grön spindel?
jag var ute i hagen idag och såg en grön spindel med röd prick på rumpan.
har aldrig sett dess like och blev lite rädd. den såg farlig ut.
vad är det för spindel?
Kanske ngn krabbspindel. Jättekrabbspindelshanen har ju rött på bakkroppen men svårt att säga utan bild.
Krabbspindlarna lurpassar ofta i blommor där de fångar sina byten genom att grabba tag i dem. Finns ju givetvis olika sorter där med i olika utföranden.
Här är en variant som jag fångade förra året. Färgen är lite gul i den och detta är en helt vanlig rabbspindel.

//Pia

wäh vad rälig.
jag försökte ta foto på den med mobilen, men dne rörde sig hela tiden så det blev inet så bra. ska försöka lägga upp den sen.
men det påminner verkligen om den du har på bilden, fast denna var lixom lysande grön. som barren uppe i sidhuvudet!

Ja det är svårt att ta med mobilkamera i varje fall närbilder men på kroppen ser det ju mer ut som en sorts krabbspindel i alla fall. Troligen en hona i så fall. Läste att det är de fullvuxna honorna som kan kamouflera sig med gul, vit eller grönvit kropp.
//Pia

ja den var ju mer rund än avlång.
krabbspindel - farlig?

vad bra!
jag blev livrädd när jag såg den. tänkte direkt på den där gröna grodan som är jättegiftig. pilgrodan eller vad den nu heter.
men tack för hjälpen med att identifiera den!
I Sverige finns det inga spindlar vilt levande som är farliga. Det gör dock väldigt ont när de bits, men som sagt - inte giftiga för människor.
mvh Martin
Just det. Jag frågar i en anna tråd om just korsspindeln om den är lite giftig. Vackar bilder, på spindlar, förresten! Tack!
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....
Måste nog inflika här med en liten varning…det är helt riktigt som du skriver marnyman…………
MEN under en sommar kan det komma in spindlar till Sverige som inte kommer överleva våran vinter….det kan komma med både båt,flyg och bilar och inte minst med varor som kommer ifrån andra exotiska länder. Vem har inte hört om svarta änkan i importerade bilar tex..
Zoobutikerna brukar ofta få med främmande spindlar i varor de beställt..även växtimportörer.
Ja, WhuuuuuäääääääHHHHHH
#11 Japp, det är helt sant. Även på ön där Öresundbron blir tunnel (dvs i Öresund, mellan Sverige och Danmark) har man hittat en giftig spindelart - som jag dock inte vet om den var dödlig (tror inte den var det).
Sen är det som med getingar - vissa personer är mer känsliga än andra.
mvh Martin

#14 peppar eller saltholm. kommer aldrig ihåg vilken som är konstgjord och vilken som är "riktig"… =)
#15 Jag har samma problem, därför som jag inte skrev ut namnet :o) Tror det är Pepparholm som är konstgjord och saltholm där korna betar på sommaren.
mvh Martin

jepp så var det! *googla*
men det finns faktiskt de som är bofasta på saltholm. inte bara kor som går där =)
Hah, ja,vad gjorde vi utan Google….