Svensk natur iFokus

Svensk natur

Etikett19-fåglar-vilt
Läst 1664 ggr
heliotropes
0

gråsparvar..

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Inte det bästa fotot…men jag tyckte det blev lite roligt..)

Eva // medarbetare på Perser

skogstrolletbarbro
0

Du har fångat den i luften, kan man säga! Inte dåligt.

Vad är det för grönt på grenarna då? Här har vi inte kommit så långt än att det börjar lysa grönt men på markernas mest soliga ställen kan det finnas bara snöfria fläckar med fjolårets bruna grässtrån på.

Vad är det för träd/buske?

heliotropes
0

Nu måste jag fråga fågelexpertisen här på ifokus…så det blir rätt.;)..är det en gråsparv eller en pilfink?? Ett sådant här foto ser man bara hur de blir vid inläggningen i datorn..man kan få lite överaskningar ibland..:)

Javisst har vi fått det såå grönt och skönt här i södra Dalarna…Glad Jag har två..nej!..faktiskt tre kom jag på förra året.:)det är buskar som står väldigt nära varann så jag kan inte med säkerhet säga vilken av dessa..Rosentry,DoftSchersmin och KameliaSchersmin.

Bjornen
0

Det är i alla fall inte rosentry.

Hawknestgrove
0

söta

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

Martin
0

(Editerat inlägg)

Båda är gråsparvar, och inget annat, oasvett vad jag sade tidigare :o)

mvh Martin

heliotropes
0

#5 Du får gärna posta bilden och fråga om du vill.:)

aase-andersson
0

gråsparvar är flygande råttor…. de är som råttor äter allt och jämt..

SannaHolmgren
0

Jag tycker gråsparvarna är ett trevligt inslag när man åker in till småstaden. De skuttar omkring bland bordsben och fötter och tigger mat. Men ju större staden är desto fulare blir ju gråsparven och då är de inte så trevliga längre. Inte roligt med djur som ser sjuka ut.

Bleenda
0

Gråsparvarna försvann mer och mer när hästarna försvann från vägarna. Jag har till och med hört att dom är utrotnings hotade. Men vet inte om det stämmer. Oftast när man ser en gråsparv så är det en pilfink man ser. Söta är dom, de små liven.

Hawknestgrove
0

Ja, jag har ockås hört detta! Det lär alltså inte finnas så många gråsparvar numera!

Sehvrin
0

#9 Jag tror inte de är utrotningshotade, men de är på kraftig tillbakagång:

"I Sverige var den tidigare mer vanligt förekommande men efter att jordbruksarealerna minskat i Sverige under senare delen av 1900-talet har gråsparvens antal gått ner, men uppgår ändå till ungefär 1 miljon individer" [källa]

Kul foto, förresten =)

//Johanna, medarbetare på miljö.ifokus, svensknatur.ifokus och studier.ifokus

Bleenda
0

#11 Tack för informationen. Det är faktiskt väldigt sällan man ser dom.

Martin
0

Nu har experterna på Fotosidan bestämt sig.

Båda är gråsparvar, pilfinkarna har en svart kindfläck, som inte skall förväxlas med det mörka/svarta fläck på "baksidan" av kinden som gråsparvarna har.

mvh Martin

Bleenda
0

Googla vetja! Det är spännandew det här.

heliotropes
0

Min son tippar på en bofinkshona,Han kan ha rätt…:)

Bleenda
0

Jag tippar fortfarande på att det är en pilfink med sin bruna hättaSkrattande Spänningen stiger.

skogstrolletbarbro
0

Nu har jag tittat riktigt noga på fåglarna och det är inte lätt att bestämma med hjälp av det fotot. Genom uteslutningsmetoden tror jag mig nu veta att det är gråsparvar.

Hälp har jag haft av internetsidan som den Svenska ornitologiska föreningen har och min fågelbok: Nya svenska fågelboken.

Puma77
0

Även jag håller på gråsparvar. Men det var lite svårt, dock en fördel i mina ögon är att på kortet finns en hona och en hane så det lutar mer på gråsparv.

//Pia

Martin
0

Ja, fågelexperterna på Fotosidan säger också att det tveklöst är gråsparvar. Och de brukar vara jäkla duktiga och bra på att artbestämma fåglar, och när de dessutom är överens så har jag ingen anledning att betvivla dem :o)

mvh Martin

heliotropes
0

#19 Tack så mycket för efterforskningen.:)

Kul! då skrev jag rätt från början..så nu sitter jag och sträcker på mej liiite extra..hihi!.;)

Här håller sig sparvarna i buskarna och tar sig ett bad i dammen ibland.:) Dom är inte "tama" som dem i städerna.Här äter de insekter och larver på sommaren..:)

Hawknestgrove
0

Kul! tack för en trevlig och småspännade tråd!

heliotropes
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Nu så fångade jag med kameran…. utan tvekan en Gråsparv..:)

Hawknestgrove
0

jättegullig

Bleenda
0

Njaaa, vet inte vad jag ska tro.Skrattande Tycker mest det ser ut som en gök, eller… Härligt att det blev utrett i alla fall. och en jätte fin bild.