Svensk natur iFokus

Svensk natur

Etikett21-jakt
Läst 1613 ggr
CaithSith
0

Räven

Hejsan! Jag har hört att man jagar räv eftersom antalet rävar ökar när man bygger åkrar vilket leder till att antalet gnagare ökar(som rävar ju äter..), och att rävarna sedan tar mycket fågel (tjädrar och liknande).

Har hört det, men jag vet inte om det stämmer. Någon här kanske har koll?   

Dvs förutom att man jagar dem pga skabb.

Anders 50
0

Det "byggs" inte så många åkrar längre, tvärtom, så det har inget med rävens ökning att göra. Räven är en mästare på att ta småvilt, och många rådjurskid hamnar i rävmagarna. Vill man ha mer vilt i markerna så ska man hålla efter räven. Men den ska inte utrotas för det. Den har sin plats i naturen. Rävjakt är en jaktform likaväl som älgjakt och rådjursjakt o.s.v. Här hos mig märks det att rådjuren har ökat sen vi minskat rävstammen.
Hoppas du fick lite svar på din fråga.

// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!

Nore
0

Jag brukar säga som min morfar alltid sa, skjut alla rävar du ser pluss en till, då blir det lagom kvar.  det jagades mycke räv förr men sen blev skinnpriserna noll, o då var det många som tyckte det kvitta med rävjakter, för min del så när jag sitter i ställning på pass o det kommer räv så får den stryka på foten, utan jag har dåligt samvete.

Hawknestgrove
0

Ja fast inte nu väl? För nu har väl även de bebbar….. Annars så är de ena riktiga spridare av fästingar och skabb…

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

Nore
0

#3. Inte är det någon jakt nu, merän på gris, men skabbräv är lovlig året runt.

Hawknestgrove
0

Ja, för det är väl knappast någon skabbräv som blir dräktig? OCh får ungar i allafall? det är dem jag tänker på, inget annat

Anders 50
0

Som en gammal jägare sa till mig : Tror du da kan jakttabella ?

Hawknestgrove
0

Hm……Och jaktmarkerna är oändliga så länge det är snöfritt……Räcka ut tungan

Nore
0

I moron bitti skall jag åka ut o titta efter en skabbräv åt kommunen som uppehåller sig inne i stan på ett vist ställe.

Anders 50
0

#8 Lycka till..både du och räven, stackarn.

aase-andersson
0

här sägs det för en räv du skjuter så kommer 3 tillbaka..

vi har mycket räv med och grävling. vi jagar dom året runt nu grävling under uthus skyddsjakt och räv runt hönshuset hos grannen skyddsjakt. räv hos fårbonden skyddsjakt. de har tagit 10 lamm för honom redan. de har ju själv ungar nu. har sett en skabbräv.

Hawknestgrove
0

Ja lycka till. INget kul. Arma räv, den har det nog hemskt…..

Nore
0

#9. Tyvärr så gick det så att denna stackars räv kom o gick nästan i famnen på mej, vi hadde ögonkontakt någon sekund, jag tror det var vad han ville, skinn o ben o stora variga sår, men han behöver inte lida mer.

Hawknestgrove
0

Ta med kameran nästa gång. Tur att du fanns på plats.

Faxlin
0

#5: Skabbrävar kan ha ungar. En jägare jag känner räddade två ungar efter att ha varit tvungen att skjuta mamman som hade skabb. Dessa är nu ute i naturen igen. Men de fick vara i hägn tills det vart klart att de inte var smittade.

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

CaithSith
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Tack för era svar! Då förstår jag..

Räven är nog fö det djur jag tycker är finast i svensk natur(även om de har försökt ta våra hönor och slagits med katten…)

Lite bilder från div djurparker;

CaithSith
0

Orsa Grönklitt - en familj hade tagit hand om denna räv efter att mamman blivit överkörd, men efter ett tag klarade de inte av räven längre, så djurparken har tagit hand om den..

CaithSith
0

Han var skygg men vågade sej fram till slut..

CaithSith
0

Järvzoo..

CaithSith
0

sista bilden, en fjällräv från Järvzoo;

Nore
0

#14. Det här med om att ta hand om vilda djur, det kan vara en knivigt o olagligt om man följer lagen om att ha vilda djur i fångenskap så bör man nog fråga naturvårdsverket först, så man inte får bita i det sura äpplet om de kommer på en.

CaithSith
0

De har tillstånd

Nore
0

#21. Jo jag förstår att järvzoo har tillstånd, men hadde en kompis som tog hand om en älgkalv vid en trafikolycka o hadde hemma, det tog inte lång tid det hadde åkt någon förbi o retade sig på att det gick en älgkalv framme på en gård,m eningen var att denna kalv skulle släppas ut sedan den klarat sig skälv, nu fick de köra denna älgkalv till ett hjortthägn o släppa den där.

CaithSith
0

#22 Ah okej, jo man får ju inte ta hand om vilda djur..

Alternativet var att avliva räven eftersom den var såpass präglad på människor, så parken fick tillstånd att ta hand om den.

De berättade att om den blir tillräckligt tam, kanske besökare kan träffa den i framtiden. Men den var fortfarande väldigt skygg när jag var där så vi får se hur det blir med det..

Det var på Orsa dock  :)