Svensk natur iFokus

Svensk natur

Etikett: 07-faunan-alla-våra-djur
Läst 1665 ggr
AnnaLundin
0

Grodor överallt!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Sent i går kväll när jag körde hem efter lite jobb, så var det små "högar" överallt på vägen nästan hela den 5 mil långa sträckan. Vissa av dem var mindre och hoppade fram, medan de större förflyttade sig genom att krypa.

Ja, det var väl både grodor och paddor antar jag (jag kan inte skillnaden om jag ska vara ärlig) men oavsett vilket så satt de uppe på vägen nästan överallt. Nästan hemma stannade jag och lyckades plåtografera en av dem i det dåliga skenet från bilen kombinerat med blixten på kameran.

"Han" fick heta grodprinsen, även om jag varken vet om kön eller artbestämning är särskilt korrekt… :P (han ÄR nog en padda, va?)

Martin
0

Svårt att säga utifrån den bilden, men ser nog ut mer som padda än groda.

mvh Martin

[Norum]
0

Tycker också att det ser ut som en padda…

aase-andersson
0

det var allt en padda….brukar inte bli prinsar av dom….

här har de precis slutat spela för ett tag sen tog grodornaoch paddorna vid på kvällskröken och sjöng långt in på morgonen…

Hawknestgrove
0

Beror på, om han var "vårtig" på kroppen. Sen är paddorna lite mer plufsiga och hoppar inte så fint som grodor. Små stackare…… Många som fick sätta livet till på vägen. Blir faktiskt uppriktigt lessen över sånt….

JAså, paddorna blir inga prinsar? Det är därför jag pussat och pussat och inte 17 har jag fått nån prins än……

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....