stinkfly (bärfis)
Fotade lite olika stinkfly i somras så jag tänkte att lite bilder på dessa illaluktande varelser kanske passar en decemberdag :-)
Nu kan jag inget direkt om dom annat än att dom finns och säkert fyller en funktion i naturen .
Här finns de lite info om dom http://www.entomologi.se/hexapoda/heteroptera/baerfisar.html#starten
Och här en bild på en
mvh/bjorsa
La denna i övrigt då de inte finns insekter i svensknatur :-))))

Läckra bilder bjorsa! Vilka färger de har. Aldrig tänkt på det. Trodde alla var gröna..Den sista var ju suverän. Undrar om det finns någon liknande bild överhuvudtaget där man ser tungan..:)
//CarlS

#14 Kanske är den unik å värd meloner :-) Att den lipade åt mig såg jag först eferåt för dom är ju inte jättestora precis men kul att fota om man bara får dom att stanna upp i någon sekund för dom brukar ju trava runt oavbrutet .
Börjar få lite insektsabstinens därav rotandet i gamla bilder :-)om man bara kunde få en lite mygga i alla fall bara en :-)
mvh/bjorsa

Helt sjukt att dom kan lukta så illa 
Kramen!
Du kan väl passa på när hon sticker dig då? :)
//CarlS

#Troligen ett smart sätt att slippa att bli uppäten för de smakar nog lika illa för fåglar som för oss när man petar in ett hallon med en bärfis i urk :-)
mvh/bjorsa
Vilka fantastiska bilder du har tagit!!! Sådan vill jag kunna ta oxå, vilken utrustning, kamera har du?
Precis som du har döpt dina bilder till så är det förmodligen grön bärfis på en del av bilderna. Sedan hade du en taggbärfis oxå (tror den heter så iaf?) och den vackra strimlusen Graphosoma lineatum i svart/röttrandigt.

#Tack Markus,
Jag har en kompaktkamera en konica minolta dimage z5 och till den har jag en kopplingsring så att jag kan skruva på vanliga objektiv från min gamla systemkamera men man skruvar på dom sas baklänges dvs filter gänga mot filtergänga och då får man ganska bra makro och har kameran bra optisk zoom så blir de än bättre dva kommer närmre.
Sen har jag lite närbildslinser oxå och dom fungerar ungefär som läsglasögon och har där från+1 till +10 men använder mig mest av gamla objektiv som jag skruvar på å då helst 135 mm för när man kommer ner på tex 45-50 mm så blir allt så stort och skärpedjupet kort somm attans .
Vad för kamera har du ?
Här en bild som visar hur attans kort skärpedjupet blir den är tagen med ett 45 mm objektiv påskruvat och max zoom 12ggr och insekten var ca 3mm stor den kröp på altanräcket .
mvh/bjorsa

Häftigt att du kan använda dina objektiv till en kompaktkamera, den tanken slog aldrig mig när jag köpte kamera att jag kunde välja modell för att använda pappas gamla objektiv som ligger och skräpar. Hans egna systemkamera är tyvärr kaputt men utrustningen finns kvar. Själv har jag Konica Minolta Z20, det är väl en av lågprismodellerna i z-serien.
3mm-insekten ser ut som en liten vivel.

Ja det är makalöst snygga bilder. Ingen annan hade fått mig att titta så länge på bilder av en bärfis:-)
Synd att du inte bor där vi bor, här är det både getingar, mygger och allehanda små insekter i luften fortfarande.
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

#25 Tack Åsa,de finns lite flygfän här oxå men har inte fått till något bra tillfälle att fota dom dels är ljuset uselt och sen så letar jag inte så mkt nu :-)
#24 Vi har ju nästan samma kamera http://digitalfoto.fpgroup.se/kameratester/Konica%20Minolta%20Dimage%20Z20%20(200503).pdf
De jag inte kunde se på din modell är den här linsadaptern som man skruvar på för att få till en filtergänga där man sedan kan skruva i filter,konverters,kopplingsring för objektiv.
Men på den här sidan http://www.photo.net/bboard/q-and-a-fetch-msg?msg_id=00ArsG så näms ju 43 mm filtergänga alltså att de skulle finnas en 43 mm filtegänga .
Och skulle de nu vara så att de finns en 43 mm gänga så behöver du stepuringar för att komma upp till 58 mm för kopplingsringen men tyvärr så börjar stepupringarna på 46 mm på denna sidan som har dom billigaste
http://www.kaffebrus.com/step-up-ringar-121.html
Men de finns 43 mm på nätet någonstans men de som kommer sedan är kopplingsringen och den finns billigt här
http://www.kaffebrus.com/adapterring-koppling-122.html
sen efter man kommit så långt at man skruvat på stepupringar så att de går att sätta på kopplingsringen så får man göra samma sak med de objektivet man skall skruva på om den tex har 55mm filtergänga då behövs en stepupring på den från 55-58 men kan ju oxå vara att den är större än 58 mm och då behövs stepdownring och dom finns oxå på kaffebrus
http://www.kaffebrus.com/step-down-ringar-120.html
Här på foto iFokus skrev jag lite om dessa ringar
http://foto.ifokus.se/Forum/Read.aspx?ThreadId=d686c21a-55b3-4e74-b31c-ca05a71dc592
Nu hittade jag en stepupring från 43-49 mm den finns här
http://www.swefo.se/products/product_start.asp?id=1295
mvh/bjorsa

De finns ju oxå närbildslinser man kan skruva på ifall du nu skulle köpa den där stepupringen 43-49 mm då har kaffebrus ett billigt set med +1+2+4+10 linser
http://www.kaffebrus.com/narbildslinsset-i-4-delar-46.html
Och dom gör ju att du kan med full zoom gå mkt närmre och på så vis få "makrobilder" men skakningsoskärpa kan ju komma i synnerhet nu med dåligt ljus och att din inte har antiskak men med blixt och kort slutartid borde de gå bra ,nu är de ju inte några superkvalitelinser då dom är så billiga men dom går att använda tex bilden i #12 är tagen med den kraftigaste +10 linsen och den var då påskruvad på min telekonverter som ger 2,2 ggr förstoring och sedan med +10 linsen men bilden blir lite softad eller hur man skall säga "abbration" .
Fördelen mot kopplingsring och objektiv är att man kommer en bit ifrån objektet med kopplingsring och objektiv hamnar man 3-5 cm ifrån objektet medans med narbildslinser kan vara allt ifrån ca 60 cm till 10 cm beroende på dels närgränsen på kameran i full zoom och vilken stryka men har på linsen .
Om man dessutom skulle ha en telekonverter som jag har då får man närgräns 7,5 meter i full zoom men sätter jag på en +4 lins på den så kan jag stå på ca 1 meter har jag för mig och fota en fluga på en blomma se bilden
mvh/bjorsa

Men man kan ju oxå skippa alla linser och köra bara med kamerans makroläge som har 1 cm närgräns och tar man då en insekt och placerar den på ett vitt papper och sedan kör man i makroläget på min heter den s-makro och sedan har man en reflektor gjord av kartonpapp med ungsfolie på så kan man reflektera ner blixten så de blir en ganska kul bild men man måste ta många bilder och labborera med vinklen på reflektorn
Här en sådan bild tagen med kamerans makroläge och reflektor
Flugan var en sån där lite större sak och sedan har jag beskurit ner bilden en liten bit men den fungerade att skriva ut på a4 utan att se några försämringar och då på hp premium foto papper .och jag har som du 5 mpixel
mvh/bjorsa

Man kan ju oxå plocka lite delar från tex en kikare och göra en enkel toarullelins :-) http://foto.ifokus.se/Forum/Read.aspx?ThreadId=810cf22d-efd7-4f23-bc98-c1a43f07b8eb
Fast på din kamera kommer ju inte linsen ut eller gör den det? Men de går ju alltid att tejpa fast något som man kan fästa de hela med i alla fall för att testa
mvh/bjorsa
Tack så mycket bjorsa för alla tips. Det blev mycket att ta in på en gång men jag har kollat på alla dina länkar. Enligt instruktionsboken finns det ett tillbehör till min kameramodell vidvinkelkonvertern ZCW-200 så det ska gå att montera på andra tillbehör. Jag ska forska vidare i detta och tipsa jultomten om det hela
.

#30 Jo de blev lite mkt kanske :-)Men eftersom de skall finnas en 43 mm gänga på den så går de att montera både kopplingsring eller filter eller närbildslinser eller som du säger vidvinkelkonverter och även en telekonverter går ju oxå :-)
För ca 320 kr så har du allt från stepupringar till kopplingsringen sen är de bara att titta på vilken filterdiameter dina gamla objektiv har (brukar stå där filtret skruvas in) och köpa endera stepup eller stepdown ring till den sen är de bara att makrofota :-)
Fast vad du kan göra först är att prova och titta med din kamera igenom ett gammalt objektiv och du skall titta in i fel ände så att säga men de har du nog redan förståt :-)Titta på denna sidan längst ner (kopplingsring) http://www.photax.se/kmrt/nrbld/nrbld.htm
Man kan ju testa först utan att ha kopplingsring men de e knepigt men objektet bör ligga på ett vitt papper och sedan sikta in de med det lösa objektivet därefter sätt kameran emot den och ha max zoom och ett 50 mm där bör objektet ligga ca 3-5 cm ifrån men man får flytta hela paketet framåt eller bakåt för att få skärpan .
mvh/bjorsa
Det är så roligt, intressant och spännande att börja se sig om lite mera, och uppmärksamma alla de (faktiskt) vanliga insekter som finns i vår närhet.
De är ofta mycket vackra, och finns i en mängd varianter, vilket man inte vet om innan man börjar titta.
Bärfisarna är en av mina favoriter. Det finns en hel del arter med lite olika utseenden och många olika vackra färger. Ibland är könen olika, och ofta är de olika färgade beroende på årstid.
Som larver ser de ungefär likadana ut, förutom att de inte kan flyga (har inga vingar) förrän de är vuxna. De olika larvstadierna har också olika färger.
Till exempel så visar din (Bjorsas) första bild en larv av grön bärfis.
Vad gäller kameror, så oj vad det verkar bökigt med alla dessa mellanringar!
Hade själv några sådana för sådär tjugo år sedan
. Det var kul, men jag fick aldrig några riktigt bra bilder. Skärpedjupet var för kort i min smak.
Skärpedjupet är ju också "statiskt" med mellanringar. Man kan varken ändra (snabbt) eller utöka det. Det är vad det är. Men vill man, och är duktig på systemkameror, så ska man förstås. 
Jag vill bara tipsa om dagens underbara digitalkameror, som har kommit med friheten (på många olika plan).
Själv har jag en Nikon i en utgådd variant av coolpix, med en närgräns på ca 2 cm.
Det finns en hel del både bra och billiga digitalkameror som har bra närgräns, exempelvis Canon ixus-varianter. (tror jag de heter) Sedan är det lätt att fota insekter.
Här är ett kollage av några av mina bärfisar fotade i somras. Med en strimlus i mitten.
Den vackra strimlusen har blivit oerhört vanlig här i Mälardalen, och är som mest "utfärgad" i juni - juli. På undersidan är den istället prickig (se bilden).

Amaira fina bärfisar du fotat och visst är dom kul att fota :-)
Vet nu inte riktigt vad du menar med mellanringar för de e ju något man har till systemkameran för att tex makrofota de jag gjort är något annat nämligen skruvat ihop digital kompakt kameran med ett gammalt objektiv fast omvänt å på så sett fått ett ganska bra makro objektiv .
Skall försöka att dokumentera alla bärfisar jag stöter på i sommar för som sagt dom är kul att fota bara dom står still nån sekund i alla fall när man har påskruvat objektiv då de e lite svårt att hitta skärpan och skärpedjupet är ju så kort .
Har du mer bärfis bilder att visa ?
mvh/bjorsa
Nä, det blev ju fel det där med mellanringar (läste slarvigt, sorry
)
Det var snarast att jag ville tipsa om enkelheten med digitalkameror med inbyggd macro. Det är faktiskt en "dröm".
Roligt med någon mer som gillar insekter och bärfisar.
Och som ska "dokumentera" dem med kameran. Jag har samma tankar inför nästa sommar. Började lite smått i höstas - därav bilderna - och de är så vackra och fascinerande små djur.
Jag fotar överlag mycket, och mycket insekter. Ska de synas på fotona behövs macro
.
Främst försöker jag fota alla de vackra blomflugor som finns. De finns i mängd, men vet man inte om det, tar man dem för getingar eller bin. Som den här söta raringen som putsar vingarna på min hand.

Och här är en närbild på ett fjärilsansikte. Skogsnätfjäril för att vara exakt.

En lite mer överskådlig bild på skogsnätfjärilen finns i länken.
I vilken del av Sverige bor du? Jag bor utanför stockholm. Det är ju lite olika vilka djur man finner beroende på var man själv befinner sig.

Oh jösses!
Vilken bild! Kan bara gratulera.
Jag "klipper" också, för att få bilderna större.
Fin fluga! Kanske är det en Dasysyrphus albostriatus. Vet inte. Har du en bild till? Där jag kan se hela bak-kroppen?
De flesta blomflugor har ju ännu inte svenska namn, så man får hålla tillgodo med de latinska. En del är lätta att artbestämma, och andra är oerhört svåra att skilja från varandra.
Bilderna du har tagit med blixt är ju också verkligen urläckra! Vad duktig du är. Jag klarar inte blixten på närbilder, och orkar inte laborera heller. Får hålla mig till sommarljus för att fota.
Den läckra flugan i inlägg 28 är en Stor parasitfluga, Tachina grossa. Den brukar dyka upp här också varje sommar.
Om du tittar nästan längst ner på den här sidan finner du den:
http://www.gardensafari.net/english/remaining_flies.htm
Denna sida gillar jag att kika på för att ibland kunna identifiera småkrypen i min trädgård. Vad gäller blomflugorna har jag den utmärkta boken Danmarks Svirrefluer, där alla blomflugor i Danmark finns avbildade. ibland hjälper det, ibland inte 

Tack för infon,
Hur gör du för att få blomflugelarver lägger du ut något dom gillar att lägga sina ägg i och sedan plockat in materialet för kläckning?
Kläckte förr lite bananflugor som foder men de var länge sedan .
mvh/bjorsa
Jag tänkte fråga bärfisentusiasterna här om någon kan ha en aning om vilken art jag tog en bild på härom året. Jag har ingen bra bok med bilder på skinnbaggar bara en bestämningsnyckel och den är rätt oanvändbar om man inte har insamlade djur att titta på. Någon som har sett en sådan vacker grön innan? Misstänker att det är en nymf föör vingarna ser lite korta ut?
Ja, det är en nymf, och nej jag kan inte säga art. Den ser i alla fall inte ut som en grön bärfis, för den ser lite för "avlång" ut i jämförelse, även om den grönas nymf också kan gå i både svart och grönt i vissa stadier.
Och med min blomflugelarv var jag inte alls så avancerad. 
Många blomflugelarver lever av att äta bladlöss. Trots att de inte har några käkar, har de en munhake som de spetsar bladlössen med, och suger ur dem. Kvar blir bara de tomma skalen - se bilden.

Den här blomflugelarven på min fingerspets såg ut att ha ätit klart och var redo att förpuppa sig - eller vad det heter för flugor.
Så jag tog in den och hade den i glasburk. Mycket riktigt blev den till ett puparium och efter några veckor kom en fullbildad fluga fram.
Jag gjorde så, därför att jag inte hade någon aning om till vilken art just denna blomflugelarv hörde. De ser lite olika ut nämligen, de olika arternas larver.
Jag vet ingen bra litteratur som bestämmer alla bärfisarna, inte heller som visar nymfstadierna. Jag skulle gärna vilja ha…
Böcker om skinnbaggar är jättesvårt att få tag på. Jag hade turen att komma över Bengt- Olof Landins Fältfauna/ insekter del 1- 2:2 från 1967! Den kostade 480kr + frakt. Den har bra bestämningsnycklar till alla svenska arter skinnbaggar dessutom är skalbaggsdelen rätt hyfsad och även för steklar ska den vara en av de bättre. Men den är svår att få tag på och många som är intresserade av insekter lär slänga sig över den när den kommer in på något antikvariat.
Men jag skulle vilja ha en bra illustrerad bok att jämföra med för Landins innehåller bara streckteckningar.
Det ska visst finnas två band om skinnbaggar i serien Danmarks fauna men jag vet inte allls hur de böckerna ser ut, om de är illustrerade eller om det bara är nycklar?
Nymfstadierna har jag aldrig sett beskrivna någonstans och det är synd för de kan vara så olika de vuxna djuren så det blir omöjligt att artbestämma nymfer om man inte har vuxna djur av samma art på samma plats.
Tack Marcus. Jag ska söka efter dansk litteratur. Boken om danmarks svirrefluer som jag har, uppskattar jag mycket.
Annars får man väl vänta på den svenska nationalnyckeln om skinnbaggar och bärfisar. Det tar nog inte mer än 20 år … 
Vet inte om den är påbörjad än. Det är ju inte så svårt att ta reda på
, så nu ska jag iväg och titta på artdatabankens sida
hej så länge.

#47 Bra sida du länkade till där fanns ju lite skinnbaggar
http://www.artportalen.se/bugs/artlistor_galleriarter.asp?parentid=2000933
mvh/bjorsa
Nämen titta, en sådan bra sida jag länkade till, inte visste jag det
Den där hade jag inte hittat, tack!

#51 Jo ett terrarium med lite pöl i var de skall bygga ett bättre åt dom .
Kul bild på paddorna och de e ju bra att dom förökar sig för vi behöver mer groddjur i naturen :-)
mvh/bjorsa

De där två förökade sig på en bilväg. I och för sig bara en byväg här i lilla Norrsundet, men det kommer ju bilar ibland, och inte många (läs bara jag) stannar för paddor. Maken har lärt sig att väja i alla fall. Själv stannar jag bilen och hjälper dem över vägen. Just dessa 2 fick lift de sista 100 metrarna hem till oss. Först fotade jag massor, sen stoppade jag dem i dammen, där de stannade ett drygt dygn, sen knallade hon vidare med sin "ryggsäck".
MVH Elin
Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

Putt!
Så får alla njuta av de underbara fotona igen!
MVH Elin
Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

Man blir ju mållös vilka otroliga bilder ni tagit, snacka om Aliens de blir verkligen häftiga i sådana här närbilder.
Haha, tur att det inte är luktdator!
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....