången den här vintern visade sig Domherren! :D

Domherrar har varit här hela vintern. Men det kan vara som ett år förut, då såg jag första domherarna när häggen hade ganska stora knoppar i maj månad.
En ensam koltrast har trâst dykt ôpp. Han brukar vara här av och han hela vintern men inte nu. Bofinkarna såg jag idag och möjligen även någon bergfink. Stackare som riskerar att vara här under vinterns kallaste natt. Det är nog risk för 20 grader kallt till morgonen. 11 minusgrader nu ½9 på kvällen.

Domherrarna kom in i trädgården och knaprade på körsbärsbenvedens frukter. Frukterna ser ut som små rosa hjärtan!

Sydöstra hörnet av Västergötland endast -4
Här har inga vårfåglar visat sig än.
Dock undrar jag vad det var det var för något som jag hörde under skidturen som jag hade ikväll. Det höll på att mörkna och var -10 grader kallt så jag hoppas att det inte var någon vilsen vårfågel som förirrat sig hit.
Jag är mycket intresserad av fåglar och känner igen de flesta om jag får se dem. Den här fick jag inte se och ljudet känner jag inte igen som något man brukar få höra den här årstiden.
Det lät som storspovens tjatter, fast gällare. Vad kan det ha varit. Kanske inte ens en fågel, eller vad?
Tofsvipor flyger är i kylan.. såg en sädesärla åxå och det är tidigt.. gjorde en skinka till påsk så jag ska hänga ut svålen… sen blir det mycket spill efter påskmiddagen som åker ner i kråkfällan.
Man får ju inte glömma dom här charmörna

änder har vi året runt här men det kommer mera just nu,, de låter så gott..

Nu har jag en otrolig trafik vid fågelmaten! Kolstrastarna har kommit, bofink och ett gäng citronhämplingar. Mest gillar de hampfröna och vildfågelblandningen. Solrosfröna och talgbollarna får vinterfåglarna behålla.
Ja de små stackarna… komma till denna kyla… minus 10 nu….

Här har haft upp åt 12 grader kallt. Lite tufft för småfåglarna. Det har väl aldrig gått åt så mycket mat som sista veckorna.
Naturvårdsverket har varit här med raketer och kolsyre kanoner för att skrämma iväg alla svanar, gäss och tranor som landar på åkrarna. Tyvärr äter dom rent. Men bara en bit längre bort blir dom utfodrade med tonvis av spannmål. Det är ju alla som mellanlandar vid Tysslingen.
Nu vill jag ha lite värme.
här får vi använda skydds jakten på gässen.. ligger några i frysen. svanarna flyger iväg de med.. men tranorna de stannar de är inte rädda för en liten hund inte och svanarna går ju gärna till anfall de är riktigt elaka. det är en åker bland 4 som är höstsådd pga att vattnet svämmar över på våren så där kalasar de nu..
har strött ut havre i kråkfällan så de ska ha..de små liven..
Ja, sa jag, att jag hörde morkullan knirpa förra veckan? Arma lilla pippi……

Det är så ståtliga fåglar!!!!!!

Det är något visst över tranor. Dom och lärkan gillar jag helskarpt. och domherren.
I morse när jag vaknade var det ett herrans liv i hundgården och karelarna titta ner mot huset.. tog terriern och gick ut.. fick se gammel katta komma från en liten dunge. gick dit och hörde ett metalliskt kraxande och i asp 5 meter upp satt min skogskatt och 5 meter över där satt en fasantupp och pratade i godan ro…
Så det var bara att gå dit och få fågeln att flyga annars hade katten tagit den..
Tam katten är och förblir den värsta rovdjuret vi har..
När jag var ute och gick med några vovvar så såg och hörde jag Spillkråkorna. Det var ett par som friade. Vad mycket olika läten dom har. ibland lät dom som små valpar. Jag har hört att dom kallas "Regndrypen". Har dom fler smeknamn? Det brukar ju vara från olika län och dialekter.
Ja det där med Regndrypen har nog ett visst samband med att här upp, så säger man, att när Spillkråkan klagar, så blir det dåligt väder inom tre dagar.
Ja, det har jag också hört.
Spillkräkan är en "feg-fågel" enligt gammal sed som jag har hört. Om den kom och hackade på någons byggnad eller i närheten av ett boställe. Då skulle någon i dennes familj eller bekantskap dö eller drabbas på något otrevligt sätt. Detta skulle ske inom någon månad, exakt minns jag inte, men jag tror att det var tre månader.
Det sitter så hårt i mig att jag helst ser att spillkråkan håller sig undan.
Hu, vilken läskig grej! Ja traditionerna är många. Då föredrar jag dåligt väder om tre dagar!