Svensk natur iFokus

Svensk natur

Etikett24-svenska-vilda-djur
Läst 1962 ggr
AnnaLundin
0

Skabbräv...

I kväll när jag var nere i min hingsthagen för att titta till grabbarna, så mötte jag en räv. Den stod mitt i hagen ca 30 m framför mig när våra blickar möttes.

"Hej räven, är du här!" sa jag glatt till den, då vände den och sprang vidare. När ajg såg den från sidan så upptäckte jag att den var helt naken på kroppen och svansen, så jag antar att det var en skabbräv.

Den sprang in i skogen precis bakom grannens hus och denne granne är jägare och tillsagd om rävens existens, så han skulle försöka hitta den och avsluta lidandet.

Det är inte kul med skabbrävar alldeles intill där man bor. Och det är lite läskigt när de kommer så nära bebyggelsen när de blir skabbiga. Jag har ju tackor med lamm går i hagen bredvid där jag mötte räven, fast bara ute på dagtid än så länge.

Nore
0

Hej Anna, har du hund så var opservant om den börgar klia sig, sök då vetrenär så fort som möjligt, för då kan hunden också vara smittad.

MVH Nore

AnnaLundin
0

Jag har ingen hund, men tack för tipset ändå.

[Chano]
0

Vi hade en hund Norbottensspets (trädskällare)
Och flera tama rävar som vi matade.
Hunden lekte med rävarna.
Rävar fick skabb.
Hunden fick skabb.
Hunden var av kategorin som vill ligga i din säng.
Jobbigt.
Vet inte hur många ggr vi fick bada hunden i vad jag minns som alugan vet.
Men sen tror jag hunden fick en spruta och så var det klart.
Så fick den fortsätta och leva bland rävarna.
Jo..vi sköt dom vi såg hade skabb.
Däremot får dom friska leva.
Här har rävarna det så tufft ändå och vår påverkan är en myggfis i motvind.
Mvh/-Anders

aase-andersson
0

även nu får man skjuta skadade djur. om jägaren inte gör vad han är tillsagd kontakta jaktlagets jaktledare. och hjälper inte det kommun. tänk på att räven som vanligtsvis är skygg går nära bebyggelse när de har skabb för de kan inte jaga sin egen föda. de dör sakta av skabben och av svält. ett grymt öde.

Nore
0

Jag för min del brukar mata in dem i en tunnelfälla för grävling, för då är det lätt o se om det är skabbräven eller om det är en friskt djur, o är det då skabbräven är det lätt o avliva den.

AnnaLundin
0

Denna jägare kommer göra det han kan för att hitta räven ifråga. Det är dessutom på hans egen mark som räven förmodligen finns…

Anders 50
0

Tänk vad ett så vackert djur kan se ut när det är skabbangripet. Jag förkortade lidandet på många då skabben härjade som värst här. Nu verkar det som skabben har ebbat ut häromkring. De som man skjutit på jakt och fångat i fällor de sista åren har varit friska.

// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!

Nore
0

#7. Mellan vänen o vättern har vi rätt gott om skabbräv periodvis, men har sett rätt mycke hare på sistone så beståndet av räv verkar sjunkit, o det beror på det hårda jakttrycket i jaktlagen runt om. Vi kanske också kan få upp rådjursbeståndet lite också, för att se några av våra skogshöns får man ta sig in i tiveden, när jag var ute de sista gångerna på bävern så såg jag tjäderhönor gå o plocka grus på vägarna, men hörde tupparna på håll.     Har kontakt med en jägare i husqvarna, o han nämde om de hittat död älg, har du hört något om det vad det kan vara som orsakar denna död?  vi hadde det för något år sedan här, o konstigt nog hittade de inga fel på dem, o så var det oftas hondjur också.

Nore
0

#9. Det gjorde vi för ett år sedan, lämnade in prov på olika organ, men har inte fått något svar ännu, så det kan vara något som inte är lätt o hitta vad detta beror på.