Svensk natur iFokus

Svensk natur

Etikett19-fåglar-vilt
Läst 1841 ggr
aase-andersson
0

Ägg

När vi fraktade hem fasan hönorna så värpte de 4 ägg, de låg i kylskåpet från lör till mån när grannen berättade att de kan ligga upp till en vecka och man kan lägga dom i en äggkläckningsmaskin..

Sagt och gjort åkte jag till en annan granne som föder upp kejsarankor, mini strutsar, kalkoner..

Fick låna maskinen och fick med mig 4 kejsarankor ägg också. så nu står de på köksbänken i en liten maskin som låter och är varm. Kanske kläcks det om 3 veckor några små duniga ungar. Får flera ankägg idag. En kompis som ska ha ankorna kommer att ta hand om alla fågelungarna under sommaren och vintern, vi har inte platsen. Och vi åker till thailand 17juli-2aug. Men det här är spännande.

Sambon är lite orolig att jag ska försöka bygga volonjärer på marken till olika fåglar..Han kanske har rätt att vara orolig……..Kyss han känner mig ibland bättre än jag själv gör..

Bleenda
0

Vad spännande. Jag har  aldrig kläckt i maskin, men har haft höns som ruvat fram små kycklingar. Dom är så söta. Hade Orpington och dom är suveräna på att vara mammor. Dom ruvade fram 2 kullar om året. Lycka till och hoppas det blir något. Äggen ska vändas en gång per dygn, men det vet du nog. Och många maskiner sköter det själv.

Puma77
0

Åh vad spännande.

//Pia

Hawknestgrove
0

Ja liksom på andra sidor här på fokus, så vill vi följa bebbar…..

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

skogstrolletbarbro
0

Jag har haft fågeluppfödning i några år på 90 talet. Så jag har kläckt fram både kalkoner, gäss, ankor, gräsänder, fasaner, rödhöns, rapphöns, och vaktlar. Äggen bör vändas minst 2 ggr per dag om inte maskinen gör det själv.

Till och med en skatunge kläckte jag fram en gång. På prov. Det ska jag säga er att det var något av det fulaste kryp som jag sett. Utan hår, rosa genomskinligt skinn med blåa blodådror, ben och vingar spretade åt alla håll.  Ögonen var som stora blå bollar under skinnet på var sida av huvudet. Den kunde inte se men den kunde gapa. Det gapet var lika stort som resten av huvudet. Den dog för vi kunde inte mata krypet.

Det är mycket roligt att följa med i äggens utveckling, man kan lysa på dem med en speciell ägglampa efter några dagar för att kunna ta bort de sterila äggen.

Man ska ha en viss fuktighet i kläckaren, beroende på vilken fågelras som man kläcker fram. Håll koll på ruvningstiden - den är olika för olika raser.  De sista dygnen ska det vara lite högre luftfuktighet i kläckaren och äggen får inte vändas då.

# 1. Orpington är bra för där är ruvningslusten inte bortavlad. En vanlig höna är suverän att ruva fram olika kycklingar.

Hawknestgrove
0

Ja, nu ser vi fram mot rapporter och bilder på bebbar!

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

heliotropes
0

Det låter jättespännande..säger som Gunilla….rapport och bilder får vi väl se sen!?

#4 Haha! Ja! inte är dom vackra som barn,dessa skatungar.:)

Eva // medarbetare på Perser

aase-andersson
0

Jag frågade om vändning men hon sa att det gick av sig själv jag hoppas det. Ska kolla med henne i kväll när jag slutat och ska hämta flera..

klart jag ska ta bilder…lika roligt för mig..