Svensk natur iFokus

Svensk natur

Etikett: 07-faunan-alla-våra-djur
Läst 7133 ggr
gulzebra
5

Vad är det här för larv?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Syrran grävde lite i trädgården och hittade den här larven mitt bland all jord… Vad är det/vad ska den bli?

"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram

gulzebra
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

En bild till på den där larviga larven ^^

"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram

Hawknestgrove
0

HAha en var larvig. Hur stor är den? Då är det nog ännu lättare för de som är duktiga här kanske tala om, vad det är.

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

gulzebra
0

Håhå ingen aning… Mitt ögonmått är skitkasst. Men en sisådär 5 cm lång kanske? Fet liten sak också…

Elaka familjemedlemmar med nyfiken hund fick efter en viss övertalning om avlivning även reda på att insidan var gul, om det är till nån hjälp… >.>

Hawknestgrove
0

Ligustersvärmare?

karins
0

Ligustersvärmare är ju grön..

skogstrolletbarbro
0

Jag tror att det är en larv av en "vanlig träfjäril". Cossus cossus på latin. Den är allmän i hela landet, särskilt i närheten av popplar oc säljar. Allmän i juni-juli. Larven, träddödaren, blir upp till 1 dm lång. Gnager långa gånger i äldre popplar och sälgar och luktar starkt av mysk.

Den stannar 2 år i träde,t sedan kryper den ur. Hålet som den kryper igenom kan bli 20mm stort och är oregelbundet i kanterna. De kryper ut för att förpuppa sig i marken.

gulzebra
0

Ser inte ut som en sån… Den här var mer prickig, och inte mörkare på ryggen utan ganska enfärgad förutom prickarna och huvudet (utom möjligtvis på magen, minns inte magfärgen).

Den grävdes alltså upp ur jorden, närmsta trädet är väl en sisådär 10-20 meter bort eller så.

Hawknestgrove
0

Jaha, fler bud? Vill gäran veta.

Trollhassel
0

Cossus cossus eller Vanlig träfjäril får larver med en lite rödaktig färg (lite varierande beroende på deras levnadsmiljö) Jag skulle tro att larven är en blivande träfjäril men vilken art den tillhör kan vara lite knepigt att ta reda på. Larver av olika arter kan vara väldigt lika varandra och det är svårt att artbestämma utifrån en bild. Jag hoppas att du hitta någon som är kunnig och kan hjälpa dig! Det är alltid lika spännande.

Med Vänliga hälsningar

Myra Dessjack Medarbetare på Reptiler

Anders 50
0

Kan vara en Nattfly-larv. 4-6 cm.

// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!