Viktig hönsfråga!
Hej! Ja är från kanin.ifokus.
Jag undrar en sak:behöver höns"mamman" en tupp för att det skall bli ägg? eller går det utan en tupp?
//Jenny från KIF
Med vänlig hälsning,
Jenny
Ägg blir det ändå….
Men ska det bli kycklingar av äggen så behövs det en tupp.
// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!
Ja det är ju tuppen som befruktar äggen så det kan bli en liten kyckling. Annars är det bara ett ägg.
//Pia
>Håller med här med. Sen finns det ett talesätt, att man BÖR ha en tupp bland sina hönor, då han håller ordning och reda. Hur manchauvinistiskt det än låter, så har jag märkt, att det stämmer i verkligheten. När vi bodde i Skåne, mitt X och jag, så köpte vi såna där avlagda hönor fårn äggfabrik. Små stackare…. Men det blev fina höns av dem ändå till slut. Men ingen ordning på äggen, de bara trampade sönder dem. Då fick vi rådet av grannbonden, att skaffa en tupp. Vilket inhandlades, en ilsken j**l. HAn hatade mig. Men ordning och reda bland hönsen, det fick han! Men jag kan inte förneka, att när det var så dags, så smakade grytan på den tuppen VÄLDIGT gott…….
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....
Helt rätt … det krävs en tupp för att få lite ordning…
GRRRRRRRR
Men du vill inte dela tuppens slutliga öde va?
#6 Nu förstår jag inte..du skrev ju så själv..höll bara med.

coq au vin…….de e goa grejer det…..
Tuppen håller ihop flocken lite, han varnar för faror så hönsen kan gömma sig och han kan även försvara flocken mot nån fiende. Och om han dessuom befrukter äggen och hönsen ruvar ut några mer tuppar.. då kan det bli mer coq au vin :-)
Oh ja… Bland HÖNS alltså…..JAg syftar på de första argumenten…..
#8 Håller jag verkligen med om! Har förvisso bara gjort Kyckling au vin, men gott var det :o)
mvh Martin
#11 Prova med en riktig tupp på 2 kilo istället! Helt andra grejer!
#12 Får göra det en dag, hört många andra som säger att det blir mycket bättre!
mvh Martin