Händelse med björn.
Min dotter och hennes fästman var med om en sak som de gärna varit utan, i helgen. De kom körande efter en skogsväg efter att ha varit upp till hans föräldrar, i en by norr om Arjeplog. När de kört några kilometer blev de varse en fjolårsälgkalv som försökte ta sig upp på benen, men som inte kunde. Det var mitt på vägbanan och de undrade vad hade hänt. Framför sig på vägen stod en annan bil, stilla. De körde förbi fjolåringen med tungt hjärta för han hade blod i hela ansiktet och kunde omöjligen ta sig upp på benen. Han var vettskrämd, såg de i ögonen.
De körde fram till bilen framför dem och det behövdes inga frågor. Förklaringen kom direkt. Det äldre paret i den framförvarande bilen hade sett attacken. Det var björnen som hade slagit fjolåringen mitt framför ögonen på dem. När han sedan blev varse de som satt i bilen, lufsade han iväg in i skogen. Säkert stod han i skydd av träden och iakttog vad som hände.
Min dotter och hennes fästman körde därifrån men den andra bilen stannade för de skulle se om inte björnen skulle återvända. Älgkalven levde då, men hur länge till????
Här är en artikel - samt video från tillfället.
Skall väl kanske varnas för "känsliga" bilder, men egentligen inget konstigt. Den enes död, den andras bröd. Men - man undrar lite om det är en ungbjörn som inte är så erfaren eller om det är normalt att björn inte dödar sitt bytesdjur innan den börjar äta. De flesta stora rovdjur dödar ju sitt byte först, som jag förstått det. Händer säkert undantag, men på de filmer jag sett det göras samt de få fånger jag sett rovdjur ta ett byte i verkligheten så har det i alla fall gjorts.
En anledning till att det här är otäckt tror jag är främst storleken på djuren. Det blir så påtagligt - och björnen är dessutom farlig.
I princip är det hela inte värre än att en katt släpar hem en halvdöd kaninpalt och lägger den på verandan, eller att den först leker med en mus / råtta ett antal minuter innan den dödar den.
Eller att en huggorm utdelar ett hugg och skickar in lite gift i bytet, bytet springer iväg och dör en kvävningsdöd för att sedan bli uppäten när ormen slingrat sig fram till den igen.
mvh Martin

En intressant video. Dock måste jag säga att det inte riktigt såg ut att stämma det de sa att björnen inte brydde sig om dem. Det såg i mina ögon ut som om björnen hade full koll på de som var där för att veta om den behövde dra till skogs eller inte.
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

Jovist var björnen medveten om fotografen, det syntes på han, han höll koll om han skulle få konkurans om godbiten han lyckas fälla, sen att det ser makabert ut det tycker jag som jägare också, för jag skulle inte vilja utsätta en älg som i detta fall för den plågan som den fick utstå.
#1. Vist fins det andra djur som gör lika dant som björnen, men det skall inte komma fram för det är helt plösligt legalt eftersom de är vilda djur, naturen är mycke grym o det är väl tur att det inte fins en instans som försöker förhindra detta, för det fins redan så många instanser som är fulkommligt okomputenta när det gäller djur o dess levene. ( Vågar inte skriva vilka jag menar, för då hänger skrivförbudet i luften igen) Stämmer inte det medarbetare#2.
Hoppas de ringde polisen så att någon jägare kunde rycka ut och avliva älgen om den var svårt skadad. Inte hade jag eller någon vi känner bara lämnat platsen och lämnat älgen till en sådan död.
#2 instämmer med dig om att alla rovdjur äter på detta sättet och speciellt vårat tam djur katten.

Ber trådskaparen och er andra om ursäkt. Men jag måste bara få ställa en off-topic fråga här.
#3: Vad menar du med:
citerar från #3: ( Vågar inte skriva vilka jag menar, för då hänger skrivförbudet i luften igen) Stämmer inte det medarbetare#2.
Förklaring på varför du hänvisar till mig eller frågar mig om medarbetar ärenden. Jag avsade mitt medarbetarskap för länge sedan. Så har du funderingar på den fronten får du vända dig till andra som kan hjälpa dig med svaret på detta.
Audiatur et altera pars
Jag får be om ursäkt om mitt inlägg provocerar så mycket att det blir osämja härinne. Det vill jag absolut inte.
Jag tyckte bara att händelsen var så unik att jag ville dela med mig av den till alla här inne, som är intresserad av djur och natur, liksom jag.
Inte heller visste jag om att händelsen hade blivit filmad, strax efteråt.
# 4. Alla som såg händelsen visste att ingen jägare skulle ha hunnit dit och avliva älgen innan björnen kom tillbaka. Det är miltals mellan husen i den här delen av världen. Högst troligt fanns polisen, minst 20 mil från Arjeplog, som den brukar vara under helger, när det inte är något speciellt arrangemang på tätorten. Samt vilken jägare vill komma och börja skjuta bytet när björnen tittar på?
JAG BER ALLA INTRESSERADE ATT TÄNKA PÅ SKRIVREGLERNA!
Den här björnen kanske hade dödat det snabbare om den inte blivit störd. Jag kanske har fel. Jag kom tyvärr inte in och kunde kolla filmen.
Men en sak vet jag i alla fall. Och det är att alla rovdjur är grymma i sin jakt. Vargen tex skadar gärna djuret och sedan väntar ut det tills det är helt utmattat. Sen är det bara att hugga in. Medans det lever. Och då gäller det inte bara gamla svaga djur. På Grimsö sa dom att även oxar i sina bästa år åker med. Men rovdjuren måste även dom ha mat. Dom har ungar nu också.
Men läskigt är det. Tur att man inte var ute på en lång promenad och kommer förbi. Då kan det nog bli lite farligt.
Min dotter har just flyttat till en annan lägenhet och var så glad att hon kommit närmare skogen så att hon kunde vara ute och springa där.
Nu vågar hon knappast fara ensam, när hon var med om det där.
Tilläggas bör att en kusin till mig såg en björnhona med ungar mitt inne tätorten Arjeplog. Bredvid kyrkogården. Så de har lite björnfrossa därinne nu.
Instämmer med # 1 inlägg, och den här björnen lär nog sköta sitt "jobb" bättre när den blir äldre. Man känner sig rätt maktlös när man ser sånt här och inte kan ingripa. Men som sagts ovan…de behöver ju mat de också och då går det till på liknande sätt.
// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!
Vist fins det andra djur som gör lika dant som björnen, men det skall inte komma fram för det är helt plösligt legalt eftersom de är vilda djur,
Vet inte om jag gör dig besviken nu. Men det är fullt legalt för björnar (och andra djur) att döda och äta älgar.
Det jag ville med min poäng var att döden är inte alltid vacker. Och ju större djur som slåss/dödar, ju värre tycker vi att det är.
Jag har sett två björnar slåss på riktigt (i djurpark). Fruktansvärda vrål och det small rejält när de rök ihop. Likaså när bisonoxar stångar ihop. Men när två katter, som är avsevärt mycket mindre slåss, så är det mest gulligt och fascinernade. Det var det jag menade (jag tycker så också) - att ju större djur som slåss, ju värre uppfattas det. Fast det är helt naturligt och inget konstigt.
mvh Martin
#6 Det är klart att du skulle dela med dig av händelsen. Jag råkade ha läst om den i expressen och trots kontroversiell film så ville jag dela med mig av den.
Alla här inne har ett egenansvar för vad de skriver och att de håller god ton och inte gör personliga påhopp. Alla är vi levande individer och har olika tankar - inte bara om rovdjur utan om allt. Det är fullt naturligt. Och man måste kunna diskutera även med olika uppfattningar om saker och ting.
Och skulle det spåra ur och bli personangrepp, så är det bara de som gör det som är ansvariga - inte du. Du kan inte ta ansvar för vad andra skriver :o)
mvh Martin
#3 "Vist fins det andra djur som gör lika dant som björnen, men det skall inte komma fram för det är helt plösligt legalt eftersom de är vilda djur, naturen är mycke grym o det är väl tur att det inte fins en instans som försöker förhindra detta, för det fins redan så många instanser som är fulkommligt okomputenta när det gäller djur o dess levene. ( Vågar inte skriva vilka jag menar, för då hänger skrivförbudet i luften igen) Stämmer inte det medarbetare#2."
Men vad skönt att vi har så kompetenta medlemmar här då som alltid kan sätta sig själva högre och döma alla andra som ständigt har fel
Kan man aldrig diskutera vilda djur (rovdjur) utan fåniga insinuationer här?
Tack, Marny!
Jag blev jätteglad när du kom med inlägget om filmen. Det gjorde att min berättelse kom i en helt ny dager, ett bevis på att det jag skrev om, verkligen hade ägt rum.
Till och med för mig själv, för jag har ju också fått händelsen berättad för mig. Nu har personerna som var där också fått se "vad som hände sen" och de tackar så mycket för upplysningen.
#0 Det måste ha varit en upplevelse i sig att fått se björn även om det var lite läbbigt med den slagna och skadade älgen. Tror dina bekanta gjorde det bästa genom att snabbt åka därifrån och lämna dem bakom sig. Älgen hade säkerligen dött tidigare om björnen blivit lämnad ifred.
Sen världen är grym och när ska man blanda sig i? Man kan sitta och titta på naturprogram och se hur lejon och krokodiler m.fl attackerar sina byten med en grymhet ibland. Hur gärna fnaturfotograferna än vill gripa in ibland och hjälpa ett skadat djur så får de inte göra det. Naturen ska sköta det själv. Sen an man ju ingripa när man själv varit den utlösande faktorn i det hele eller i andra sammanhang givetvis. Ex vid påkörning m.m.
Tack så mycket för din berättelse.
//Pia

Kunde inte heller se filmen, men jag blev förvånad att det står att björnen åt av älgen när den levde? Tror inte att det är så vanligt. Björnen kanske blev stressad av bilarna och tyckte att den måste skynda sig att äta medan bytet var kvar!
Ser även att en del skriver att djur är grymma! Jag anser inte att det finns några grymma djur. Det är bara deras överlevnadsinstinkt och de har inga baktankar på något sätt. Människor däremot är grymma!
Ja, visst var filmen otäck, jag hållermed om det.
Men, som Cuyo och jag talde om, tänk hur hemska vi är mot mördarsniglar? Ingen skall komma och säga till mig, att de itne känner, när vi klipper av dem, eldar upp dem, kokar ihjäl dem eller fryser ihjäl dem. Vi skulle aldrig tänka oss, att göra så med en liten randig vanlig trädgårdssnigel. Håller med bjarvamor om att djur ine är grymma. De bara ÄR som de är. Men håller med om, att det är lite knepigt, att den börjar äta trots att bytet fortfarande lever.
Vidare manar jag alla till ett trevligt sätt emot varandra här inne.
MArcus, varför tror du, att jag bannlyst rovdjursdiskkussioner här inne? För just det, att de sällan kan hålla sig inom vettiga former. Jag har utlyst björn, helt personligt, till ett djur som kommer i gråzonen, då jag på sätt och vis anser det vara ett djur som man äter. Rävar klassar jag(förlåt) som skadejur och det kommer sällan några hätska duskussioner. Dessutom, så tycker jag det kan vara intressant att läsa lite om exempelvis tigar och lejon, om det kommer något.
Men polkagriskarameller, det får vi INTE diskutera här inne!
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....
Men Gunilla de e så gott. Förlåt OT
//Pia
tigrar och lejon.. svensk natur var det väl
Rovdjur är som de är, håller jag med om. Är det någon härinne som kan ge något råd om hur man ska göra om man möter någon björn när man är ute i skogen.
Vad jag vet så när björnen tar renar så blir de så retade av skällan att de ofta tar skällrenen först. Sedan gräver de ner skällan så att den ska tystna.
Jag har ett anfallslarm som låter om sig så otroligt när det blir aktiverat. Jag har faktiskt haft det i fickan på mina motionsrundor, men jag vet inte om jag vågar använda det även om jag möter en björn. Finns det någon annat sätt? Jag bara frågar?

#6: Ingen osämja här inte ;-)
Ibland låter det kanske vassare än vad det är :-)
Audiatur et altera pars
#19: Tror inte du behöver va så rädd.
Men hjälpte inte skällan på renen så händer väl samma sak med larmet….
OBS ! Jag skämtar….kunde bara inte låta bli…. 
#19 I Alaska har de flesta som är ute i naturen "björnbällror", dvs liten klocka som plingar när man går. Mina föräldrar var där för ett par år sedan och det fungerade bra, i alla fall kom de inte för nära någon björn - även om de såg många.
De råd jag sett/läst är att man skall göra väsen av sig, så att Björnen upptäcker en. Enligt samma råd så märker man sällan ens björnen då den oftast går iväg innan vi ens ser den.
Även att gå tillbaka samma väg man kom, brukar rekommenderas, och det är väl för att har man hitills inte varit mellan björnmamma och ungar så lär man inte komma det om man går samma väg tillbaka igen.
Dock vet jag inte. Hittar inte trådarna nu och kommer inte ihåg vad han bytt namn till, men fd Abraur har ju skrivit om några av sina björnmöten och han har ju lyckats med dem så han har kanske något att bidra med.
mvh Martin

#19: Lägg dig ner och spela död. Faktiskt det bästa sättet. Se till att lägga dig på mage och skydda ansikte och huvud så gott du kan.
Audiatur et altera pars

#19. Har hört att björne är blyg, så ta på dej något läcker då blir han blyg o springer hem till skogen igen

HIHIHI jag skulle vilja se den som lägger sig ner o spelar död vid björnkontakt, sådana nerver skulle inte jag ha iallafall. Jag vet mej aldrig hört att någon som gjort detta, där uppe dalarna har de dessutom sakt att vi skall vara mycke opservanta på deras rörelser o inte släppa blicken från dem utan försöka lokalisera var den tar vägen.
Om killen som blev anfallen i dalarna i våras lagt sej ner och spelat död, hade han varit död nu.

Vet att det fungerar på grizzlybjörn och svartbjörn i alla fall. Många har blivit räddade till livet genom att spela död. Men vad vet jag, våra brunbjörnar är kanske helt annorlunda. Men enligt alla experter ska ju grizzlybjörnen, svartbjörnen och isbjörnen vara farligare än våran brunbjörn är i alla fall.
Audiatur et altera pars
Det beror helt på i vilken situation björnmötet sker. Är björnen på fel humör så hjälper det inte vad man gör. Men det är en fördel att göra sig hörd, om man är i björnmarker.
Det här hände på vägen ovanför där jag jagar.
Någon tog bort älgen samma natt.
Samma hände där jag fotade björnen för någon vecka sen.
Någon tog även den älgen.
Jag fattar inte varför man inte bara drar den från vägen så björnen får äta i fred.
Nu blir den här tvungen ta en till.
Och samma med björnen jag fotade.
Man blir så förbannad.
Troligen är det någon som samlar till en olovlig åtel för åretruntjakt.
Hade jag vetat att någon skulle fara med älgen där jag fotade så hade jag själv dragit den från vägen så den fått förbli björnmat.
Jag har inga tyvärr inga råd vid björnmöten. Och inga råd är heller hundra % hållbara.
Björnen har bara gått undan när den fattat att jag är människa.
Och annars går jag undan.
Men vill man absolut inte träffa nalle så är det nog bara skramla sig fram genom naturen. Och vill man vara än mer hundra % så skramlar man sig fram i medvind.
-Anders
Hm… skulle jag få för mig att lägga mig ner och spela död, hade det nog luktat väldigt illa…
Ok, jag vet, Svensk NAtur. Men ibland kan det vara väldigt intressant att väva in lite andra vilda djur och växter också.
Men absolut inget prat om polkagriskarameller.
# 21. Det är det jag är rädd.
Innan jag lade mig ner och spelade död skulle nog alla andra alternativ kännas helt uttömda. En absolut sista utväg! Hellre tror jag att jag skulle försöka prata med den, panikslagen förstås men försöka backa, under ögonkontakt.
# 25. Informativ sida det där. Det är bara det att det inte går att lita till att alla björnmöten följer manus. Naturligtvis är det bra att skaffa sig information, men helst vill jag inte alls träffa björnen när jag ensam i skogen. Där går gränsen och det är synd.
Jag som alltid är den som försvinner in i skogen så fort tillfälle ges. Jag vill upptäcka, vad som är bakom den knölen, vad som döljer sig bakom den tjärnen. Så tyst som möjligt. Vågar jag?
När jag var barn, eller ungdom ville jag smyga tyst, som indianerna. Helst barfota. Sitta utan att bli upptäckt under någon gran, eller upp i någon tall och filosofera och skriva. Gå från tjärn till tjärn och fiska, ensam och bara njuta. Även om vuxenvärlden har format mig till en mer "normal" människa, med ansvar över barnen och familjen, även nu också barnbarnen, så ligger min längtan kvar fortfarande.
Jag har aldrig känt mig rädd i skogen och jag har bestämt mig för att inte ev. möte med björn ska få hindra mig att göra det jag tycker om. Därför for jag och sprang i kväll, men i fickan hängde en burk med en massa småsaker i. För varje steg lät det som om någon skakade en marracas. Jag och hunden såg bara en ren och en hare. Tur det!
#26. Har hört samma skrönor som du, Nore. Som att dra ner byxorna och visa baken mot björnen. Visst, skulle det hjälpa så! Men bara mellan björnen och mej!
HAha, kan björnar rodna?
#34 Tänker aldrig bjuda med dej på smygjakt. Du låter för mycket
Pratade med en person som är bekant med killen som råkade väcka nallen i våras. Han blir nog aldrig riktigt återställd. Tråkigt och tragiskt. men även för björnen som blev väckt.
Just nu, förstår jag det!
Speciellt om man springer längs grusvägen en sen kväll ensam, blir det lite huskigt. Då känns det som om man vill ha en garanti i byxfickan.
Att vara fler känns lite annorlunda. Då blir man lite morskare.
Blev björnväckaren från i våras, så illa skadad?
#37 Han blev riktigt tilltuffsad. Vilka skador vet jag därimot inte.
Skulle jag vara som dej så hängde jag på mej en hel bjällerkrans.