Svensk natur iFokus

Svensk natur

Etikett14-vandring-film-reservat-resor
Läst 1789 ggr
bubbelbubbel
0

store mosse

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

kan ju visa er lite bilder från store mosse nationalpark, la upp dom på fotosidan för ett tag sen, men dom passar nog in bättre här.

några bilder är på det brandhärjade området, och några på andra sidan vägen…

(är naturresarvat rätt grupp ?)

bubbelbubbel
0
bubbelbubbel
0
bubbelbubbel
0
bubbelbubbel
0
Faxlin
0

Jag tycker i alla fall att det är rätt kategori, men vi får höra vad värden säger.
Fina bilder du fått därifrån.
Var det länge sedan du var där? Kan du berätta något mer om varför det blev en nationalpark just där.
Nyfikenhet är ju mitt andra namn (som du vet).
Mvh Åsa

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

bubbelbubbel
0

det var inte så värst längesen, ett par veckor sedan kanske ? det var strax efter branden och, det måste varit…hm, låt mig tänka, i början på juli brann det ? jag måste varit där nångång strax efter det. det ligger ju inte långt ifrån chaparall, du skulle åkt dit ;)

för att citera hemsidan jag hittade; "Store Mosse är Sveriges största myrområde söder om Lappland. Det avsattes 1982 till nationalpark och omfattar 7 740 hektar." så därför blev det en nationalpark just där, lite kul är det allt. och vackert..

RolfH
0

Fina bilder. Jag tycker att det är rött kategori. Nationalpark, naturreservat och skyddat naturområde.

//RolfH

Faxlin
0

#6: Ja det låter som om det vore värt ett besök. Får planera det nästa år när vi åker ner till chappis igen.

Audiatur et altera pars

CarlS
0

#0 Jättefina bilder bubbelbubbel!

Jodå, det är rätt kategori. Välkommen med nya bilder!

//CarlS

bubbelbubbel
0

tack tack :)

ja åsa, det tycker jag verkligen att du ska göra. det är helt klart värt ett besök, mysigt att bara strosa runt. finns långa vandringsleder och sånt. fikaplatser, fågeltorn, det är massa fåglar där.

Faxlin
0

Ohh, då bara måste jag dit. Vore härligt att få klättra upp med kikaren och kolla in fåglarna.

Audiatur et altera pars

bubbelbubbel
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

det fågeltornet jag var i när jag tog den bilden över mossen fanns det som ett liten informationshörna, med dom olika fåglarna och sånt. högre än såhär vågade jag inte klättra…

Faxlin
0

Mysigt, måste upplevas känner jag. Nu gäller det bara att jag ska komma ihåg detta om ett år när vi åker på semester igen. ;-)

Audiatur et altera pars

bubbelbubbel
0

jag ska påminna dig ! om inte annat så åker du ju förbi där när du ska till värnamo, går ju inte missa ! haha, du har ju mossen på var sida av vägen. plus lite skyltar ;P

Faxlin
0

Japp, du får hjälpa mig ;-)

Audiatur et altera pars

bubbelbubbel
0

det ska jag med nöje göra :)

Madde
0

Kul och se lite kort som du har tagit. =)

Stora mossen har man besökt ett antal gånger när jag bodde i gnosjö. Vet inte om jag har några kort därifrån. Annars får jag ta lite kort där nästa gång vi åker ner till min pojkväns mamma som bara bor några mil ifrån. =))

Medarbetare på Iller.ifokus och Sajtvärd på vin.ifokus.

bubbelbubbel
0

nämen oj, har du bott i gnosjö ?! så roligt. :)
vart bor din svärmor då ?