Svensk natur iFokus

Svensk natur

Etikett19-fåglar-vilt
Läst 3173 ggr
Bleenda
0

GÖKEN!

Nu precis när jag var ute hörde jag göken för första gången i år. Tror inte jag hört den så tidigt någon gång. Härligt.

aase-andersson
0

jag vill inte höra göken.. den har ett ont öga till mig. söder göken är döder göken.. den kom allt för ofta förra året 4ggr och året innan 3ggr. så i år tänker jag hålla för öronen.. kanske om den kommer från ett annat väderstreck. väst göken är gäst göken..

Bleenda
0

Usch då! Tänk på öster gök=tröster gök.

skogstrolletbarbro
0

Här är det: södergök är dödergök. Västergök är bästergök, Norrgök är sorggök och östergök är tröstergök.

Man vill gå gärna höra göken,  från väster första gången varje år, att man slåt dövörat till. Väntar med att tala om att man hört göken, den sista i raden av sommarfåglar. tills man hör den från rätt håll. Då först kan man erkänna, att göken har kommit.

aase-andersson
0

kalla mig tokig men i fjol på valborg gick vi med hundarna iskogen och jag hörde 2 södergökar på en gång tittade på gubben och sa.. vill inget säga nu - nej sa han men jag hörde och bara för att jag går med dig så är det så. på kvällen blev 2 av våra vänner ihjälkörda av ett rattfyllo.. samma år i juli hörde jag den igen och då gick sambons mormor bort samma kväll. har flera sådana hela livet som liten så usch.

Men den är underbar att höra på men en riktig marodör i skogen.. tänk va fräck att lägga sina ägg i andra bo.. att inte på något sätt vilja ruva och få fram egna ungar… är dom de enda?

Bleenda
0

#4 Jaha du, då förstår jag. man förknippar ju saker och ting. Själv vågar jag inte drömma. men gör det ju förstås i allafall. När jag drömmer om någon som bara dyker upp och går i väg så går den personen bort i verkligheten också.

skogstrolletbarbro
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Usch, det var ruskiga berättelser det!

#4. De sista åren har jag, det är faktiskt sant, alltid hört göken gala för första gången från väster. Det dröjer faktiskt ända in i  juni innan den brukar vara häruppe, men jag kan inte säga att jag längtar efter den.

Vi hade ett år ett trastbo i en tät gran som står vid vår husknut. Boet låg så till att man kunde se fåglarna röras därinne, från vårat sovrum uppe på övre våningen. Det var så roligt att se äggskalen på gräsmattan och i sovrummet hörde vi när ungarna pep och ville ha mat. Gökarna var varje natt och gockade i närheten och en flög rakt in i växthuset vi har på gården. Jag tog kort på den medan den levde men den klarade inte natten.

I juli månad började det ligga halvdöda, inte fullfjädrade trastungar på marken intill granen och när vi tittade med kikaren på trastboet så såg vi bara en, jättestor unge.

#4. Så obehagligt att du drömmer sanndrömmar om just det!? Är det ingenting annat som du drömmer som sedan har stämt in?

Citronmeliss
0

Jag hörde årets första gök under min skogspromenad med hundarna på valborgsmässokvällen!

Västergöken var det…Glad

//Citronmeliss - Psykologi iFokus
---------------------------------------------------------------
Det bästa och vackraste kan inte ses eller höras 
utan måste kännas med ditt hjärta

Bleenda
0

#6 Om det var mej du frågar så drömmer jag inga andra sanndrömmar. Men jag kan komma till en plats som jag vet aldrig har varit på, men ändå känner jag igen mej. Och ofta får jag känslan av att ha gjort samma ska en gång tidigare. Och får en snabbt tanke av att jag till exempel ska ta med mej regnkläder när jag ska ut även om det är solsken. Och sedan börjar det regna. Så sånna saker har jag lärt mej att lyssna till.

KINA-D
0

Jag var nyss ute, och hörde göken för första gången iår.   Den hördes i öster.  Tidigare idag så såg vi våra vänner, ormvråkarna här.. det var två stycken och dom flög så lågt.. precis ovanför grantopparna..  Dom är så vackra..

skogstrolletbarbro
0

Ja, naturligtvis var det du Bleeda som jag frågade om drömmarna. Ursäkta misstaget!

Roligt med sådan intuation (visst heter det så?).och att du lärt dig lyssna till den! Imponerade.

Jag kan också känna sån´t ibland men oftast är det först efteråt som jag kommer på att jag borde ha lyssnat bättre.

Hawknestgrove
0

Ja, som sagt, det finns ju två bra gökar och två dåliga. Men jag hörde Västergök i förra våren och det blev minsann ingen bästergök. Min bästa vän dog i september

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

aase-andersson
0

det är inom 2 dagar som det ska hända efter man hört göken. bra eller dåliga nyheter..

aldrig roligt när det händer. usch, kram på dig gunilla

Hawknestgrove
0

Ja, historierna och traditionerna är många och varierande. Har någon något mera?

aase-andersson
0

En svala gör ingen sommar..

när svalan flyger lågt blir det dåligt väder..

Bofinken är en väns själ..

Hawknestgrove
0

det sista har jag aldrig hört. Vackert!

[Chano]
0

Hade en kompis som hade den egenheten att lägga ungar i andras bon. Göken kallad.
Och vart man hörde honom innebar det olycka.
-Anders

Citronmeliss
0

Skrattande

//Citronmeliss - Psykologi iFokus
---------------------------------------------------------------
Det bästa och vackraste kan inte ses eller höras 
utan måste kännas med ditt hjärta

Anders 50
0

När spillkråkan skriker så blir det regn inom 3 dar .

// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!

Hawknestgrove
0

#18 ja så säger man här med. Stämmer nog, för i går hörde jag den och i morgon så skall det ju bli sämre väder….