Vad händer när polisen ringer.
I går kväll 22,45 ringde min telefon, det var från polisen en viltolycka med älg. Det var att kasta på sig jaktkläder o plåcka fram gevär o göra hunden klar o sätta sig i bilen o köra en o halv mil till platsen där olyckan hänt. det första jag såg var massa blåljus o en bil i dikeskanten o en massa folk i sommarkläder, o vid närmare koll på hur kraftig kolliskon varit för att se hur alvaligt djuret kunde vara skadat, eftersom det gått i väg från platsen. För min del så trodde jag att det inte kunnat gå så långt, så selade på hunden o tända pannlampan o göra sej bered på eftersöket, vädret var inte på våran sida regn o blåst o kålsvart, hunden tog omelebart spår o det gick genom mörk skog o blöta plöjslar o beteshagar, vid första kontakten hadde vi kl 00,25 men gick från oss, så det var till att fortsätta i mörkret o all jäkla teräng. Men framot småtimmarnna fick vi såpass kontakt med älgen så vi såg den i ljuskäglan, vi tog det mycke lugnt o gick steg för steg o kom på såpass håll så man kunde skjuta älgen o den slapp sina plågor, det visade sig att bakbenet var bruten o den hadde spräckt magsäcken, hur långt var detta eftersök då, ungjufär tre km, så ett skadat djur kan gå långt med alvaliga skador. Ja ni undrar säkert vad jag känade på detta eftersök, 80 kr resersättning o 200 för söket, i 5 timmar. Jag kom hem blöt o frusen o fick bada hunden o mej skälv o tvätta kläderna från lera o blod. Varför jag gör det är för att jag vill inteatt djuren skall plågas mer än nödvändigt, en sak till när jag kom till platsen där olyckan hänt så stod det en dam där med en katt på armen o sa så här, jaså nu kommer mördaren efter all väntan, jag var på plats efter 45 minuter o det var alldeles för länge tyckte hon.

För det första så ska du ha dagens ros för det jobb du gör. Har själv gjort eftersök, men i dagsljus och tycker det är jobbigt. För det andra så skulle du ha satt en fot i en bak efter den komentaren.
Både djur och människor har en enorm överlevnadsinstinkt och det är ganska fantastiskt vad vi klarar i våra försök att överleva.
Det är lite märkligt att det är så dålig ersättning, men som "vanligt" så är det väl så att sålänge man bygger verksamhet på att det finns eldsjälar som brinner för något så behöver man inte ge dem så mycket - de gör det ändå. Enda sättet att höja ersättningarna är att sluta göra jobbet för den låga ersättningen. Men, det gör man inte för man känner ett moraliskt ansvar. Jag vet hur det är, inte just med den biten men med mycket annat.
Angående den där tanten och hennes kommentar, jag hade inte brytt mig om den även om jag blir förbannad över sådant. Det finns som jag ser det två saker att göra;
1) Förklara för henne att det tar en viss tid att plocka fram saker och sedan köra en viss sträcka. Och att du gör det nästan helt utan ersättning dessutom.
2) Ignorera henne helt. Det är inte lönt att lägga krut på att bli irriterad på folk som inte har insikt och genom okunskap säger sådana saker.
mvh Martin
En ros till dig som gör detta. jag vet åxå hur det känns. och förtvivlan efter timmarna när man inte hittar djuret och ändå vet att det är jätte skadat.
förra älgjakten när vi åkte hem från dalarna så kom vi utanför malung där en trafik olycka hänt med älg. det var en kalv som låg med benen av.det stod många bilar på platsen. men vi jagar ju alla 4 som satt i bilen så vi gick ut och frågade. polisen var i en mobil som min sambo fick prata med efter mycket om och men när han förklarat 10 ggr att han är en eftersöks person och får avliva. vilket alla får som har licens när något sånt här har hänt. polisen gav tillstånd för de var långt uppe ovanför sälen och skulle ta tid. Sambon fick lämna personnr mm helt ok. vi var tvugna att få bort trafiken pga asfalt och rikochet risk. så vi stannade trafiken i båda riktningarna. vi förklarade för folk vad som var på g men deförsökte åka förbi ändå. i en bil med 3 barn med mamma och pappa var värst otrevliga. hur jag än försökte förklara så gick det inte. de försökte köra ändå så jag stack in huvudet och frågade vilka i bilen som ville dö? då stannade han. kulan kan ju gå vart som helst sa jag som jag redan försökt förklara 5ggr. men det slutade bra och kalven fick sin vila och dragen till kanten och jaktlaget skulle hämta den senare de var på eftersök i en annan såte. Det gör ont i hela kroppen på en när man ser dom lida på detta viset och att sen bli kallad mördare..finns inte ord..

Den tanten hade jag velat säga några väl valda ord till. Kanske tur jag inte var i närheten. Jag anser att alla som gör detta jobb ska kallas för änglar. De gör en otrolig insatts och jag som djurvän är enbart glad över att ni finns och ställer upp.
Att kalla det jobb går inte med den ersättningen. Men all heder till dig och hunden. Ge h*n en liten extra klapp från mig för sitt otroliga jobb.
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

Man får tacke, det är sådant som gör att vi fortsätter o ställer upp idielt på dessa eftersök, jag håller med er att folk är mycke konstiga fort de får se en jägare, då kommer det kommentarer som man inte kunde vänta sig, o likadant av våra polisväsen när de frågar efter licens o jaktkort, jag svarade denna att han skall få se den när söket är färdigt, men han var inte kvar när jag kom tillbaks.
#4. Jag klappade om jycken från dej, han värkar lite dagen efter tror jag, han vill bara ligga o vila, men annat är det med husse som får gno fast han varit på vift i nattmörkret o med lite sömn i dag.
Säger som ovanstånde. En stor eloge till er som gör detta. Allt tid energi som ni uppofrar för det skadade djurets skull. Sen till kvinnan som kallade dig mördare först och sen anser att du kom så sent. Hon kan inte ha många får hemma och visste absolut inte vad hon pratade om. Kalla dig mördare som om det var ditt fel att djuret skulle dö? Djuret var ju redan dödsdömt pga av olyckan och du skulle ju snarare bespara den onödigt lidande. Hm ja jag tror nog jag skulle sagt ett och annat till den kvinnan precis som Åsa.
Jycken e gulv värd och ett smaskigt tuggben som belöning vore inte fel:)
//Pia

#6. leverpastejsmacka med o fil mums för en jycke som jobbat, o husse fick en macka han också.
Det var en riktig belöning må jag säga
//Pia
Det var en skön historia och ni gjorde ert jobb väl, oavsett vad tanten som du mötte, tyckte. Kanske var hon för lite informerad eller så var hon inte tillräckligt intresserad.
Mycket jobb utförs i det dolda och det ni gjorde ska ni ha heder för.

Nu är det så att denna sidan skall inte bara handla om mej o min hund utan även era kanske eftersök på vilt. För det kan vara intresant o se så jag inte är ensamm i eftersöket. Så kom igen o tala om vad ni vart ut för, det kan vara lyckade fall som i detta fall, men man kan gå bomm också med förklaliga skäl som jag varit ut för.
Det ringde en peson o talade om att de skjutit på ett djur vid en grusgrop o det gick i väg, o de behövde hjälp. Så jag åkte ut till platsen o väntade på att folk skulle möta upp på platsen o visa vad de skjutit på djuret, men ingen kom, så jag satte på hunden spårsele o lina o lät honom söka av men utan resultat, ja hur blir man vid ett sådant tillfälle till mods, man blir givetvis lite osäker vad som skett, o så växer en iritation mot den som ringde i onödan, jag tog kontakt med jaktlaget o frågade vad som hänt o de viste inte något om vem som ringt o skämtat om detta, märk väl detta var före nummerpresentatörernas tid.
Bra att du berättar, Nore. D****a kärring. Apskaft, rugguggla och ännu mer skulle jag kalla en sån IQbefriad person. Hennes morsa hade väl haft en svår förlossning….Det andra du berättade, vasr fruktansvärt dålig stil. Lika dålig som den fantsatiska ersättningen, du fick… WOW…. 200 spänn…..Plus 80 i soppapengar…. Det blir en riktigt glad kväll det!
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

Jösses Gunilla.H.!!! Nu blir väl du också drabbad av censur?

Jag var på ett eftersök en gång. Det var snö och vindstilla. Jag blev ganska förvånad av att taxen jag gick med gick bredvid spåret hela tiden. Jag trodde hon skulle gå direkt i blodspåret faktiskt. Vi kom fram till den fina råbocken som tagit lega under en rotvälta och kompisen avlivade den direkt. Man kännar sej nöjd när man lyckas hitta ett skadat djur och kan korta av lidandet så snabbt som möjligt.
Den lilla taxtiken jag gick med gick inte på konstgjorda spår. Då brydde hon sej inte alls, men när det var allvar var hon suverän.
Hon hittade en killing nära ett dygn efter skottet. Då hade jägaren letat. Provat med sin hund. Andra hade varit där och gått och fick ge sej. Under natten åskade det och ösregnade det. Sen blev vi uppringda dagen efter och kompisen åkte ut och taxen gick raka vägen och hittade killingen. Den var död som tur var. Men vilken näsa hundar har.

#13. Brukar säga till mina elever på nybörgarkurssen att de skall vara glada att inte ha en sådant luktsinne som hundarna, det skulle bli kaos i våra hjärnor o fat skitlukt vi skulle få uppleva
JA, inte skulle jag vilja ha en vovves hörsel heller. Så mycket sk*t man skulle få höra! Haha, ja jag cencurerade mig själv….Men apskaft och ruguggla tycker jag att man får säga. För det var precis vad det ösregnet var….
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

Jag måste skratta åt Gunillaoch hennes skällsord men jag skulle nog oxå ha kallat henne för …… …….och ännu mera. Jag tycker du var suverän Nore, det här kommer lite sent men bättre sent än aldrig.
Cris sajtvärd på Livskvalitet & Utomjordiskt.
Hemsida www.livskvalitet-2.se kliv in!
Varför står mina fötter på jorden när resten av min kropp är ute i rymden.

Ja kurssverksamheten går bra på eftersökskurssen , skickar de första fyra på anlagsprov 2/6 kl 19,00, sen veckan efter så kommer de övriga fem som är kvar i kurssen, vi var en massa när vi börgade, men det har blivit lite avhopp, o det beror på mattar o hussar, hundarna tycker det är roligt o få arbeta, men det är inte alltid det är trevliga spår, den som lakt spåren kan vara lite lurig o gå lika lurit som många djur, ner i blöt teräng o tät växtlighet. Jag brukar säga som så att är det lätt för föraren att gå, då är det svårt för hunden, men är det eländig teräng så är det lätt för hunden, o kan vara mycke obekvämt att följa hunden.
Jag kommer tala om hur många ettor jag fått fram när de gått proven.
#18 När jag går ett spår är jag ganska trött efteråt. Men jag brukar säga" släng er i väggen ni som står och svettas på nautulus" Här får man både svettas och få frisk luft. Och alla övningar i naturlig form genom klättring, krypa, och annat kul.