Ekomat bluff?
Ingen rolig läsning direkt! Men väldigt bra att det granskas.
http://www.aftonbladet.se/vss/matovin/story/0,2789,872510,00.html
//Lisbeth
Passar både på politik och här? Hittade ingen övrigt att lägga inlägget under.
Hmmm, låter märkligt! I så fall skulle många konsumenter vara grundlurade inklusive undertecknad.
Man har ju alltid trott att ekologiskt odlad mat innehåller mindre gifter, är bättre för djuren och miljön. Men nu skulle det alltså inte vara på det viset.
Vilka ska vi kräva pengarna tillbaka av?
Staten, matvarubutikerna, bönderna?
Får väl följa turerna om det här Lisbeth! Tack för tråden!
//CarlS
Jag tycker också att det låter märkligt. Visst har jag väl förstått att det finns stora brister. Men jag har ändå tänkt att vi är på väg i rätt riktning. Rom byggdes inte på en dag. Men som det låter här så är allt bluff och båg. Ska bli mycket intressant att följa turerna kring det här!
//Lisbeth

Jag har tidigare varit kravodlare av växthusprodukter gurka å tomater och de som skilde mina gurkor från tex holländska gurkor är ju att dom var odlade i jorden å inte i stenullsmattor med näringslösning och att näringen till min jord kom då från hönsgödsel/ko/häst och att ingen c02 var tillsatt luften .
Sen så använde jag då (slutet 80 början 90)inga kemiska bekämpningsmedel utan bara biologiska dvs jag hade nyttodjur sådana som käkade upp dom som parasiterade och de kan ju även dom som odlar gurkan i stenull använda men dom kan oxå köra med gifter för döda av ohyra och sedan köra med medel mot andra sjukdomar som mot mögel osv men de kan man inte som kravodlare dvs att använda kemiska bekämpningsmedel mot ohyra å sjukdomar sen att de inte blir mer nyttigt i frågan om näring i gurkan/grönsaken är ju inte så konstigt för bägge två odlingsteknikerna strävar ju efter att ge rätt förutsättningar för växten och växten har ju sina genetiska betingelser så de vore ju konstigt om en kravgrönsak skulle ha mer av något näringsämne för då hade ju troligen någon varit å pillat på arvsanlagen eller hur?
Tror aftonbladet bara ville vinkla de hela som vanligt ,obs idag odlar jag bara för husbehov å då använder jag vanliga gödselmedel då jag inte är med i krav sedan 91 pga la ned växthusrörelsen
mvh/bjorsa
I dag fortsätter granskningen med avslöjandet att de ekologiska djuren lider på grund av de hårda reglerna.
Det är inga experter som bestämmer Kravs regler.
http://www.aftonbladet.se/vss/matovin/story/0,2789,873014,00.html
//Lisbeth
Man blir så ledsen. Men inte förvånad. Det behövs uppenbarligen en regering som prioriterar miljöfrågor och som värnar om djurens rätt. Hur kan man vilja att vi ska äta mer ekologisk mat och sedan inte ens se till att det är experter på djur som bestämmer Kravs regler.
Läst idag på konsumkassen:
"Genom att du valde ekologiskt förra året fick 12800 kor, grisar och lamm leva ett naturligare liv.
Detta tackar de för"
Bara det är värt att handla ekologiskt för…..?
//CarlS
# 7 Jag kommer inte att sluta att handla ekologiskt för egen del. Men jag tycker att det är jättebra att det granskas ordentligt så att förändringar kan göras. Kanske kan de här artiklarna göra så att man ser till att det verkligen är experter på djur som bestämmer KRAVS regler.
Jag tycker att det här låter märkligt, inom EU tillåter man ingen veterinärmedicin i första hand utan behandlar med alternativa medel. I Sverige gör vi tvärtom vi tillåter veterinärmedicin, men använder inget i förebyggande syfte.
Varför ska det vara så svårt att kombinera skolmedicin med alternativmedicin. Varför ska djuren behöva lida av t.ex. parasitangrepp om det går att åtgärda.

#5 Du tror väl inte på allt aftonbladet skriver å vinklar dom vill sälja lösnummer å tjäna kulor inget annat .
mvhj/bjorsa
# 9 Nej inte på allt de skriver, naturligtvis inte. Men ingen rök utan eld. Det är klart att de vill tjäna kulor. Jag är inte mycket för journalister, men undersökande journalistik är guld värt. Vissa saker varken kan man eller bör man inte bara avfärda eller bortförklara, anser jag iallafall.
Det finns säkert de som säger ekologiskt vilken skit vad var det jag sa… Men det är att göra det lite väl enkelt för sig. Likaså ögonbindel ekologiskt allt är frid och fröjd. Om allt vore så enkelt… Jag tycker det är bra när saker och ting kommer upp på bordet så att det kan göras något åt det.
mvh Lisbeth