Svensk natur iFokus

Svensk natur

Etikett07-faunan-alla-våra-djur
Läst 1443 ggr
Anders 50
0

Sett snok ?

Häromdan såg jag en stor snok här hemma. Den var säkert en bra bit över metern lång. Har inte sett nån snok här på många år. Förr fanns det gott om dem. Har dom minskat i antal, eller är det bara här som dom är sällsynta. Jag har inte mycket till övers för huggormar men snokar gillar jag. Tycker de är fina med det gulvita fläcken bakom huvudet.

// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!

Puma77
0

Spännande. Tycker de är facinerande och visst de är ju nyttodjur med. Men riktigt, riktigt nära inpå vill jag inte ha dem. Så facinerande är de inte;)

//Pia

moondancer
0

Snokar (och huggormar också) är underbart fina. Jag är riktigt nöjd att vi har ett bra habitat för dom vid våran sommarstuga:D

//Olle
Sajtvärd för svensknatur.ifokus, miljö.ifokus och studier.ifokus

Hawknestgrove
0

Ja att ha snok under huset betyder god hälsa och tur i huset. JAnne räddade faktiskt en i vår brunn häromåret. Tror inte den hade klarat sig annars. Nä dem gillar jag. HAr inget emot huggorm herller, men inte i min närhet, tack. Har sett hur illa det kan gå både för katt och människa, ifall det vill sig illa.

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

Bjornen
0

För några dagar sedan hittade jag en död snok i trädgården som troligen en överflygande ormvråk tappat. Förr lades ormskinn in i husgrunden vid nybyggnation det förde med sig tur.

Denna kommentar har tagits bort.
moondancer
0

Det finns en negativ sak med snokar, dom tycker om grodor och grodyngel. Men som tur är så har vi ganska många yngel också, så dom tar inte direkt slut

//Olle
Sajtvärd för svensknatur.ifokus, miljö.ifokus och studier.ifokus

Hawknestgrove
0

Ja, men de tar ju även smågnagare. Stackars lilla snok, du får uppfostra ormvråkarna bättre, så de bara tar såna som är zig-zagmönstradeFlört

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....