Svensk natur iFokus

Svensk natur

Etikett: 24-svenska-vilda-djur
Läst 3495 ggr
soren-b
0

Björn igen

http://www.op.se/parser.php?level1=157&level2=701&id=915064

Min granne på andra sidan staketet Och hans barn är skärrade nu.

Hawknestgrove
0

Ingen höjdare. Då är det snart dags för björnstek för någon, kan jag tro? För nu måste det väl till skyddsjakt  om det är så illa.

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

Bleenda
0

På ett ställe i bergslagen har dom en björn som har sabbat en del bikupor. Så nu har dom fått stängsel omkring dessa.

aase-andersson
0

mmmmm rov djur som kommer för nära.

Hawknestgrove
0

JA, björnen är ju ganksa stor i antal, så det är inte bra detta. Varekn för dem elelr för folk…

aase-andersson
0

Nej de ska vara naturligt skygga, det ska alla rovdjur vara, men det är väl helt enkelt så att vi bor i deras skog och vi bor längre och längre in. de har vant sig vid oss..

de ska vara inne i de djupa skogarna.. förstår deras rädslor helt och hållet. så som vi känner med vargen här.

soren-b
0

Här finns ju milsvidda skogar och byarna har samma storlek som dom haft i många år. För ca 20 år sedan så var det sensation om någon såg en björn men nu är de snart lika vanligt som man ser älg. Antalet björnar har ökat och deras revir blir mindre så dom trängs ut till bebyggelse och skapar panik.  Vad barnen uppfattade som den jagade dom var nog en skenattack för att skrämma bort dom, ett naturligt betende.

Han är inte farlig bara man….

Bleenda
0

Det otäcka är ju när man råkar utlösa ett anfall oprovocerat. man kan ju komma gåendes i skogen och råka på en nyslagen älg och inte hinna undan i tid.

I en by utanför strömsund var det 7 björnar på 5 bybor. och ingen skyddsjakt pga att dom hade fyllt kvoten flera mil därifrån. men det här är många år sedan. Men barnen fick inte gå ut, för björnarna var utanför husen.Glad

soren-b
0

Jo visst är de otäkt men jag tror inte att vi behöver vara rädda, de är sällan dom fullföljer en attack men de finns ju "tokiga" björnar med.

De är lika här, barnen får hålla sig kring husen tills nalle har gått till skogs.

Hawknestgrove
0

Ja lika bra det. men inget negativt som inte har något positivt. Tänk när de ungarna kan berätta för sina ungar om hur de blev jagade av björn, när de var små!

Nore
0

Vilket tebäre, dessa djur så nära folk, obs o de är rovdjur? Eller är det teddy björnen fredriksson?

Nore
0

Har en stilla fundering om vad man får skriva o inte skriva när det gjäller våra rovdjur, är det så att det är vissa av dessa djur som inte ingår i den katogorin rovdjur, eller är det så att vissa är belagda med munkavel i denna fråga, vad jag menar med vissa är jag skälv så ingen annan behöver ta illa upp.    Det vore bra för mig jägare som inte lärt mig efter 35år vad som är rovdjur är, om jag kunde få en förklaring.

MVH Nore

aase-andersson
0

Var ju upp till Tullgarns jaktmässa under helgen och där testade vi tysken på björn… vilket arbete han gjorde blev enormt imponerad. köpte filmen och boken SVENSK BJÖRNJAKT nr 1 av Rasmus Boström och Jonas Lännbjers boken var så bra att jag inte kunde sluta läsa den mycket fakta om hur björnen lever och varför den äter vissa myror och andra inte. fina bilder på iden och björnar.'

jaktfilmen är lika bra den. ska upp till junsele och björntesta tysken ryssövaren och karelar tiken. karelar hanen blev godkänd i fjol. Sambon har gått en eftersöks kurs för björn och då behövs godkända hundar för att spåra björn. Polisen ringer nu in från norra värmland om det händer björn olyckor. Vanliga eftersök sker också men det är speciellt med björn. hunden får inte jobba så den kommer med björnen till husse utan den ska hållas still eller uppsikt så föraren kan skjuta för en skadad björn är hundra ggr värre..

# 11 mm. men det kanske går..den är ju under licens jakt och är lovlig att skjuta under säsong. förstår vad du menar…

Nore
0

#12. Intresant det där med eftersökshundar på björn hur de jobbar, har en bekant uppe i blyberg o han talar om att det är mycke svårt o göra eftersök på björn, eftersom björnen som är skadad i regel går till anfall när kontakten blir för närgående, de har fått flera hundar slagna o det har varit vana hundar o förare, förarna har klarat sig på grund utav de varit flera skyttar som gått.           Vi har framåt i tiden mer besväliga eftersök, o det är vildsvinen, o det kommer bli mycke skador på både hundar o skyttar, för många jägaforum tar detta problem med en klackspark än, en gris som går undan vid skott-tillfället bryr sig inte om det är jägare eller skogflanör som kommer, de gör sitt rejc o det lär märkas, om du förstår min inställning i frågan.

O en sak till lycka till med era hundar, ni behövs på ställen framöver.

Hawknestgrove
0

Nore, som jag skrivit i enannana tråd, så är björn och räv en gråzon. JAg har förut förklarat, att björn kan man äta, därav har jag inte brytt mig om att förbjuda björninlägg. Måste jag precicera mig? Alltså, om det ska vara så, så är alla inlägg som handlar om Gråben och gaupa inte tillåtna.

aase-andersson
0

Ja det är svårt kräver att hunden jobbar självständigt och inte drar med sig björnen till skytten. Sen i utbildningen är det mycket skytte snabb skytte och precition. skyttet var det flera som inte klarade och då kunde de inte åka och testa hunden i björnhägn. Och de ska aldrig vara ensamma utan 2 eller flera på eftersöket. För en skadad björn är ……

Nore
0

#14. Jag förstår en räv som tar ett kidd o en björn som tar en älg är inte ett rovdjur, man lär sig alltid något nytt Gunilla

Annette
0

#14. Fast man kan väl äta alla djur, om viljan finns.

aase-andersson
0

ja …jag hittade recept på grävling, trana, svan, kråka, skata, räv.. men vissa av dom bör man ju trikintesta eftersom de är köttätare..och asätare..

ska bjuda på björktrast och nötskrika till hösten…..

Bleenda
0

Jag måste nog hålla med Nore lite. Vi har ju " De 5 stora " Och det är Varg, björn, järv, lo och örn. Rätta mej om jag har fel.

Lite tråkigt att det inte går att disskutera alla våra vackra spännande rovdjur. De tar ju upp en hel del av vår vardag. Ialla fall för oss som bor lite utanför stan och ofta har våra företag där. (jordbruk och annan djurhållning)

aase-andersson
0

#19 behövs inte rätta där inte.. räcker att slå upp jakt tabellen eller skolböckerna eller jägarböckerna..

Vi har ju små rovdjur också.. Tamkatten, mink vessla, räv och grävling och örnen går under rovfåglar som är många i arterna.

Ja både vardag och hobby. det blir 24 timmar det..för även natten måste man veta att det är lugnt.

Vi har inte haft björn här förrut men nu är den sedd av en postkörare bara 800 meter härifrån, men det är väl tyvärr en vandringsbjörn så den stannar tyvärr inte.

Sen har det siktas vildsvin och det har heller aldrig funnits..

Bleenda
0

Grabben hittade vildsvins spår ett par hundra meter härifrån i går. Från en ensam. Får se hur det artar sej. Kan vara som din björn. Har vägarna förbi, så att säga. Verkar vara en fjoling.

Puma77
0

Har ni sett vildsvin nu så kommer det säkert inte dröja länge inan det börjar etablera sig. Här finns det massor. Strax utanför staden nu för några veckor sedan var det en som såg en sugga med ett tiotal kultingar trippa över vägen tidigt en morgon. Sen har det även setts i bostadsområdena ui utkanten av staden.

Däremt så tror jag det dröjer innan björn trippar ner här. Dock var det en som vandrade i skogarna för några år sedan. han var lite vilsen men honom fick de tag i, han skulle inte ha varit helt ok heller.

//Pia

Martin
0

De 5 stora brukar väl räknas som björn, varg, lo, järv och människa (i Sverige)?

mvh Martin

Bleenda
0

#23Skrattande Skillnaden är bara att vi inte räknas som utrotnings hotadeGlad

heliotropes
0

#24 Säg inte det!!!…..FundersamFlört

Eva // medarbetare på Perser

Hawknestgrove
0

Äta räv, näpp icke….Då äter jag nog hellre gräs.

aase-andersson
0

Nä räv kan inte vara gott…

men någon hungersnöd har vi ju inte här annars hade de nog slunkit ner…

Boken Vildmarksmenyer är jättekul att läsa i och ovanliga saker att laga till…

Hawknestgrove
0

Huuu AAse jag betackar mig nog… ÄVen om jag är förtjust i ostron. Janne kallar det för snorklösor….

Bleenda
0

Jag har ett recept på skalbaggs soppa. Men man ska nog inte ha så bråttom när man ska laga till den. Man ska plocka bort skalen på baggarna innan till lagningen.

heliotropes
0

Bläääää!! Fot i munnnen…

Eva // medarbetare på Perser

soren-b
0

Vad är de för fel på falukorv???

Bleenda
0

Hmmm, det som inte dödar, det härdar.Oskyldig

soren-b
0

Ja, falukorv…Skrattande

Faxlin
0

Jag håller på falukorven jag. Låter klart trevligast. ;-)

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

Hawknestgrove
0

Ja, jag vill inte äta skalbaggssoppa… Just det, har ett urklipp i min låda på just såna där äckliga rätter… Kommer i morgon….

aase-andersson
0

Men lite udda mat är intressant och roligt. I boken fanns det recept på ekorrspaj… jag såg bara den ludna svansen framför mig sticka upp ur pajen.

Men svärfar sa att ekorre var uppskattad mat förr och att han minns det smakade gott.

Faxlin
0

Stackars lilla ekorre att bli paj. Sedan kan jag inte tänka migatt det är mycket at på en liten ekorre liksom. Så vad står det i receptet?
Paj 4-6 personer
Tag 10 ekorrar, flå dem, rensa dem.

Hualigen. Ekorrn satt i granen och skulle skala kottar. Och en sdan liten gynnare som sitter i granen och skalar tallkottar, tycker jag man ska låta vara. Det är ett skickligt djur :-)

Audiatur et altera pars

Hawknestgrove
0

Haha Då kommer mitt äckliga recept!

Gräshoppssoppa

• 4 l gräshoppor
  • 2 lökar, grovhackade
  • 1hackad vitlöksklyfta
  • 1 selleristjälk
  • 2 morötter
  • 1/2 tsk muskotblomma
  • salt och peppar
  • 3 dl vispgrädde.

Gör så här:

• Lägg alla ingridienserna utom vispgrädden i en stor gryta och fyll på med vatten. Koka upp, dra ner värmen och koka i 3 timmar.
  • Kör i matberedare i omgångar. Sila soppan och häll tillbaka i grytan.
  • Häll i vispgrädden och se till att soppan inte kokar igen.

Servera med djurkex.

Gott va?

HAr finfina redept mer, må ni tro… Kommer sen!…

Hawknestgrove
0

Apropå ekorre, så gjorde jag dagens goda gärning i dag. Körde ut till min styvson(NEj, jag matade INTE hundf*n). När man svänger in på vägen till där han bor, är det en väldigt tvär vänstersväng, så man får passa sig, för bilen kan få sladd i gruset, tom om man har för bråttom. Så vis av skadfan, så körde jag väldit sakta, ca 20 km. Då hoppar det ut en liten vela till ekorrbarn i vägen. Vimsar hit och dit så jag får tvärnita. Till slut så hittar han tillbaka till diket och granen. Stackare liten… HAde det varit postis elelr sopbilen, hade den lille inte klarat sig. sÅNT VÄRMER I HJÄRTAT……

Anders 50
0

Varför springer ekorrar över nästan hela vägen och tvärvänder tillbaks ?….ber ju nästan om att bli överkörda.

// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!

Hawknestgrove
0

ja vimspellar… Den här var liten… HAn var mycket kortare än en vuxen. Ja ekorrkött ska vara gott. Äte ri alla fall hellre det än min soppa här ovan eller räv.

Faxlin
0

#39: Men visst känns det bra att man klarar av att stanna för dem. En räddad i alla fall.  

#40: Bra fundering. Har faktiskt försökt att fråga dem några gånger när det varit nära att de fastnat under däcket. Men de svarar aldrig.

Audiatur et altera pars

Martin
0

Jag tror att det delvis är att de inte ser bilar som en naturlig fiende, och delvis tror jag det är lite "skenattack".

Om man springer rakt mot någon så viker de oftast av.

mvh Martin

Faxlin
0

#43: Med andra ord lider varenda ekorre av storhetsvansinne :-)
Flytta dig dumma chevabuss för här kommer jag :-)

Audiatur et altera pars

Anders 50
0

#44:  Den taktiken fungerar tydligen inte mot min katt. Han har många ekorrsvansar i trofé samlingen…

Hawknestgrove
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Katten Arne instämmer. Ni som vet hur den här bilden ser ut och inte vill titta igen, Öppna inte filen

Faxlin
0

#46: Urk jag visste inte. Men nu vet jag. Stackars lilla ekorre.

Audiatur et altera pars

Anders 50
0

#46: Måste visa den bilden för min katt Fetis…nu lever han ju mest på sork.

Hawknestgrove
0

JA, tala om för Fetis att sork är läbbigt. Åh, Åsa, du hade inte sett den bilden?

Faxlin
0

Nej jag hade ju inte det. Klart äcklig var den. Men jag är liiite kräsmagad vet du väl. Jag som höll på att smälla av när jag skulle ta vildsvins kött till mina illrar som jag tiggt till mig från jägarna .;-)

Audiatur et altera pars

Hawknestgrove
0

Hum och jag som kallar mig väldigt äcklemagad. Men det gäller lite andra grejer.. Kissobajs, kissobajs hahaha!