Svensk natur iFokus

Svensk natur

Etikett: 28-övrigt
Läst 2448 ggr
KINA-D
0

Vad är detta för sorts sten???

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Är det någon som kan hjälpa mej med detta… Vad för sorts sten är det här??

Bleenda
0

Påminner om flinta, men har faktiskt ingen aning annars. Det ska bli spännande och se om någon annan vet.

KINA-D
0

Ja, jag har också varit inne på flinta, men när jag kollat på google så stämmer det inte riktigt.. Flintan ser ut att vara "blankare" i ytan. Däremot så funderar jag på om det kan vara grönsten. Har läst i en bok om fornlämningar, att det var ont om flinta här i norra Bohuslän, och att dom istället använde sej av  grönsten eller diabas.

Det är så att dom här två stenarna hör ihop, har jag konstaterat idag.. den lilla passar in på den stora.. Hoppas att nån kan hjälpa mej med detta för jag är sååå nyfiken på vad det kan vara. Kanterna är ganska så skarpa så jag kan tänka mej att det kan ha använts till att göra redskap av en gång i tiden..

KINA-D
0

Här är en bild till…

Hawknestgrove
0

Puttar upp Kinas intressanta fråga. JAg ar också inne på flina först…..

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

Sukram
0

Var i landet har du hittat den stenen? berggrunden varier rätt mycket så lite ledtrådar om lokal kan göra det enklare.

Med tanke på hur brottytorna ser ut så skulle jag tippa på kvartsit. Kvartsit är hårt och påminner i strukturen om flinta.

KINA-D
0

Stenen är hittad här vid vårt hus i norra Bohuslän..          Bor ju en bit utanför Strömstad,  7 km från gränsen till Norge. Jo, det är ganska vassa kanter på den.. skulle tro att man skulle kunna skära med den vassa kanten. Den lilla stenen har jag haft i ett akvarium ett tag så den är alldeles grön på ena sidan.. troligen av algerna, har inte provat att skura bort det ännu.. men jag vet iallafall att dom här två  hör ihop för den lilla passar precis i brottytan på den stora.. Här kommer en bild där dom ligger tillsammans..

Hawknestgrove
0

Puttar upp för min goa grannes sten!

Tummelisa1
0

Har (nästan) lika stenar ute på fallet bakom mitt torp i Västmanland. Där har det troligtvis funnits en boplats och stenen har varit utsatt för "brand" eldning för mycket länge sedan. Kan vara en ledtråd kanske….

KINA-D
0

Kan berätta att jag nu skickat en fråga till  Inst. för geologi och geokemi på Stockholms Universitet. Fick mail från en professor där som ville att jag skall skicka in en liten bit av stenen så skall han ta reda på vad det är för sten. Skall bli spännande att se vad han har att säga sen. Jag lovar att berätta när jag får något svar därifrån.

heliotropes
0

#9 Det låter bra!!..;) Har följt tråden med intresse..då jag tycker om stenar..och har någon liknande sten här hemma.:)

Eva // medarbetare på Perser

The-Photo
0

Jag kan fråga pappa när han kommer hem ikväll, han är geolog.

Hawknestgrove
0

Kul! Vi väntar på besked här! Här i trakterna är det ju massa fornlämningar av alla slag, både värdelösa och värdefulla, så det vore inte konstigt om det vore något som använts till vapen

KINA-D
0

Skickade iväg en liten bit av stenen igår.  Ska bli kul att se vad dom ger för svar.. jag meddelar när jag hört något.

mariatingsund
0

Så vackert, som  bronsskulptur

Ha en fin dag med glädje o skratt, hälsn. Maria från Glas DeCo

KurtB
0

Är stenen lite rödaktig? Om den dessutom är skör och lätt går sänder om man bankar med en hammare t.ex. gissar jag på kalksten (kalksandsten).

KINA-D
0

Jaha, mina vänner..  Nu har jag fått svar från professorn.. jag kopierar in svaret här..  Det är på engelska, har inte haft  möjlighet att översätta det ännu.. har också lite problem med vissa ord.. så om nån känner för att översätta det för mej så är jag enbart tacksam..                                                              Här kommer det iallafall…

Dear Kristina,

The rock you sent me was a sandstone which is a sedimentary rock. This is probably from the nearby Oslo rift which is a region where the Earth's crust has been extended by tectonic forces. The rift is characterized by a range of sedimentary rocks which filled a basin. These include limestones and sandstones, which can be deposited both on the seafloor and on land. The rift is also characterized by volcanic activity. My knowledge of the local geology is too limited to say exactly which formation the rock comes from, nor can I with complete confidence exclude the possibility that it was transported a longer distance by ice from sandstone regions of central Sweden.

Best wishes,
Alasdair

Hawknestgrove
0

Ja, min engelska är också rostig. Vissa ord är svåra. Men som sagt, sandsten var det och en sedimentär art fårn Oslo trakten. Så det stämmer!