Svensk natur iFokus

Svensk natur

Etikett22-ute-i-naturen
Läst 2343 ggr
Hawknestgrove
0

Extra j****it i år?

någon mer än vi, som har märkt av att svidknotten är vidrigare än någonsin i år? De är tom framme mitt på dagen! Nu de senaste dagarna, då det inte varit så varmt, snarare kallt, så har vi inte kunnat göra något ute från kl 16.00 ca. Så har det inte varit förr. Hemskt att behöva kapitulera för såna små vidrigheter….Skrikandes

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

Nore
0

Du får se det posetiva i dem Gunilla, småfåglarna får mera mat o växer sig stora o kraftigaSkrattande

Anders 50
0

Hade besiktning på mina dieseltankar en morgon i veckan. Killarna hade svarta overaller på sig när de steg ur bilen men efter en stund var de helt grå av knott. Jag höll mig innanför dörren. Jag fick mina stämplar och protokoll, men den besiktningen slog nog världsrekord i tid. Inga fel på dom tankarna inte !
Har aldrig varit med om sånt knott h….te som i år.

// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!

Nore
0

Jag håller med att det är mycke, o att de kom så snabbt, undrar hur det blir med älglusen i år om det blir invaskon av dessa också, tvi vale för älglus.      Har sett hummlor som är mycke mindre än vanliga humlor, men dessa är agresiva till tusen o fins i mängder.

Ronny-K
0

Var snälla mot våra nationalfåglar, Mygg Knott osv!Skrikandes..

Bjornen
0

Svidknott är väl ganska ovanligt söderut. De är inte ens så vanliga i Dalarna. Men finns det svidknott då räcker 5-10 minuter för att bli vansinnig och små är de så de nätt och jämt är synliga. Normalt är de i farten här under någon högsommarkväll. Jag har inte haft någon nämnvärt med varken mygg eller knott. Knotten vill ha rinnande vatten för förökningen medan myggen vill ha stillastående vatten.

Om det är små humlor är det troligen stenhumlor, som möjligen skulle ha kunnat övervintrat som samhällen i södra Sverige denna vinter. I Tyskland övervintrar de normalt som samhällen medan de hos oss endast normalt övervintrar i form av ensamma drottningar.

Anders 50
0

Knott eller svid varianten….onormalt gott om dom är det. Har varit uppe i radio och t-v här. Däremot finns det inga myggor eller getingar. Liksom Nore så har jag bara små humlor här i år. Brukar ha gott om stora humlor annars.
Älgflugan får gärna utebli för mig. Dom dras till mig och bits, med kliande utslag som följd.

Bleenda
0

Här i Närke är det gräsligt med knotten, eller "småsven" som dom också kallas. Dom kommer när solen börjar gå ner. Men där det är lite skugga blir man tokig. Hoppas bara dom försvinner till 21 augustiSkrattande. Då får man ju släppa våra vovvar på träning i skogen. Och då vill jag kunna sitta och njuta vid brasan. Och lyssna på ett drev, inte en massa surr.

Nore
0

#7. Nästa helg från fredag kommer jag vara i din närhet, skall upp o jaga gris som vi har jäkligt gott om, så jag dundrar nog förbi dej vid lunch tid på fredagGlad

Faxlin
0

Svinknott, hur ser de ut? Om man jämför dem med vanliga knott? Hur märker man vilken sort man har? Här hemma har vi knott nu i år som är tusen gånger fler och värre än vad jag någonsin har varit med om. Vi brukar annars få kapitulera för myggens skull. Men i år är det knotten som tar knäcken på en.

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

Bjornen
0

Svidknotten är mycket mindre men desto flera och man blir biten av tusentals samtidigt.

[Norum]
0

Vi har inte heller några mygg.. Men knott! HUR mycket som helst, det finns ju inget som tar död på dom rackarna heller. Inte vad jag vet i alla fall..

pyromanen
0

knotten som finns här är pyttesmå (så att de kommer in genom myggnätet), de biter i massvis i hårkanten ch om tröjan inte är nerstoppad i byxorna kan man se ut somom man har vattenkoppar på magen… är det då svidknott eller finns det ännu mindre?

En gång hjälpte jag en kompis i Dalrna med höskörd, där fanns det jättestora knott, som var nästan som flugor och de verkade nästan äta av tuggor från oss, så et rann blod, de har jag som tur är inte sett här hemma (södra Värmland). Hur många sorters knott finns det i Sverige?

Anders 50
0

Finns mycket på nätet om man söker på knott.

Hawknestgrove
0

Nore, är det några fåglar som kan äta svidknott?  ungefär som att äta filmjöl med gaffel…. De små äckliga j****a är inte mycket störe än fruktflugor. Tar sig in överallt, biter i ögonfransar och ögonbryn och följer med in i hårbotten, GRRRR!!!!!!!!! Enda trösten är, att det inte kliar efteråt. Men du blir ju helt oförmögen att göra något med dem runt huvet. (En fördel med rökningen, då höll de sig väck) JAg förklarar krig mot svidknotten!

Anders 50
0

Bra läsning om knott här

Hawknestgrove
0

Ja usch!

pyromanen
0

#15 tack! intressant. 80 arter bara av svidknott. Minst en art finns här kan jag intyga :-(

Hawknestgrove
0

Hm som sagt 80 arter av bara dessa onödiga flygfän….

Nore
0

Ett tips om man sitter o grillar en kväll o knotten börgar ina, lägg några grankottar i grillen mygg o knott håller sig därifrån, sitter ni vid en sjö ha en liten burk som ni tänder på kottarna de lär inte brinna utan bara pyra lite, det lär inte finnas mygg runt där du sitter o inte knott heller

Bjornen
0

Annars är äkta trätjära effektivt medel mot mygg och knott.

Nore
0

# 20. I tjocka lager va över hela kroppen hihihi

Hawknestgrove
0

Huuuu. Men de lär väl sluta vara så enträgna snart?