Svensk natur iFokus

Svensk natur

Etikett24-svenska-vilda-djur
Läst 2521 ggr
KINA-D
0

Fladdermus.

Måste berätta vad vi såg här igår.

Det var så att min son hade två kompisar här och dom höll på ute och lekte.. sprang runt och jagade varandra. Bl.a så var dom runt, runt vårt uthus.. och plötsligt så fick jag se något som flög runt över trädgården. Tänkte först, " det var en konstig fågel".. men konstaterade snabbt att det kan inte vara en fågel..                      Den var för lite för det och hade ett konstigt flygsätt..  jag gick ut på gräsmattan och tittade lite extra.. och då såg jag.. det var en  fladdermus…. mitt på dagen.. klockan var ca 14.  Tyckte det var lite konstigt.. dom brukar väl sova på dagen och vara aktiva på natten. Och den flög en hel del runt vårt uthus.. så jag började fundera på om den kanske bor där och blev störd av grabbarnas springande runt huset. Det är ju inte så vanligt här..                                           Tyvärr så fick jag inte hämtat kameran och tagit några bilder..        Vad tror ni, kan det vara så att den bor i mitt uthus och blev störd så att den kom ut och började flyga runt, eller???

aase-andersson
0

den sov säkert och blev hungrig, men vad jag vet så går de i ide men jag kan ha fel där.

Hawknestgrove
0

Men att han vaknade mitt på dagen? Det var ju varmt och gott hos oss i går, så jag fattar om de vaknar ur sin vinterdvala. Stackare liten……

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

Martin
0

Jo, men de är vakna nu. Vi har gott om fladdermöss i Malmö och jag ser dem i princip varje kväll. Har en tanke om att försöka mig på att fotografera dem, men lite svårt då man mest ser dem runt trädtopparna och blixten inte räcker för att lysa upp hela vägen dit. Men håller på att läsa massa tip som fladdermusfotografering, så förr eller senare kommer jag väl att lyckas :D

mvh Martin

Hawknestgrove
0

JAg tycker de är så himla söta……

Maria
0

Fladdermöss är så fina….

/Maria

Hawknestgrove
0

Hihi,minidraculor…..

KINA-D
0

Ja, det jag mest reagerade  på var tidpunkten på dagen..  Klockan var runt 14 och  solen sken.. dom brukar ju vara ute på natten.. och jag måste säga att jag tyckte att den verkade lite vilsen…     Och den försvann igen när ungarna lugnat ner sej och inte sprang runt så mycket..  Jag vet att jag märkt av dom  här förr, men då på kvällstid..  Så, troligen så bor den väl kanske någonstans i uthuset..  Jag blev glad över att se den för jag gillar också fladdermöss..

Hawknestgrove
0

Ja, den blev nog störd, den lille…… Vi har också några, som bor i magasinet. JAg giller dem verkligen. de tar ju massa småkryp

Bjornen
0

På vintern går fladdermössen i dvala men har vaknat åtminstone i södra Sverige. De flyger och plockar insekter i luften. Man ser dem vanigen i skymningen och troligen blev de störda att de måste ge sig ut mitt på dagen. Det har hänt flera gånger att man fått in fladdermöss under vintern tillsammans med veden.

Cristine
0

#9 Så spännande!Det har aldrig hänt mej men det kan hända att det är för att det är högt i tak. Men gulliga det är dom.

Cris sajtvärd på Livskvalitet & Utomjordiskt.

Hemsida www.livskvalitet-2.se  kliv in!

Varför står mina fötter på jorden när resten av min kropp är ute i rymden.

Hawknestgrove
0

Åh, Bjornen, det har jag klarat mig ifrån, tur nog för de smås skull. Men vad jag fått in, ve och fasa, med veden för ett par år sedan, så var det GETINGAR!!!! HATAR DEM!

aase-andersson
0

Har inte siffran i huvudet men de äter nog 1 kg mygg varje kväll sägs det……..

Bjornen
0

Getingen var en drottning utan gadd som väntade på varmare tider så hon kunde starta ett nytt samhälle.

Hawknestgrove
0

Ja, Bjornen, med det gick hon miste om hahaha! Det blev kremering! Ok, jag slog ihjäl den först, faktiskt….

KINA-D
0

Nu kan jag berätta fortsättning på min berättelse om fladdermusen..    Nu ikväll såg jag den igen.. flög runt runt mitt körsbärsträd, i sällskap av en till..

Och inte ett ljud hördes när dom flög.. helt tyst.. det är så läckert att se dom.. jag är jätteglad för att dom finns här. Och om det är som någon skrev här att dom käkar så mycket mygg, ja då får dom gärna vara här.. Dom kan ta hit hela släkten om dom vill, för mygg gillar vi inte.. Och precis som du, Gunilla så hatar jag getingar… hua…..

Hawknestgrove
0

Kul Grattis Kina till fint sällskap!