Svensk natur iFokus

Svensk natur

Etikett22-ute-i-naturen
Läst 899 ggr
Martin
0

Bäverattack

Såfort ett rovdjur attackerar en människa så skriks det på utrotning och skyddsjakt. Det är absolut befogat ibland, men ibland har människan själv sökt upp rovdjuret, och då är frågan om det egentligen är befogat.

Bifogar länk till artikel om en bäver som attackerade och bet en 4-årig flicka, som ville klappa den. Och pappan tyckte nog det hela var en bra idé, för han stod med mobilkamera och filmade. Tjejen förstår inte bättre, 4-åring som hon är så henne kan man inte klandra, men pappan är ju något av det mest korkade jag hört talas om (hoppas att det inte var någon på denna sidan som är pappan…). Hade han istället lärt sin dotter att man kan titta på vilda djur på avstånd, och inte "jaga" dem för att gå klappa dem så hade hans dotter sluppit bli biten.

Jag är helt övertygad om att man oftast klarar sig mycket bra i naturen, utan att bli biten, om man bara respekterar den och naturen.

http://www.aftonbladet.se/webbtv/nyheter/inrikes/article2405266.ab

mvh Martin

skogstrolletbarbro
0

Alldeles riktigt! Du har rätt inställning, oavsett om du själv är pappa eller om du kanske kommer att bli en.

Vi behöver bara gå så långt som till en vanlig hund. Drar den sig undan och vill vara ifred så måste man lära barnen att respektera djuret och inte gå fram till det.

Puma77
0

ja herregud sicken pappa egntligen. Vad tänkte han med. Om det hade varit han som gått fram vore det korkat ändå men att låta sin 4-åring gå fram till ett vilt djur är ju bara lite för dumdristigt.

//Pia

Maria
0

Det är så viktigt att lära barn respekt för djur och natur men som sagt dumskallar finns det gott om…

/Maria

Bleenda
0

Det är så många i dag som inte förstår att ett vilt djur kan känna sej trängd och försvara sej med en attack. Dom förstår liksom inte att det är vilda djur dom håller på med. Dumma människa. Jag tror att många från storstäderna har för lite kunskap och att alla djur är lika snälla som i djurparken.

Martin
0

#1 Är singel och inte pappa, men jag kanske blir en dag. :o)

mvh Martin

aase-andersson
0

En del människor är hur dumma som helst…

martdat
0

börgade faktiskt garva för mig själv när jag läste det,,, håller med ts, flickan är bara fyra men pappan borde veta bättre, och att ens komma på tanken att ringa tidningen sen då,,

Sajtvärd på kattpolisen i fokus.

Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.

heliotropes
0

Man kan ju inget annat göra än att dra en djup suck!! Och hoppas på att de övriga dummisarna lär sig något av det.

Eva // medarbetare på Perser

Hawknestgrove
0

Ja, både fniss och ilska……Hur kan man låta ungen gå fram till den? Jaja, siste idioten är inte född än…..

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

Sukram
0

vissa föräldrar har verkligen lite omdöme eller är det ett utsllag av "Disneyfiering" att vi har så lite kontakt idag med vilda djur o djur i allmänhet att vi tror att naturen är som Disney gestaltar den, full med ulliga gulliga djur som man kan klappa?

föräldrar borde veta bättre och inte stå och se på och filma när ungen gör något dumt!

samtidigt vet jag att det finns ungar som inte lyssnar med för den delen och alltid vill göra som de själva vill.

Nore
0

Med all reklam om vilda djur som man kan klappa på alla djurparker o dyligt, så varför inte i det vilda ute i vår natur.

Vi behöver inte gå längre än till svensk natur, där respekteras inte vilda djur heller på rätt sätt, utan tas som gosedjur o talas om att vissa av oss är motståndare till det vilda.

Mvh Nore

Martin
0

*censurerar mig själv*

mvh Martin

Hawknestgrove
0

Markus, "Disneyfiering" är ett bra ord. Gullighetsfaktor kommer in i samma anda. Livsfarlig…….

Haha, MArny, vad är det du vill säga? Du kan väl skriva varannan bokstav och ersätta varannan med en liten söt stjärna, så får vi gissa?

Martin
0

#13 Jag skrev först ett inlägg somsvar på #11. Sedan insåg jag att det nog inte blev något bra.

Men det gick väl i snälla ord ut på att jag som betongbarn kanske borde lämna sidan eftersom att jag inte kan något om svensk natur, har fel åsikter samt alltid fel eftersom att jag inte är (en tvåfota) jägare.

mvh Martin

Bleenda
0

#14 Jag är också betongbarn. Och icke jägare.Skrattande Men jag föddes nog med drömmen att flytta ut i en enslig stuga på bondvischan eller storskogen och bara leva med djuren. Men resten av min familj jagar. Dom skjuter med bössa och jag med kameran.

Nore
0

#14. ja det är till o vara snarstucken om vi lantisar säger något som inte pasar en stadsbo då vill ni lägga locket på, säg rent ut att jägare o latisar får inte öppna truten på sidan, men märk väl att det fins duktiga jägare även i betongjungel, har faktis några i mitt lag.

Martin
0

#16 Jag sammanfattar bara hur jag upplever att jag behandlas.

Det är klart det finns bra jägare i betongjunglen, liksom att det finns värdelösa jägare på landet och i skogen.

Likväl som det finns folk som är värdelösa på "stadsjobb" i betongjunglen, som att det finns "lantfolk" som är bra på det.

I min värld så är alla välkomna överallt. Allas åsikter respekteras. Under de förutsättningarna är jag gärna med och diskuterar (fast inte rovdjur, det får vi inte på sidan). Men när folk antyder annat, samt skickat pm om att jag nog inte är lämplig för mitt jobb (vad det nu har med denna diskussionen att göra), då är min gräns passerad för vad jag tolerarar. Då finner jag inte det intressant att diskuteraa, för då har man tagit det hela till sandlådenivå.

mvh Martin

Nore
0

Javist var det jag som pm a dej, men jag frågasatte inte ditt yrke, men jag frågade om det gick o diskutera med dej där, eller om du körde ditt reijc utan att lysna på vad andra säger, o jag sa även att jag kan lysna på andra o evetuelt komma till en lösning fast jag är envis o har mina åsikter.  Så det tycker jag inte var att frågesätta ditt arbete, du gör säkert ett bra jobb, för annars vore du väl inte kvar innom yrket.

Så tog du det så när jag pm a dej då måste jag väl vara öppen så alla ser vad vi debatera med dej om.

Men du var faktis modigare än jag som nämde ett ord som är banlyst här på sidan.   God tur i fortsättningen med era inlägg, jag skall inte störa.               MVH NORE JÄGARE

Martin
0

Jag har inget att dölja och är gärna öppen - och du är inte den enda jag pm:at med Nore så du behöver inte ta åt dig. Du är dock den enda som kritiserat mig som person i min yrkesroll (eller ifrågasatt).

Du skriver att du inte ifrågasätter mitt yrke. Det har jag inte heller någonstans sagt att du gjort. Jag sade att någon ifrågasatte mig i min yrkesroll (och ja, det var du som gjorde det).

Som svar på frågan så kan man i princip alltid diskutera med mig. Men ibland är det inte läge för diskussion, och då blir det inte heller någon diskussion.

Nu blir jag nog bannad ett tag här när jag framfört personlig kritik (påhopp) mot dig, men känner att jag måste försvara mig.

Det är bra att du kan lyssna på andra och eventuellt komma till en lösning (vet inte riktigt vad du menar med det, ibland har man olika uppfattningar om något och inget behöver vara rätt eller fel - vi lever i en demokrati och har rätt att tycka olika) så jag vet inte riktigt vad du menar med lösning.

Men nu är vi rätt långt från ämnet. Jag lämnar den och diskuterar gärna vidare ang bäverattacken, som är ämnet. Annars får jag nog snart banna mig själv för OT-skrivningar.

Och för övrig diskussion så hänvisar jag till att antingen pm:a mig eller starta ny diskussion i egen tråd (det gäller alltså alla, inte någon specifik).

mvh Martin

Hawknestgrove
0

Nu verkar det dags för en repetition här, eller hur?

Mys- och trivselregler

Jag såg, att några sådana inte fanns, så det är väl bäst att vi plitar ihop lite sådana. Egentligen så ska det inte behövas, använd ert sunda förnuft, men jag skriver gärna ändå!

• Tänk på, att som du själv vill bli bemött, så skall du bemöta andra
  • Fula ord, könsord och grova svordomar är inte tillåtna. Vi kommer att göra vårt bästa att ersätta sådana med små stjärnor och även skriva i inlägget att vi har refuserat. I mitt fall så skriver jag under med mitt namn
  • Tänk på PUL! Vilket betyder, att aldrig i negativt syfte smutskasta tredje person, uppge namn, telefonnummer eller sådan upplysning, att man kan spåra personen.
  •  Krig är absolut förbjudna. Vi är förhoppningsvis vuxna människor, som skall kunna resonera vettigt.
  • Försk att inte stjäla en tråd. JAg vet att jag själv syndar en hel del ibland  när det gäller det, men öppna hellre en ny tråd i så fall.
  • Skulle någon här inne bryta mot de fyra första av ovanstående regler, så ges tre varningar. Därefter följer ett PM och hjälper inte det, så tappar personen sina skrivrättigheter här inne.
  •  Var själv väldigt noggrann med, vad du säger om dig själv och dina närmaste. Det är till syvende och sist bara du, som ansvarar för vad som skrivits.
  •  Du får, om du lägger det direkt i texten, gärna göra reklam för din egen hemsida eller något du tycker är väldigt bra. Bara det inte dominerar!

Hawknestgrove
0

För övrigt, så var det BÄVER vi pratade om i den här tråden. Och knäppa föräldrar. Förstör inte, vad trådskaparen har gjort och blanda in en massa annat.

[Chano]
0

Hörde en intervju med pappan där han säger att han inte såg och hann att agera eftersom han kollade på kameran och när han sen svängde upp den igen så var hon där.
En fyraåring kanske inte är så lätt att förutse.
Och det kan nog lätt uppfattas som ett litet gossedjur man ska springa fram till och klappa.

Min son stoppade in fingrarna till en grävling när han var liten.
Trodde jag lärt honom..men som sagt en fyraåring.
Nu hann jag ta hans arm precis när grävlingen högg så det gick bra.
-Anders

skogstrolletbarbro
0

Jag har ingen information om hur det här gick till men naturligtvis så händer det olyckor ibland som man inte kan eller hinner göra något åt.

Min son var nära att stoppa handen i en gäddmun en gång när ingen uppmärksammade det. Hann ändå avstyra det hela och det var ju bra.

Vissa saker kan man inte göra något åt men det är mycket viktigt att lära barnen från det de börjar förstå, att vara försktig ut i naturen.

Nore
0

Jag Nore Jägare ber alla om ursäkt för om ni fått kängor från mej, o att jag blivit upprörd av vissa inlägg, skall inte upprepas var lugn för det.

MVH Nore

Bleenda
0

#24 Ibland är man ur gängorna.Glad

skogstrolletbarbro
0

Det är bra, Nore. Det händer alla!

Hawknestgrove
0

Bra. Då fortsätter vi bäversnacket. Sambon var ute i går på sista tillåtna dagen.   Det kryllar av dem här. Två gånger i veckan får han gå och riva fördämningar. Inte kul. Skogen drunknar annars.

De kommer från Norska sidan, från Bärby. INgen verkar kunna bemästra dem.

Bleenda
0

Min svåger sköt en bäver sista kvällen. Den slog grabbens vikt rekord från förra året. Den vägde då 24 kg. Den här vägde 28 kg.

Hawknestgrove
0

Oj! Det var inte litet det! Grattis!

heliotropes
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Var ute idag med hundarna och såg att bävern/bävrarna kommit tillbaks på nytt till ett ställe där de gör stor skada,de tidigare bävrarna blev skjutna för ungefär 5 år sedan..så det är väl dags igen.

Kom på att jag hade kameran med mej,efter att jag gått förbi de större skadorna och fördämningarna..

men här kommer tre bilder i följd på verkningar av bäver.

heliotropes
0

heliotropes
0

……

Hawknestgrove
0

Ja inget kul alls, när det blir så mycket. Vi har samma elände här.