igelkott kurar i torrlagd damm
Kära "naturfolk".
På vägen hem så tog jag som vanligt genvägen genom den -än så länge torra- plaskdammen vid lekplatsen.
Där fick jag se en liten igelkott som låg och tryckte. Detta både till min glädje ( jag älskar igelkottar) och min förfäran: Det kommer att bli sjukt varmt för den när solen ligger på, och jag vill inte att något ouppmärkssamt litet barn ska tro att den är en sten och GÅ på den.
Vad tror ni?
Kommer den att klara sig utmärkt utan solsting?
Bör jag ingripa på något sätt?
Jag fotade det lilla livet, ska se om jag kan få upp någon bild…

En sån lite sötis!!!! ja han kamouflerade sig bra! Hm… vet inte om det är rätt tänkt, men jag hade nog flyttat honom till något mer undanskymt diskret ställe. Finns så mycket elaka folk…….Värmen är nog inga problem, blir de för varmt, så drar han nog iväg.
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

Ja visst är den söt, den lilla gynnaren! <3
Jag håller med att man gärna hade sett den på ett mer undanskymt ställe… MEn precis som du säger så vet jag ju inte om det är rätt sak att göra.. den kanske bara skrämmer henom.
jag har även ställt frågan på igelkottsforumet. ( då det iof rör sig om uppfödda tamigelkottar, men ändå.)

En klok tjej på igelkottsforumet upplyste om att igelkotten omöjligen skulle kunna ta sig upp därifrån, och att det bästa vore om den blev flyttad till ett närliggande buskage. (jag har aldrig rört en igelkott förr) Så lite lätt nervös fick jag med mig en granne som moraliskt stöd när jag gick till föreningslokalen för att tigga till mig ett par grova trädgårdshandskar och en smutsig kökshandduk.
Sedan närmade jag mig det lilla livet som hade försökt borra in sig under några döda löv, och förgäves försökte ta sig in bakom en fast cementerad sten.
Nu har jag lyft en igelkott, och den var så rasande söt.
Jag bar den så långt bort från plaskdammen som jag kunde, (den protesterade inte mer än att den "bollade" sig.) men när den märkte att den närmade sig marken så sträckte den ut sig och tog några normalt rultande steg bort.
…trist att dess ansikte inte kom med på bild, men jag ville inte besvära den mer efter allt tumult.
#5 Härligt att se att det finns folk som bryr sej. Du gjorde dagens goda gärning
Åh, sån härlig gärning! Tänkte också på lilla igelkottsaforuemet, men tänkte precis som du, att de har ju bara hand om tama igenlkottar. Men se där!
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....