Vad

Tack Heliotropes, ännu en kunskap rikare 
Men man ska inte blanda ihop dem med fetknopp, alltså?
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

nä, de får man vara själv…
Är det inte gula blommor på den också? Jag har den med. Söt liten växt.

Jo de stämmer, små gula blommor

Visst Gunilla, men jag har inte små gula blommor nånstans
Ja tur är väl det… Men är det alltså samma växt vi talar om, eller är det två olika?

Jo då, de ser ut att vara lika blommor på den jag har.
Då kallar vi in Bjornen. PRatar vi om samma växt, eller är det två olika?
Både och skulle jag tippa på. Fetblad är ju ett släkte som har ca 600 arter tror jag under sig. Fetknopp är en av dem så fetknopp är en fetbladsväxt.
//Pia
Det är inte samma växt ni talar om,de hör till fetbladsväxter båda två och båda trivs på torra ställen.
Fetbladen växer som en "hängblomma" med blommorna på tjälk,blommorna kan vara gula,rosa och serisa……Kan köpas till stenpartier.
Fetknoppen är lågväxande med gula blommor,giftig,förr trampade man på dem med barfota fötter för att få bort fotsvampen..:)
Aha, tack Heliotropes! Det är fetknopp vi har här hemma på berget. Ska komma ihåg det där med fotsvamp. Kan vara bra att veta, ifall man åker på det. Dessvärre så kommer den trista grejen oftast på vintern och då nyttar det väl föga att trampa omkring där…..
Se där det finns en art som heter samma som släktet. ja man lär sig alltid ngt nytt
//Pia
Kallas inte dessa växter för Sedum också?
/Maria
Den har vi också massor av.

På bilden är det sibiriskt fetblad (Sedum hybridus) som blommar under högsommaren med gula blommor och var en vanlig stenpartiväxt i början av 1900-talet. Den finns inte spontant vild i vårt land utan de är trädgårdsflyktingar. Spridning med frön och genom och krypande stjälkar. Större stjälkar bildar gärna rötter om de lossnar från moderplantan.
Gul fetknopp (Sedum acre) också med gula blommor som normalt blommar tidigare. Den finns vild på stenig och klipprik mark. Den är också odlad och de flesta förekomsternna på vanlig mark är som flyktingar från någon trädgård. Spridning med frön och med lossnande växtdelar.
Övriga gulblommande Sedum-arter är bland andra gyllenfetblad (S. aizon) och kamtjatkafetblad (S. kamschaticus). Bägge arterna tidigare vanlig i odling. Särskilt den senare arten förekommer här och där som synes spontant vild men har fått hjälp från början. Spontan spridning bara med frön.

Tack för de svaret. Trägården jag har är sedan 1930 talet och paret som byggde gården var väldigt intreserade av blommor vilket jag sett på gamla foton.