Svensk natur iFokus

Svensk natur

Etikett19-fåglar-vilt
Läst 4372 ggr
tezzie
0

Svalor

Nu har svalorna flyttat in hos mig (nästan iallafall).

De har byggt bo ovanför sovrumsfönstren och jag tycker inte att det är speciellt trevligt, jag kan inte vädra längre utan att de kommer störtandes mot rutorna + att jag har berg av fågelskit hela fönstren :(

Finns det nåt sätt jag kan få dom att flytta på?

*** Kärleken övervinner allt ***

tezzie
0

Antar att detta är det bästa forumet att fråga på…

Bjornen
0

Du har hussvalor som bygger utanför byggnader. Ett sätt är att försöka få dem att bygga någon annanstans. Kanske spika upp hyllor där de kan bygga på, där det är lämpligare.

tezzie
0

Men flyttar de sitt bo dit då istället? Kan jag flytta med det till hyllan? Eller kommer jag att ha dessa hursdjur ännu en sommar? Katten tycker iofs att det är trevligt ;)

Bjornen
0

Det vet man aldrig, men flytten bör ske så att de ser boet från sin första plats. Väderstreck kan ha stor betydelse för dem.

Hawknestgrove
0

Och det bör väl ske ganska snart? JAg skulle inte heller tycka att det var kul att ha dessa fina fåglar bajsande på mitt fönster…..

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

Puma77
0

Nä så kul är det inte att putsa fönsterFundersam

//Pia

tezzie
0

#5 Tack, kul att fler än jag inte uppskattar dom så nära inpå… Jag har en stor och fin ladugård de gärna kan få bo i, men de har valt mitt sovrum :(

#6 Jag är så dålig att putsa fönster så jag lejer en firma att göra det ;)

tezzie
0

#4 Vilka väderstreck då?

Bjornen
0

I ladan bygger bara ladusvalor, medan hussvalorna bygger utanför väggarna. Oftast bygger de bon i söder, väster eller öster. Det jag menade är att vill de ha boet i väster då ska man flytta det så att boet är mot väster. För att ska lyckas bör boet flyttas till samma vägg, men kanske så att inget fönster finns under boet.

Hawknestgrove
0

Förlåt om jag är elak, men om man i detta läge bara river boet, vad händer då? ligger det ägg där redan? OCh om det gör det, bygger de nytt och lägger nya? För några småbarn finns det väl inte där ännu i allafall?

tezzie
0

Du frågar frågan jag inte vågade ställa Gunilla ;)

Bjornen
0

Om man river boet kanske de bygger ett nytt på samma ställe eller på ett nytt ställe. Jag hade själv ett rappat hus (numera brädklätt) och hussvalor började bygga bo mot taket. Men boet ville inte fästa riktigt och det ramlade ner flera gånger. Till slut gav de upp och flyttade. Jag vet inte var de tog vägen, men de förstod att rappningen inte var något bra underlag för bobyggnad.

Hawknestgrove
0

Ja, det är ju ingen vits att riva om de bygger nytt. Men det är klart, river man i tidigt skede och gör om det, då kanske de fattar, att detta är inget bra ställe. Så länge det bara är nylagda ägg, så är man ju inte så elak. Blir ju en massa kack på både fösnter och vägg, antar jag sen när det kommer massa småpippin. Och dem får man ju inte störa.

skogstrolletbarbro
0

Vi har en altan utanför våran ytterdörr, där ett ladusvalpar för något år sedan, hade bestämt sig för att bo. Just ovanför dörren med bara en decimeters utrymme mellan dörren och taket. Det var ju inte den mest perfekta platsen varken för dem eller för oss.

Vi hade dock inte hjärta att riva allt de byggt utan satte upp en pappskiva just nedanför deras bo men ovanför dörren. Som en kompromiss och som test.

De fortsatte att bygga någon dag till men sedan gav de upp och slutade att vara där. Då var det bara att riva allt med gott samvete.

Ett sätt att prova innan de får ägg och ungar? För sedan de kommit så långt är det nog svårare, kan jag tro.

Hawknestgrove
0

Ja, med nylagda ägg, så är man som sagt inte så elak. Men när det piper hjärtskärande och det är fullt med stora gap, då får man hålla sig i skinnet.

tezzie
0

Boet är nu rivet och de har inte kommit tillbaka än (tre dagar sedan) Det fanns varken ungar eller ägg i boet tack och lov :-)

Hawknestgrove
1

Skönt…. Då kan du ha gott samvete. För ser du minsta tillstymmelse nu, så kan du riva det med en gång. Kan tillägga, att de knasiga blåmesarna bor kvar i traktorns verktygslåda. Så Janne har ett väldigt sjå att alltid ställa tillbaka traktorn på samma ställe, när han har använt den….

tezzie
0

Nu har de söta små liven flyttat in på motsatt sida av huset och bygger bon för fullt. Måste vänta in sambon som kommer hem till helgen, då får han ta bort dom med… Nån gång måste ju svalorna tycka att jag är en jobbig hyresvärd och välja ett annat hus :)

Anders 50
0

Jag hade en sädesärla som byggde i en trälåda på min tankvagn ett år. Hon följde med när jag flyttade den. Längsta biten var nog 1,5 km. Till slut lyfte jag ner lådan med boet på marken för jag skulle iväg med maskin på trailer. Var tillbaks efter ett tag och kollade och då var äggen kläckta och ungar i boet.  Allt gick väl.

// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!

skogstrolletbarbro
0

En sommar för något år sedan hade vi sädesärlor som byggde sitt bo på en plåt ovanför kylaren på vår traktorgrävare. Vi upptäckte att fågeln var så olycklig, flög och letade förtvivlat en dag när Erland var och grävde någon kilometer bort. Han var bort hela dagen och när han kom hem satt sädesärlan och väntade på honom.

Så fort det lugnade ner sig flög den mot maskinen och försvann. När vi började leta fann vi boet med ägg i, bara just under motorhuven. Det fick till följd att traktorn fick stå någon vecka och när vi tittade efter hur det hade gått var det fullt med näbbar som sträcktes upp mot oss tittare. Efter någon vecka till så var fågelmamman ute och flög med sina ungar.

Maskinen kunde användas till att gräva med igen, för gästerna hade flyttat. Allt gick bra men hur de kunde överleva i denna varma bostad pratar vi fortfarande om, då och då.

Hawknestgrove
0

Små pippibebisar upptäcktes i verktygslådan i går. I dag fick de åka på liten utflykt. JAnne var tvungen att hämta lite timmer. Förra året så tog antagligen någon katt elelr ekorren de små. Vi får hoppas, de klarar sig  i år. Sen så när de är utflugna, så stänger vi barnkammaren. Lite knöligt att alltid behöva ställa tillbaka Traktorn på samma ställe