Svensk natur iFokus

Svensk natur

Etikett21-jakt
Läst 5293 ggr
nobsan
0

Jakthundar

Jag är Medarbetare på en kennelveksamhet. Föder upp tre raser så som Luzernerstövare, Norrbottenspetsar och korthårs taxar. Nu börjar man se en nedgång på efterfrågan när det gäller stövare. Pga dagens rovdjurs politik lägger många äldre jägare bössan på hyllan, vilket jag tycker är så sorgligt. Det är ett väldigt känsligt ämne, tyvärr.

Faxlin
0

Men vad är det som gör att de yngre förmågorna inte väljer att jaga med stövare då? Finns det något speciellt skäl till det?

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

Nore
0

Det beror på rovdjuren i våra skogar, förr om åren har man kunnat släppa en stövare på hare o det buktar runt o i bland utom hörhåll också.           Men med den politik vi har så är det fritt att det fins rovdjur i våra egna skogar, visseligen får vi jägare försvara våra hundar vid ett angrepp, men blir alltid frågasatta om det var nödvändigt att skjuta rovdjuret o alltid polisutredning.            Skulle en bilist köra på ett rovdjur, så blir han inte frågasatt om det var med vilje han jorde det, o inte riskera sex månaders fängelse som vi jägare riskerar o får inte bilen beslagtagen.

nobsan
0

Dom som jagat sedan barnsben och alltid med hund har många gånger tappat gnistan. Dom tycker inte det är samma sak att gå ut i skogen nu, som för några år sedan. Stövaren driver hare ganska långt från husse ibland och det är ofta dom som stryker med. Av rovdjur. Försvarar man sin hund blir man anklagad för grovt jaktbrott direkt. En vanlig lag säger att man är oskyldig tills motsattsen kan bevisas. Men här är man skyldig tills motsatttsen kan bevisas.

Det gör ont i mej att se dessa män lägga ner jakten. Det är en livsstil. Det är friskvård att vistas i skog och mark och sitta och ljuga om gamla jakter tillammans med likasinnade vid brasan.

nobsan
0

#1 de yngre väljer ofta att köpa sk stöthundar. Inta alla, men många.

Faxlin
0

Okej ja då förstår jag bättre. Fast jag vill i alla fall ha våra rovdjur i skogen. Tycker synd om de som förlorar sina kamrater, men anser i vilket fall som helst att skogen tillhör de vilda djuren. (ja även vildsvinen om de häll sig där)

Audiatur et altera pars

Vattnadal
0

Kanske inte funkar vid alla typer av jakt. Men man kan dressera hundarna att inte gå på vargspår. Många gånger är det ju hunden som spårar och söker upp vargen.

På Grimsö kan man få hjälp att lära hundarna att välja det vilt de ska söka, istället för varg. Såg ett intressant program på TV om det i början av veckan (eller var det i söndags…) 

De poängterade att man aldrig skulle försöka skrämma eller lära hunden att inte gå på vargspår, då det ofast ger fel resultat. Istället erbjuder man de flera lukter av djur, och uppmuntrar bara det den ska jagas in på.

Någon här som provat, eller ens funderat på det?

Den jägare som var där då, skulle förutom detta, använde skyddsväst på hunden, samt försöka få den att hålla mer kontakt med föraren.

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

nobsan
0

Kanon att det kommer olika förslag. Undrar om det skulle fungera på stövare?  Är rädd att stövar raserna kommer minska med tiden. För att få para en tik måste hon vara meriterad på både jakt och utställning. Även hanen också så klart.. Har man ingen meriterad blir det heller inga valpar. Meriterna får de genom jakt prov och träning.

Nore
0

#6. En jägare på Grimsö blev av med sin hund för ett tag sedan, riven av varg.   Vargen o hunden har samma kroppspråk, visar vargen ett vänligt betende vid kontakt så blir hunden lurad av det.    Det att hundar som man tränat upp på rådjursjakt eller hare, går i regel på det de är tränade på.            Jag har märkt på mina hundar, om man kommer ut o det är rovdjur på skogen så är de mer vaksamma o är inte så villiga att jaga.      Och det du säger att hundarna söker upp vargen är helt fel, vargen hör drevet o söker sig till det området som den hör hunden.     Grimsö har testat o sätta ut hundskall i vargtäta områden o kollat om det stämmer som många jägare säger, o det visade sig att den kom när de satte ut en bandinspelning på hundskall.

nobsan
0

#8 Ena stövaren började en dag lukta på en En. Sen resta hon ragg och började stelbent smyga omkring och nosa. Det var så tydligt att något rovdjur hade markerat på Enen. Hon gick i slowmotion. Såg ganska komiskt ut. Men är nog inte det när det blir allvar.

Läste i en jakttidning att dom hade stora problem med varg angrepp i USA. Vargen kom direkt när dom hörde skallet från drevet. Och även när hundarna jagade i flock, plockade vargarna hundarna en efter en.

CaithSith
0

Är det någon som testat denna? ;

www.blocket.se/vi/13968974.htm?ca=6_s " rel="noopener noreferrer" target="_blank">http://www.blocket.se/vi/13968974.htm?ca=6_s  

Någon som vet hur pass bra de funkar?

nobsan
0

#10 Skulle kolla, men kommer inte in där. Vad handlar det om?

CaithSith
0

#11 Kanske funkar nu?

www.blocket.se/vi/13968974.htm?ca=6_s " rel="noopener noreferrer" target="_blank">http://www.blocket.se/vi/13968974.htm?ca=6_s

Det är iaf en skyddsväst för hundar, som är tänkt att skydda emot rovdjurs och vildsvinsangrepp. Tycker det låter som en bra idé men vet inte hurpass bra de fungerar i praktiken..?

Hawknestgrove
0

HEhe, förlåt… gjorde länk av ditt första inlägg också…. det blir automatiskt länk här inne, om man skriver en webbadress och trycker på mellanslaget direkt efter…..

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

nobsan
0

Vet ingen som har provat dom.

Hawknestgrove
0

Nobsan, googla på "skyddsväst för hundar". Du får säkert fram en massa. Sen lägger du länken här!

nobsan
0

Generad Vet inte hur man lägger länken här. Skrattande

Hawknestgrove
0

Nobsan, du ör så här:

När du hittat länken i adressfältet, så högerklickar du och väljer kopiera. Sen gördu ett inlägg och högerklickar igen och väljer klistra in. Gör du ett mellanslag med detsamma efter länken, så blir det automatiskt en länk av det!

Nore
0

Har inte skälv prövat dessa västar på hunden, men har talat med jägare i danmark o skåne o de säger att hunden blir störd av den o hindrar hunden mer än skydda den.

Så är risken att kvistar o grenar låser hunden så att han fastnar i ett läge som de inte reder ut, vid ett eftersök på gris får en hund vara på alerten o kunna kasta undan för grisen när den kommer rusande.

Martin
0

#3 Det där är väl fel va? Jaktbrott behandlas väl precis som alla andra brott i våra domstolar? Eller är det jag som har fel?

mvh Martin

Nore
0

#19. Jag skall inte kanske ge mej in i den diskution med dej som är utbildad på lagen, men det stämmer som hon säger skulle en jägare skjuta ett rovdjur som atakerar hans hund, så måste han nästan ha vittne för att gå fri.  Det är bara o gå in o titta hur många fall som det är jägare som är misstänkta för tjyvjakt, vi kan ta det exsemplet som de här jägarna som blev atakerade av björn o de skjöt, mistänkta för olaga jakt, men de blev friade, men de var mistänkta.

nobsan
0

#19, 20 Det är det jag menar. Man är dömd på förhand.

Det där med björnjägarna såg man en inspelning ifrån. Dom spelade in med mobilen. Dom trodde det skulle komma en älg om jag inte minns fel.

Nore
0

Hur många hundar behöver en jägare om han skall täcka upp jakten, eller går det att få fram en allrondhund?   Eftersom jag jagar med taxar, så är jag begränsad till rådjur hare o räv o eftersök.  Men sen har jag jaktkamrater som har tysk jakterrier o det är en kortstötande hund o grävling o räv, sen den andra kamraten har en jämthund som är bra på älg, men frågan är hur är den hunden vid vildsvinsjakt, är den tillräkligt smidig vid kontakt med dessa.  Vad för hun skall man ha, jag menar nu när det blivit mer rovdjur i skogarna.

Faxlin
0

Lite OffTopic här visserligen. Men jag hade en schäfer som var expert på att söka fram grävlingar och som öda dem direkt när han fick tag i dem. Faktiskt de enda gånger han smet var om han fick spår på grävling.
Kanske kan en schäfer fungera till jakt? Jag vet inte, men de är lättlärda och borde kunna gå att träna till att bli en bra jakthund också. Vad tror ni?

Audiatur et altera pars

nobsan
0

# 22 Jag kan varmt rekomendera norrbottenspetsen. Inte för att vi själva föder upp just denna ras, utan just för den är så snabb smidig klok och vänder i luften. Mycket dressyr mottaglig. Fler och fler köper just den här rasen. Pga att det har blivit förändringar, pga rovdjuren. Men det är en mycket bra alround hund. Den ställer både vilsvin och älg och är bra på eftersök.

nobsan
0

#23  Alla hundar har jakt i sej. Mer eller mindre. Det är ju ett rovdjur. Grannens border collie drev som en stövare i skogen.

Hawknestgrove
0

OCh jag har hört, att Rottweiler ska vara perfekta att ha till eftersök. Så Åsa, inget fel att träna upp en schäfer. Det är ju ursprungligen en en vallhund.

Faxlin
0

#26: exakt. Jag tänkte att om man väljer någon av de större bruksraserna så kanske de kan klara sig bättre gentemot vissa bytesdjur. Men det är säkerligen individuellt det med. Har fått höra från många jägare att våran schäfer vi hade ar extremt ovanlig i sitt sätt att hantera grävlingar. Eftersom han inte drog sig för att gräva sig ner till gryten.

Audiatur et altera pars

Hawknestgrove
0

Hah, jag ska ta och fråga min gubbe, varför man inte har "kagehundar" som shäfer och rottweiler i jakt…….

Kaga= smörgås…… på nôlhotten….

Faxlin
0

#28: Gör det :-)

Audiatur et altera pars

Martin
0

Nore: Jag har ingen erfarenhet av jaktbrott, men vet att det i vårt rättsystem fungerar likadant.

Utan bevis kan man inte döma, och faktum är ju att det är ganska sällan som det kan bevisas och fällas för tjuvjakt om jag inte har fel för mig, skall se om jag kan hitta statistik på det.

Att man blir misstänkt, har inget att göra med att man plötsligt måste bevisa att man är oskyldig för att inte bli dömd.

Precis som när en polis använder sitt vapen, så startas alltid en utredning om misstanke om brott, så får man därefter se om det är så att ett brott begåtts eller inte.

Det står ofta i tidningar att den och den är misstänkt för jaktbrott osv, men det är mycket som är fel i tidningar. Bara för att man utreder om ett jaktbrott begåtts, så är det inte säkert att någon är uppsatt som misstänkt (dvs delgiven misstanken).

mvh Martin

Hawknestgrove
0

Felet är väl egentligen pressens. De kan skrika ut tjindarattabombombom och de följer inte upp. sedan så tolkar allmänheten det som att det ärklart. Nä, bättreuppföljning i sådana här frågor,så alla får veta, vad som egentligen har hänt, både med offer och de misstänkta.

nobsan
0

#26 #27 Min man hade en eftersöks kurs en gång och det kom en boxer. Hmmm Tänkte vi. Han var bäst av allihop. Dom använde honom sedan att spåra trafikskadade älgar.

#30 Tack för förklaringen, undrar varför inte reportrar oftare sätts åt för förtal och felaktiga uppgifter. Dom blåser upp och förvränger det minsta lilla. (att dom kan sova på nätterna?)

Nore
0

#30.  Jag vet inte om jag vill hålla med dej riktigt där, blir en jägare misstänkt för olåvlig jakt så beslagtas vapnen till det är utrett, o det kan ta tid.  Du nämde poliser, att det utreds när de varit tvugna att använda känstevapnet, blir de av med vapnet under tiden de också?      Det var några jägare som blev dömda för olovlig jakt, de hadde skjutit en rovfågel av något slag. Där fans en fågelskådare på trehundra meters håll, som anmälde dem o de blev dömda mot sitt nekande. 

Jag hadde en äftersökskurss i fjol, o där hadde jag en väskötaspets som klarade slutprovet, sakta o väl gick han spåret till slut

Hawknestgrove
0

JA, som Nore säger, vapnen tas i beslag, så en hel jaktsäsong kan gå åt pipan även om man blir ansedd oskyldig.

Martin
0

#33 Dels får ju inte polisen ha vapen hemma, och dels så tas vapnet oftast i beslag för teknisk undersökning samt polisen får inre tjänst.

Att jaktvapen tas i beslag är (inte säker, men gör en kvalificerad gissning) väl för att dels säkerställa vilket vapen som använts (om det är kulvapen och kulan hittats) - vilket ju säkert utgör en del som bevisvärde. Sen är det väl också så, att det tas i beslag för att om det blir fällande dom skall jägaren få dem permanent beslagtagna (är i alla fall så med fiskeutrustning vid tjuvfiske, så antar att det är likadant med vapen vid jaktbrott?) och att då jägaren inte skall hinna göra av med dem.

Utöver det, så är det nog delvis också så att det har med tillståndet att göra. Misstänker man t.ex. att en krog inte sköter sig (ekonomiskt eller ordningshållning) så kan man beslagta tillståndet, och anträffar man alkoholhaltiga drycker om inte får säljas därefter kan dessa också beslagtas (om man tror att de säljs, eller kommer att säljas).

Vid rattfylleri kan bilen eller bilnyckeln tas i beslag, även om det enligt mig händer rent för sällan.

Om man anträffar någon med något man tror de stulit, tas det stulna i beslag för att utreda vem som är ägare.

Det är alltså inte bara jaktvapen, som under en utredning, beslagtas.

mvh Martin

Nore
0

Nej det vet jag också, men det är lite skilnad på en som tjuvfiskar o rattfyllerist i regel blir de tagna på bar gärning. En jägare kan bli misstänkt en vecka efter, o då är det jägaren som skall ta fram sin oskuld för vad han är beskyld för.

För fem år sedan hittade jag en älg på min mark som var död, jag kontakta polisen som man bör, o de kom ut en polis o undersökte platsen o djuret, o så blev jag förhörd om vad jag hadde för vapen o när jag skjutet detta djur. Jag talade om för denna tjänsteman, om han fortsätter med denna vinkling av förhöret så vill jag ha en advokat, eftersom jag redan skjutit full kvot o hadde avslutat jakten en månad tidigare. Så just denna atetyd som dessa tjänstemän har att fälla utan riktiga bevis.

Hur det gick, jo det konstaterades att älgen var skjuten bakifrån o hadde gått in på min mark o dött, o den skyldige gick fri för bevis inte fans, så nu kanske du förstår min inställning med dyra jaktarenden o kortidsjakter, för de som jagar måste ha valuta för pengarna de lackt ut.

Martin
0

Om det nu är som du säger. Hur bevisade du att det inte var du som sköt älgen bakifrån? För du blev väl inte fälld?

mvh Martin

Abraur
0

Här uppe har vi få rovdjursrivna hundar.
Jägarantalet minskar i alla fall.
Många "pensioneras".
Och dagens unga har hittat andra saker att göra.
Så att det skulle bero på rovdjuren att människor inte längre köper hundar är inte helt sant.
Här finns betydligt färre hundar i dag än förr.
När man diskuterar saken hör man att många känner sig låsta hemma av djur.
Kanske en ny trend.
Mvh/-Anders

Nore
0

#37. Djuret hadde legat ett tag o förutnelsen hadde börgat när jag hitta den, det var lite snö så vi bakspåra o kom till en höjd på nationalparken o där hitta vi pälshår som det blir vi skott mot älg.  Då konstarerades att det inte var jag som var skytten eftersom jag inte har jakten på den sidan.

Men det var en otrevlig känsla o bara vara misstänkt

Abraur
0

Tror man får se det som rätt naturligt att man får frågor en sådan gång.
Men jag kan förstå att man kan känna sig misstänkt för att man får frågorna.
Man måste tänka sig in i polisens sitts att utesluta misstänkta. Då blir det inte så konstigt.
Som hederlig medborgare så kan det nog ändå kännas kränkande då man blir ifrågasatt..men det är nog något vi får leva med om vi ska få fatt på de verkliga gärningsmännen.
Jag har också stått där och fått svara på frågor mot ifrågasättande poliser så jag vet kännslan.
Mvh/-Anders

Nore
0

Men om jag skjutit på denna älg, så hadde jag gjort ett sök på den eftersom jag har hund. Du kan tänka dej en lantbrukare som är jägare, han åker ut o får se en död varg skjuten med ett skott långt bak i bogen o ringer o anmäler detta till polisen, det de tänker när de får anmälan, typisk tjuvjägare tänker de, så lantbrukaren är dömd innan fakta kommit fram.

Så frågan är den skall man anmäla eller hålla tyst?

Abraur
0

Att hitta ett dött djur som troligen tjuvskjutits är ett brott som troligen inte kommer att fälla någon.
Det kan man utifrån spår själv se tror jag.
Så ärligt….Jag skulle inte anmäla.

Just på grund av att slippa en massa onödigt tjaffs.
Och i med att det troligen inte leder någonvart också spar resurser.
-Anders

Nore
0

Det är nog så jag kommer handla i fortsättningen också, nu var det en älg, men tänk om det varit en varg eller ett annat rovdjur.  Då hadde man fått handfängsel omelebart o beslagtagna vapen, o rent av fått sex månader på kåken.

Myndigheterna vill inte att jägarkåren skall vara öppna o tala om problem som uppstår i naturen.  O sedan blir det skitprat på jägarna att de tar lagen i egna händer, o talas om tjuvjakter o förgiftade åtlar.

Hawknestgrove
0

Väldigt intressant dialog detta. Ja, med den inställningen och vad du råkade ut för, Nore, så hade nog jag också hållit K**t i fortsättningen. Inte trevligt att känna sig som skyldig, bara för att man anmäler. Denna attityd kan ju faktiskt smitta av sig på annat, som inte har med jakt att göra. JAg tror inte, jag behöver förklara mig närmare, alla fattar väl….

aase-andersson
0

vi har 4 jakt hundar och jag skulle väl vilja ha flera. har 2 karelska björnhundar till älg jakt, björn lo spårning och grävling. 1 tysk jaktterrier till allt från sork till björnFlört en rysk stövare till hare, räv och lo. ska få vara med nu på lo jakten i långlina hon är bara ett år ännu. alla hundarna är utbildade i eftersök och även terriern i apportering. www.skamandros.dinstudio.se

Hawknestgrove
0

#45, har du någon bild på en rysk stövare? Lite nyfiken…..

aase-andersson
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

ja det har jag.. gå in på min sida www.skamandros.dinstudio.se men jag försöker sätta in en här med..

Hawknestgrove
0

Hehe, jag har också hemsida på dinstudio…….Visst är de bra? Fin vovve……..

Nore
0

Tyvärr så har jag haft lite dålig erfarenhet av tysk, men det är en trevlig hund så det var nog ägaren som uppfostrat den fel.     Hadde hört det var stötande hund o skulle passa på små marker, men så fel det blev 8,5timmars drev genom flera kyrksoknar, vad han drev det vet gudarna för ingen såg någonting vilt.

aase-andersson
0

Ja våran är inte borta längre än 30 min om ens det, han är väldigt förar benägen och som du sa man måste dressera alla hundar men vi lägger ner mera tid på tysken, för lära sig jaga behöver han inte men att lyda och vara social. nu har vi en tysk med av och på knapp.. ungarnas hund inne och vår jakthund i skogen. men lös kan han ju inte gå på gården. vi har mycket mark men vägar och hus mellan. nu är ju våra få grannar vana jakten eftersom min sambo är 4-5 generation på marken som jagar. jag tog jägar examen förra våren och det är något av det roligaste jag gjort. vi är ju på skjutbanan och övar ofta. sonen som är 14 ska i 8 klass konfrimera sig och här har de en avdelning att man tar jägarexamen samtidigt de har olika läger under året med ungarna, vi brukar vara med och visa olika jaktformer, prästen vi har är jägare och diakonen..

Nore
0

Ja det är roligt att den yngre genraskon tar över efter oss gammlingar, har skälv en son som kommer ta jägarexsamen, men riktig jägare blir han nog alldrig, för han har dåligt tålamod.  Men jag har haft en grannpojke med sen han var 8-10 år o han är i dag 26år o har jagat med mig i 8 år, vi är nästan som far o son när vi är ute, för vi vet vad den andra tänker o gör. Och för det första är han noga innan han släpper skottet, o har ett vist lugn över sig.

nobsan
0

Det är väl det bästa i alla fall. Att kunna följa med en äldre erfaren jägare till skogen och få läre upp sej. Vi har många fadder jakter här. Många ungdomar som kommer med på olika jakter som anordnas. Bäver,älg,hare, rådjur mm. Och får även lära sej vilka hundar man använder till olika jakter. Vi brukar få hem jägarexamens kurser där vi pratar lite om olika raser Och de fleste säger att dom ska ha en norrbottenspets när dom köper hund. Dom charmar alla. Men det är en lätt smidig alroundjagande hund som passar både till vildsvin och älg. Har 3 och den ena tiken jagar allt. Den andra har ställt 3 älgar i år. hennes första säsong. Gris har hon också varit på, men kommer inte ihåg om hon ställt någon än. Hon är ju bara 1 år, så det är ingen brådska.

Nore
0

Var hoss vetrenär o tog den årliga hälsoundersökningen o vaccinering i går på hundarna o det såg bra ut, hundarna i trimm o inga onödiga kilon.   När jag satt o vänta på min tur så kom det en dam med hund som var överviktig så den kunde knapt gå, detta är djurplågeri i högsta grad, blirförbaskad när man ser sådant.

aase-andersson
0

Ja usch, att en del tror att hundar tycker kakor är gott! socker är den största boven till hundarna "ja människor med" de kan inte bryta ner det alls för se fungerar inte som vi, och å blir det extrem fetma istället. men sen är det många som missar detta med motion åxå. sambon och jag har väl aldrig varit så smala och i trim innan jakten när vi alla måste ha kondis. karelar hanen älskar att simma så i år överväger vi motion efter eka. har hört att fler och fler gör så.

nobsan
0

#53 När min veterinär ser övergödda hundar brukar han fråga husse eller matte om dom tycker mycket om sin hund. Jaa, brukar dom ju säga. Och då talar han om för dom vänligt men bestämt att dom långsamt håller på att plåga ihjäl sin gullegris.

Hawknestgrove
0

Bra veterinär…….Den får tio poäng av mig…..

aase-andersson
0

Hade redan en bild på ryssen här men sätter in en till.http://svensknatur.ifokus.se/ShowFile.aspx?BinaryId=64415e96-6647-4169-9fdc-795ea0b1f78c&Filename=tr%C3%B6tt%20f%C3%B6rsta%20sl%C3%A4ppet%2021aug-07.jpg

nobsan
0

#57 Det finns inte så många av dom här i sverige va? Man ser dom aldrig på utställningarna.

aase-andersson
0

#58 nej det finns inte många, kanske 100 st eller mindre det var 4 kullar i fjol. vi fösöker ställa så ofta vi kan var på stora stockholm och i göteborg i jan i år. vår tik är 14månader bara ännu.

Vattnadal
0

Här kommer en länk för folk med hundar:

Berikning 

MVH Elin

nobsan
0

Puttar upp. Det är nog många här som har vovvar.

nobsan
0

Tjoho! Ena hanhunden som tog cacib förra helgen blev bim i dag och syrran till honom blev BIS!!!

aase-andersson
0

visar en karelare

aase-andersson
0

en tysk jaktterrier med kanske!

Martin
0

bim?

bis = best in show?

mvh Martin

nobsan
0

#65 Bim= Bäst i motsatt kön

Bir= Bäst i rasen

Bis= Best in show

Alltså jätte kul!Skrattande

#63 Det fanns en Karelare i kenneln när vi kom in i bilden. Men jag tror han blev såld. Det är länge sedan. Men tyskar har det fötts upp här. Men det var inte vi här som ansvarade för dom.

Hawknestgrove
0

Då får jag gratulera!!!!!

nobsan
0

Tackar. En bild på hanen.

nobsan
0

Och en bild på tiken.

Nore
0

I går börgade vi spårverksamheten i viltspår, tolv anmälda men det kom tjugotvå, så nog blir det till att skena o lägga spår, kanske lite för många kanske men det brukar bli lite manfall efter några gånger, det var perfekt väder, regn o blåst men en massa glada ansikten o glada hundar, så vad kan man mer begära av en nybörgarkurss.         Jag kommer rapportera om hur det går med kurssen varge vecka för er intreserade.

nobsan
0

#70 Hoppas att kursen blir uppskattad. Det är ett jätte jobb för den som leder den. Du kommer nog att få mycket frisk skogs luft. Avslutar ni med ett anlags prov?

Nore
0

Jajamensan o efter sex veckor o sen går vi över till öppenklass så de hinner göa ett prov innan hösten o fortsättning för dessa nästa år.

nobsan
0

Jag måste skärpa mej. Ska försöka komma ihåg att lägga några spår till helgen och träna några. Både taxar och spetsen.

nobsan
0

Jag måste skärpa mej. Ska försöka komma ihåg att lägga några spår till helgen och träna några. Både taxar och spetsen.

Nore
0

Ja du menar att det är för olika hundar du skall lägga spår, så du inte går med ett spår med varge hund, risken är annars i börgan att man bränner hundarna, så de ledsnar.  Men det behöver jag inte tala om för dej för du är ju en hundmäniska med kännedom om detta.             MVH Nore

nobsan
0

#75 Alla tips och råd är välkomna. Vi lägger ett spår till varje hund. Men så här i början blir det bara korta. Vi hade en tik som var suverän på eftersök, men lagda nobbade hon helt. Min man lägger och jag går eller tvärt om. Helst ska någon annan göra det. Så lägger vi spåren på olika ställen. Ibland i en hage och ibland i skogen.

Nore
0

Till den hunden som inte vill gå på konstspår utan bara på färska, lägg ett mycke kort spår rakt hundra meter med vinkel femtiometer med bloduppehåll, så kanske intresset vaknar igen, låt spåret ligga i tre fyra timmar innan ni går det. Du kan lägga spår i skiftande teräng o över vägar, men helst inte i grusgrop första tiden för det lär vara mycke svårt att hitta vittringen i grus, så det behövs en van hund för att klara det.

Vattnadal
0

Jag ska nog dra igång spårande jag oxå. Min tant blir 10 nu, och har fortfarande inte fått gå sitt anlagsprov, FAST hon är duktig. Dock har hon LITE för bråttom. En galen golden som helt tokspringer spåret fram. Det är jobbigt att bromsa henne!
Dock blir farten bättre om hon fått bränna lite späck med spring i skogen eller en simtur före.

Vidar är lite skoj. Första gången han skulle gå ett blodat spår blev han skiträdd. Han tyckte att det luktade så läskigt att vi genast borde springa hem till de andra. Han drog tom omkull mig för att skynda sig extra.
Jag hjälpte honom på traven, och gick först alldeles före och visade spåret, sen bredvid, sista 5 metrarna kunde jag nästan gå bakom honom.The image “http://svensknatur.ifokus.se/ShowFile.aspx?BinaryId=680e7260-c7af-47b3-bc33-a279d1447e55&Filename=vidar%20sp%C3%A5rar%20duktigt.jpg” cannot be displayed, because it contains errors.

Nu är han lite tuffare, och går på bra. Fast han är ju ingen jakthund, utan en draghundsblandis. Men alla hundar behöver få jaga lite. Viltspår är den ultimata jakten för oss som inte jagar på riktigt. Lätt att göra, hundarna älskar det och mår bra av det, och man kan tom göra nytta, om man bara går anlagsprov och känner några jägare.

MVH Elin

nobsan
0

En hund som får gå ett ordentligt spår är tröttare än en som sprungit 5 km. Spår hunden får använda huvudet och det är jätte nyttigt.

#77 Den tiken är i dom sälla jaktmarkerna nu. Men det var ett bra tips som jag ska komma ihåg till nästa gång det är dags.

Nore
0

#78. Snygg bild, med förare o hund, om jag skall vara gnällig så går föraren alldeles för nära hunden, hunden måste gå i längre lina, o det hadde du såg jag på fotot, men det kan vara så att fotot är taget på nära håll o bara för att hund o förare skulle komma med på bilden fick föraren gå närmare hunden, säg att det är så då blir jag nöjd.    För hunden arbetar bätre med ett längre koppel när hunden får klara sig lite mer skälvständigt o ta egna beslut. När jag spårar med mina hundar så har jag sju till åtta meters lina ute. jag läste din hund hadde lite för brottom i spåret o då är det lätt att det blir slarv, men ett tipps ha länken koppla den samman med spårselen, då om hunden drar så spänner du linan o efekten blir atumatiskt att hunden drar ner på farten, när du gått spåret slut skall du tillräkt kunna trä en nål utan att vara anfådd, kan du det så kan du även skjuta avfång skott på skadat vilt utan att skaka o vara i andnöd, ja jag låter som en översittare men det är jag apsolut inte utan talar i egen erfarenhet i detta.      MVH Nore

nobsan
0

Min ena hantax var väldigt het. Så jag använde en lära gå sele till honom. Den bromsar lite. Och den var också godkänd på prov.

Vattnadal
0

#80 Det där fotot är taget när han fortfarande behövde ha mig med första 30 metrarna på ett spår. Med mig med menar jag då första stegen bredvid, sen alldeles bakom, sen sakta sakta släppa honom längre och längre fram. Han är en känslig själ, min Vidar, och kan behöva massor av stöd när det är läskigt.
Nu för tiden, när han är en stor kille på 4 år, kan han gå längst ut i linan redan från början.
Det var inte ett skämt, det där att han blev så rädd första gången han kom fram till sitt första spår, att han drog omkull mig. Han blev livrädd och ville därifrån. Det var ju ett skadat djur där, sånt kan vara farligt!Räcka ut tungan Genom att bara finnas till och ha lite fysisk kontakt, vågade han börja jobba lite själv. Nu älskar han det han likaväl som min golden.

Nästan enda anledningen att jag kör viltspår är att hundarna SKA få jobba självständigt. Att ge dem en huvudroll, låta dem få göra sig nyttiga och ta egna beslut.  

Min golden har bråttom, rastypiskt om jag förstått rätt. Jag bromsar glatt, använder ofta tolkbälte och fäster linan i det. Trasslar det är det snabbt gjort att koppla lös den och trassla loss och sen haka i den igen. Innan jag förstörde senor i hand/handleder höll jag alltid i linan, men nu klarar jag inte av det längre.

Att köra styplänk på henne ger inget resultat alls. jag har provat. Hon blir bara stressad av att det dras åt runt halsen. Baggenbältet med expander gör dock att hon går bättre på promenader, så jag ska testa det nästa gång vi lägger spår. 

Sen jagar jag ju inte, utan pysslar med detta enbart för hundarnas skull. Fantiserar dock om att köra dem i anlagsklass och kanske testa att tävla. Skulle även vara skoj om hundarna skulle kunna användas i praktiskt eftersök. Fast jag är ju en såndär tramsig person som gegentligen inte är så förtjust i jakt. Jag skulle nog bryta ihop och storböla när det stackars djuret är skjutet. ÄVEN om det lider och mår bäst av det…

MVH Elin

nobsan
0

#82 Det är inte alls ovanligt att hundarna tycker blod är jätte läskigt i början.

nobsan
0

Här kommer en bild på en ny generation harjägare.

Hawknestgrove
0

Nmen, nämen, så söta prinskorvar! Puss på lilla magen ska de ha!

nobsan
0

Kolla trampdynorna. Tänk att dom ska bli så stora och springa så många mil i skog och mark.

aase-andersson
0

GUUD vad valpsugen jag blir…. har jag tur så blir det en karelarvalp i aug-sep…..

De är så söta luzern valparna….

nobsan
0

Det är rätt kul och se vad dom får för färger sen. Tanfärgerna kommer ju allt eftersom och även det bruna på benen. Och det gråa eller blå som det kallas för kommer ju efter hand.

nobsan
0

Här kommer en ny generation korthårs taxar. Det blev 8 små pluttar.

Hawknestgrove
0

Nobsan, du får utfärda gullighetsvarning för såna bilder!

aase-andersson
0

FY på dig!! om du bara visste vad valpsjuk jag är……. en kompis hade med sig 7 st små jack russel valpar till gryt städningsdagen i går.. och den valp som jag tidigt tog ut som snyggast var kvar Fot i munnnenoch jag vill ha henne men som sagt man kan inte ha alla gulliga valpar……

Fick tillbaka en tysk terrier tik i fredags men i söndags ville en kille ha henne som gryt tränar med oss som redan har en tysk "bror till vår" och en plott. vi kollade om hon ville jaga grävling och det ville hon verkligen så han fick ta över henne. men skulle det inte fungera så försöker vi inte en gång till nu. men jag tror att de som haft henne förut inte insett att detta är världens största hund!!!

nobsan
0

#91 Det är verkligen världens största hund. Hoppas allt går bra för denGlad

nobsan
0

#90Skrattande

Hawknestgrove
0

Just den där goa valplukten, som de har i munnen, är ju så otroligt underbar……

nobsan
0

Man kan stå och snusa på dom länge.

Hawknestgrove
0

Ja, den goa lukten sitter inte i så länge, så man får passa på…. När de är ca 3 månader, så försvinner den…..

Bleenda
0

Tror ni dom klarar av att skrämma någon hare i vinter?

Bleenda
0

En till.

Bleenda
0

Och en till.

aase-andersson
0

1060 bilden… min favvo

Bleenda
0

Hon påminner om en vädur (kanin)

Hawknestgrove
0

Jättefina bilder!!!!! Så söta små typer…..

Bleenda
0

Här kommer en bild på en kommande rådjurs och eftersöks hund. Just nu mätt och belåten av lite välling på sin 3 veckors dag.

aase-andersson
0

ÅÅÅÅ en brun tax… får nog ta mig en resa till dig med gubben men utan plånbok och kontonr…………..Kyss

Bleenda
0

Vet inte om hon blir brun , röd eller viltfärgad. Min dröm är att få en riktigt brun. Ena hanen blir nog brun.  Tar man med gubben brukar plånbok och kontonr ingåGlad

aase-andersson
0

så sant så sant…..

tror jag lyckats övertala honom till en karelsk björnhunds valp till hösten en tik..

Bleenda
0

Sablar vilken fin karelare! Är det den du fått cacib på?

Fick 1 avels klass 1 uppfödar klass förra helgen och lilltiken (luzerner) blev bir och fick hp så hon hade 2 söta rosetter med sej hem. Nästa helg är det dags igen och då blir det unghunds klass. Vet ju hur det brukar gå. Ena gången är man lyrisk och andra gången kommer man ner till verkligheten igen.Skrattande Lovade att jag skulle fota lite åt klubben också.

aase-andersson
0

ja det är hon som fått allt…..tyvärr så har hon b/c på höfter och 2 morbröder som är döda i epilepsi så någon avel blir det inte att tänka på…Gråter

men vilken jakthund..en hejjare på grävling och älg..

Bleenda
0

Vad tråkigt med en massa defekter. Men kul att hon jagar i alla fall. Och tur att du har sunt förnuft.Glad

Diskussionen har nått max antal kommentarer. Du kan inte skriva fler kommentarer.