Mera Smarresmaskens!
Mera Smarresmaskens!
Ödletungor på Kexbotten
- 2 dl ödletungor
- 2dl riven ost
- 1 burk röd stenbitsrom
- 3 msk hackad persilja
- tabasco
- Worchestershiresås
- 1 paket salta kex'
- margarin
Gör så här:
- Smörj en bakform och bred ut kexen i den.
- Strö över ost och ödletungor och toppa med persilja. Droppa över lite tabasco och Worcheteershiresås.
- Baka i ugnen i 225 gr i10 minuter.
- Ta ut från ugnen och klicka över rommen.
NJUUUUT!!!!!
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....
Ska de va skräcködletunga eller går det med vilken ödletunga som helst ? Har lättast att få tag på skräcködla……….
// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!
Gott va? Ja hade det varit skräcködla, så hade väl jag varit i farozonen. Då hade du nästan fått full pott på en gång….
ett till!
leguansoppa
- 1leguan
- 1,5l vatten
- 3tärningarkycklingbuljong
- 1 vitlöksklyfta
- 1purjolök, ansad
- 1 tomat grovhackad
- 1skalad lök med treisoppade lagerblad
- 1grön paprika, ansad och skuren i fyra delar
- 1/4 litet kålhuvud
- 1 tks mald spiskummin
- 1 nypa muskot
- salt och peppar
- 60 g vermicelli(minispagetti)
Gör så här:
- Rensa och flå leguanen. Stycka i portionsbitar.
- Koka upp buljongen i en stor gryta. Lägg i vitlöksklyftan, purjolöken, tomaten, löken paprikan och kålen. Koka upp igen, dra ner värmen och sjud i 30 minuter.
- Lägg i leguanköttet och sjud i ytterligare 30 minuter, eller tills kötet är mört.
- Ta grytan från spisen Sila buljongen och kasta grönsakerna. Bena ur leguanen och lägg köttet åt sidan så länge.
- Värma buljongen igen och smaka av med spiskummin, muskot, salt och peppar. Lägg i vermicellerna och sjud i 5 minuter.
- Lägg i leguanköttet och koka upp
- Servera soppan rykande het md majsgröt.
Hm… har en känsla av, att soppan blir godare UTAN leguan…..
Kråkfile med surkål
- 6 kråkbröst
- 1 stor burk surkål
- 6 skivor bacon
- 4 msk hackad lök
Gör så här
- Bryn kråkbrösten i en stekpanna
- Lägg hälften av surkålen i botten på en stekgryta med kråkbrösten ovanpå. Lägg sedan en skiva bacon ovanpå varje kråkbröst och strö över den hackade löken. Lägg till sist resten av surkålen som ett täcke över kråkbrösten och baconet.
- Baka i ugnen på 175 gr i tre timmar.
Faktiskt, detta kan jag acceptera, med tvekan. Jag menar, jag kan äta tjäder och ejder, varför skulle jag inte kunna äta kråka? Som är en hönsfågel… Jag äter ju höna….
MAn år ju mycket sånt under kriget i Sverige. ÄVen grävling.
Det är ganska synd att det inte finns en funktion för att markera en tråd som helt ointressant.
Då skulle dessa trådar med sk "mumsmat" defintiivt markerats, liksom de flesta humortrådar. Så att man på forumet kunde koncentrera sig på den svenska naturen.
mvh Martin
kråkbröst är fullt ätligt…..
*5 Jag brukar hoppa över trista inlägg…. Gjorde visst just det precis…
Vi får väl hålla igen på humor och ointressanta trådar, för allas trevnad. 
#8 Nej, det behövs inte för min del. Ville bara kolla så att jag inte missat något - det går ju att märka en tråd med högt intresse och borde således gå att göra motsatsen också (tycker jag).
Jag har inga åsikter om vad sajtvärden vill att det skall vara för nivå här inne. Dock tycker jag att det ibland finns för många trådar på förstasidan som inte handlar om svensk natur (tänker på intrycket för de som kommer hit för första gången) - men då brukar jag leta upp något gammalt inlägg och skriva i så att det blir lite bättre (i mitt tycke) balans. 
mvh Martin

Om det inte fanns lite humor med skulle det bli en mycket mycket tråkig sajt som ingen skulle vilja gå in på mer än en gång!
Om man nu inte gillar humor så kan man ju låta bli att läsa de inläggen! Hur vet man om det är högt intresse? Vem bestämmer det? Nej, Svensk Natur kan vara både rolig och intressant på samma gång, och jag tycker att det finns bra balans här. Tråkigt med självutnämnda "sajtpoliser" tycker jag!
För det första - jag har inte sagt att jag är emot humor.
Men - och det är helt uppenbart - humor är väldigt personligt och det är förvisso bra att vi alla inte har samma smak (bland annat med tanke på recepten i den här tråden).
Det jag förvisso inte i klartext efterfrågade - men indirekt med min formulering "det är ganska synd at…" är en funktion för att "avprenumerera", precis som att man kan prenumerera.
#10 Om du vill kalla mig självutnämnd sajtpolis är det helt ok. Vi kan ta varandra i hand och patrullera sajten gemensamt. Jag som självutnämnd sajtpolis och du som självutnämnd åsiktsbestämmare (vad som är humor och inte).
Edit: Ändrade sista stycket lite. Onödigt att blanda in personer som inte hoppat på mig i detta fallet.
mvh Martin

Att det finns olika åsikterär bara att acceptera, de kan vi inte göra nått åt.
#9. Som du skriver "(tänker på intrycket för de som kommer hit för första gången)", det var just därför jag finner detta forum så tillfredställande med mycket kunniga och "galna" personer.
Jag hoppas att det fortsätter i samma stil med en bra blandning av fakta och galenskap, glada tillrop och kritik.
En som trivs här
Det är just blandningen som gör att jag är här inne och läser… Skriver inte så mycket men läser desto mer. Utan humor skulle det bli väldans trist…
#4 Ett gammalt talesätt var väl:
"Kråka, kaja, råka de går ann, men skata nej fy fan" (Om jag inte minns fel)
Morsan och farsan berättade att kråka serverades kupongfritt på en del restauranger under krigsåren. Men det stod inte kråka på matsedeln, det stod Skogsfågel…
Fint ska' de' va!

lite historia… Snacket går, i dessa gränstrakter, att när tyskarna ockuperade Norge, så av ren elakhet så serverade norskarna katt åt tyskarna. Till slut så ska de ha sagt… Nichts mehr Pus…..Pus är katt på norska.
Marny, du har en poäng. Man skulle kunna se i vänsterspalten, vad för slags inlägg det är. exemplevis genom att välja färg på rubriken. Fyra, fem färger skulle räcka och vi skulle gemensamt komma överens om vilka färger som gällde vad. Men ta upp det på medarbetarforumet! Så tar jag upp det på värdforumet! Inte dum ide alls, faktiskt.
Jag tror inte ens man skulle behöva 4-5 färger, det skall vara enkelt.
Eller så sätter man ett OT framför tråden, så slipper man gå in på den om man inte är intresserad av "kringsnacket".
mvh Martin
Ja felet är, att bara texten syns. Just det där med att sätta OT glöms så väldigt lätt bort, här är en som glömmer… Man lägger under rätt rubrik, men glömmer det där med OT. Kan nämna i förbigående, att på superallvarliga Hittekatter, så har jag lagt dessa mumsiga recept också. Tom seriösa sajtvärden där skrattar och hänger på.
Hur vet man att en tråd är och förblir ointressant ? Efter några inlägg så kan den bli väldigt läsvärd. Se bara här nu. (förlåt Gunilla
) Förbud att byta ämne ?? Nä.. jag håller med Sören (ovan) det var så jag också fastnade här också. Trodde först att ni bara var ena riktiga "natur nördar" som höll till här, men sen när jag började läsa era "tokstollars" inlägg så fastnade jag på sajten direkt. Och man är ju inte tvungen att läsa alla trådar. Vore kul att veta vilka trådar här på sajten som inte platsar inom ramen för Svensk Natur och var gränsen går ? Jag tål kritiken om jag har någon sådan.
Synd att inte den här tråden från inlägg 5 och neråt hade en egen rubrik så fler än vi som läser "ointressanta" inlägg kan delta i den här diskussionen.
#19 Det vet man såklart inte. Ännu en bra anledning att hellre skapa flera trådar med olika ämnen i än skriva om mycket i en och samma tråd. Nej, jag vill inte ha smala korta trådar - jag diskuterar gärna ingående. De som lärt känna mig på denna sidan är väl medvetna om det.
En diskussionstråd om maträtter med ödlor (fridlyst djur i Sverige) eller leguaner (har vi väl inte ens vilt i Sverige så borde definitivt inte gå under Svensk Natur om vi skall vara strikta) tycker jag inte hör till sajtens ämne, men kan väl ligga i en off-topictråd för dem som vill det. Jag är nog en ovanligt torr och humorlös person, eftersom att "de seriösa på hittekatter" (jag antar att jag därmed inte räknas som seriös?) skrattar. Men det är lugnt, jag är inte på denna sidan för att uppfattas som rolig.
mvh Martin