Svensk natur iFokus

Svensk natur

Etikett28-övrigt
Läst 1734 ggr
Anders 50
0

Ny medlem

Hej. Jag är en 58 årig yngling som jobbar i skogen med att köra skogsmaskin. Är född och uppvuxen i skog och natur. Självklart jagar jag och har f.n. 2 hundar.Är liksom sajtvärden köttjägare.  Bor i västra Småland med sambo och 4 katter på en gård med anor från 1400-talet. Vacker natur med blivande naturreservat på 2000 ha som granne.

// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!

Bleenda
0

Välkommen. Du har säkert mycket att prata om.

heliotropes
0

Välkommen hit..

Eva // medarbetare på Perser

mariatingsund
0

trevligt med en till smålänning

Ha en fin dag med glädje o skratt, hälsn. Maria från Glas DeCo

Cristine
0

Välkommen! Vad intressant att bo på en gård med så gamla anor, har den varit i släkten hela tiden?

Cris sajtvärd på Livskvalitet & Utomjordiskt.

Hemsida www.livskvalitet-2.se  kliv in!

Varför står mina fötter på jorden när resten av min kropp är ute i rymden.

skogstrolletbarbro
0

Välkommen, roligt med nya medlemmar!

Anders 50
0

#4 Tyvär har inte gården varit i släkten så länge .Första namn på  ägare jag vet är en adelsman ? Bielke på 1500 talet sen vandrat mellan olika adelsmän tills c:a 1650. Sedan  militärboställe och 1850 överförd till dåvarande Domänverket (numera Sveaskog) och arrendegård. Friköpt 1989. Spöke ingick i affären…..Glad

Hawknestgrove
0

Välkommen! Hoppas du ska trivas här och har massa att dela med dig till oss. Spöke? Berätta……

det enda spöket här i huset är jag…..Flört 

Rökfri sedan den 24 april!!!! De ni!!!!

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

heliotropes
0

#7 Hurra! En eloge till dej Gunilla..:)

Jamen!..berätta om gårdsspöket/na!

Eva // medarbetare på Perser

Hawknestgrove
0

Ja, såna historier brukar vara så kul!!!!!

Bleenda
0

#6 Japp, har man sagt A får man säga B. Jag blev också intresserad när du nämde gård spöket.Förvånad

Cristine
0

#6 En till som väntar med spänning.Glad

Cristine
0

Grattis Gunilla….styvt gjort. Jag har själv varit rökare men la av för länge sen.

Anders 50
0

Lite för tidigt på kvällen för spökhistorier….men…ok!  Här finns en Tant i huset som har varit här sen ca.1910. Hon har "vaknat upp" vissa perioder och ca.1945-år 2000 var det skapligt lugnt. Men då min sambo flyttade in kände hon sig nog undanträngd. Då började det hända saker….Rätt som det var kunde en sak bara flyga rakt över rummet (inget gick sönder) saker flyttade på sig,någon som lekte med hundvalpen (basset) på nätterna, skållhett vatten i kranen på morron o.s.v. Vi hade då en varghund som hon var kompis med. Rätt som det var när vi satt och tittade på TV så kunde han resa sig upp och börja nosa upp och ner som hundar gör på folk,och sen lade han sig igen.  Ibland hörde vi hur hon gick på golvet på nätterna.

Får räcka för ikväll,annars kan ni väl inte sova inatt. Har mer…..

Hawknestgrove
0

Hu….. Vad hade hänt tanten? Nåt otäckt? Ni får ta och köra ut henne!

Anders 50
0

Jag har fått veta vad som hade hänt henne, men det är ett känsligt område. Men till slut tog min sambo,som har lite "medie" förmågor ett samtal med tanten och lovade att hon skulle få vara kvar och sen har det faktiskt varit i stort sett lugnt.Vi vill gärna ha henne kvar för vi vet hennes historia och vad hon heter och det skulle bli tomt och historielöst utan henne. Hon tillhör det här gamla huset på nåt sätt.

Hawknestgrove
0

Ok! JA kan ni samsas, så är det bara intressant

Bleenda
0

#15. I vår förra stuga hade vi en gammal dam som gjorde mej sällskap och donade i köket och rumstrerade om lite överallt. Den äldsta grabben såg henne. Barn har ju en annan förmåga än vi vuxna. Men jag kände mej så trygg med henne att hon också fick stanna kvar. Hon var nog en mycket vänlig person. Och jag saknar henne. Nu bor vi i stugan bredvid där hennes vrånga svåger bodde tills sin bortgång. Han har varit här och slängt upp dörrar och bråkat. Lite mer fart i den mannen. Går in i köket i storstövlar. Oftast runt jul och i augusti. Men nu har det varit lugnt några år. Glad Men, vem vet…

Hawknestgrove
0

Hm… smutsar han ner också?

Bleenda
0

#18. Nix, blir lite svårt i andevärlden. Men man hör hur det låter.

Hawknestgrove
0

Burr……