Vad är det här för en växt?
Vet ej. Men när Bjornen tittar in, så kan han om någon, säkert svara dig. HAn är expert på sånt.
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

Okej, då väntar jag lite och hoppas att han tittar in 
får lite balsaminfeeling när jag ser den….. men är osäker.

Flenört (Scropularia nodosum). Nodosum talar om att det är en knöl strax under jordytan.

ARggh…jag sa ju i skogen att det var en flenört (efter att ha luktat på den), men en kollega sa att det antagligen inte var det. Varför litar jag aldrig på mig själv för *suckar*
Hade den varit lite större, och framförallt med blomställning, hade jag inte tvekat. Dock luktade den mindre än vad de brukar göra.

*glömde* Tack Bjornen!

Flenörten är getingens älsklingsblomma.
Jaså? Vad gör den äckliga getingen med den då? Förlåt, jag bara helhatar getingar….. Äskar min elektriska getingdödare, så jag kan steka ihjäl dem……

Flenörten kallade vi under min utbildning för "Flogstastekpanna". Det är från området Flogsta i Uppsala, där de allra flesta studenter på universitetet har bott. Har de inte bott där så har de iaf varit på fest eller haft kursare som bott där. Höghusen i flogsta består av korridorer med gemensamma kök. Inte allt för ovanligt att hitta odiskade, flottiga stekpannor (gärna lite inbrända oxå). Precis som dessa stekpannor luktar flenörten - därav det fina smeknamnet.
Ja den är verkligen äcklig. luktar kadaver. Hittar du en sån, kan du lika gärna gå hem, om det är svamp du är ute efter. Märkligt nog, så brukar det inte finnas några matnyttiga svampar där den finns.